Seksualność i problemy prokreacyjne w rodzinie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS-MS/7s.47 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seksualność i problemy prokreacyjne w rodzinie |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=22108 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu seksualności człowieka. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) wykład 10 ćwiczenia 20 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć: 30 Przygotowanie się do kolokwium: 30 Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposoby weryfikacji efektów uczenia się obowiązujących od cyklu kształcenia dla studentów rozpoczynających studia w roku 2019/2020: W1, W2 - kolokwium U1, U2, K1 - praca zaliczeniowa Sposoby weryfikacji efektów kształcenia obowiązujących do cyklu kształcenia 2018/2019 - 2022/2023: K_W10: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja K_W11: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja K_W17: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja K_U8: Case study, plan terapeutyczny K_U17:Case study, plan terapeutyczny K_U21:Case study, plan terapeutyczny K_K01:Case study, plan terapeutyczny K_K06:Case study, plan terapeutyczny |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest ukształtowanie kompetencji ważnych dla pracy z rodziną w aspekcie realizacji przez nią funkcji prokreacyjnej. Studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat seksualności człowieka, w tym z wybranymi rodzajami niepełnosprawności, z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń w jej realizacji wynikających z uwarunkowań biologicznych i środowiskowych, zwłaszcza rodzinnych. Poznają istotę rodzicielstwa oraz problemy związane z przystosowaniem do jego realizacji. Zdobędą wiedzę na temat trudności prokreacyjnych oraz ich możliwych skutków psychicznych. Zapoznają się z problematyką indywidualnych i społecznych uwarunkowań realizacji ról rodzinnych przez osoby z niepełnosprawnością. Będą rozwijać umiejętności diagnozowania przypadków, w których pojawiają się problemy związane z seksualnością, prokreacją człowieka oraz życiem w rodzinie, ponadto tworzenia indywidualnych programów terapii. Metoda pracy studium przypadku (case study) oraz prezentacje będą służyły temu, aby w sposób praktyczny uzupełnić wiedzę teoretyczną z zakresu prokreacji oraz problemów seksualnych człowieka. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Stradomska M., Barłóg M. (2017). Samoocena i inteligencja emocjonalna jako indywidualne predykatory postaw względem bezpłodności własnej oraz partnera, a także wobec metody in vitro, Kwartalnik Fides et Ratio, 1(29), s. 234-245. Stradomska M., Barłóg M. (2017). Samoocena i inteligencja emocjonalna jako indywidualne predyktory gotowości do tworzenia rodziny zastępczej, rodziny adopcyjnej oraz postawy względem pomocy społecznej, Kwartalnik Fides et Ratio, 1(29), s. 277-288. Bancroft J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław. Fornalik I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność i co dalej. Łódź. Henault I.. (2015). Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość. Gdańsk. Literatura uzupełniająca Kościelska M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa. Parchomiuk M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków. Wethacz J. (red.) (2016), Współczesne spojrzenie na seksualność człowieka. Wyd. UMCS. Wethacz J. (2016), Transseksualizm: medyczna korekta płci a aktywność seksualna. W: Wethacz J. (red.), Współczesne spojrzenie na seksualność człowieka. Wyd. UMCS. Willey L.H. (red.) (2006). Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia obowiązujące od cyklu kształcenia dla studentów rozpoczynających studia w roku 2019/2020: Wiedza Absolwent zna i rozumie W1 Charakterystykę seksualności człowieka w normie i patologii K_W06 W2 Rolę więzi partnerskich, małżeńskich i rodzinnych istotnych z punktu widzenia seksualności na różnych etapach życia człowieka K_W07 Umiejętności Absolwent potrafi U1 Rozpoznać objawy i przyczyny wybranych problemów w zakresie seksualności człowieka w kontekście partnerskim i rodzinnym K_U08 U2 Planować i organizować działania o charakterze profilaktyki zaburzeń i wspomagania rozwoju oraz pomocy psychologicznej w zakresie seksualności człowieka w obszarze normy i patologii K_U09 Kompetencje Absolwent jest gotów do K1 Udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej w zakresie seksualności człowieka w kontekście partnerskim i rodzinnym K_K06 Efekty kształcenia obowiązujące do cyklu kształcenia 2018/2019 - 2022/2023: Wiedza K_W10: Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach i prawidłowościach w zakresie funkcjonowania seksualnego istotnych z punktu widzenia procesów dokonujących się w środowisku rodzinnym. K_W11: Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania seksualnego człowieka w normie i patologii w środowisku rodzinnym. K_W17: Posiada wiedzę na temat norm etycznych i reguł postępowania w obszarze seksualności w środowisku rodzinnym. Umiejętności K_U08: Potrafi przygotować prace pisemne w obszarze seksualności w systemie rodzinnym. K_U17: Potrafi rozpoznać objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w zakresie seksualności w systemie rodzinnym. K_U21: Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania adekwatny do rozwiązywanego problemu z obszaru seksualności w systemie rodzinnym. Kompetencje K_K01: Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane zadania i formy udzielanej pomocy psychologicznej w obszarze seksualności człowieka w środowisku rodzinnym. K_K06: Potrafi pracować i współdziałać w zakresie tworzenia pracy zaliczeniowej obejmującej zagadnienia z obszaru seksualności człowieka. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Stradomska | |
Prowadzący grup: | Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Stradomska | |
Prowadzący grup: | Marlena Stradomska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.