Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seksualność i problemy prokreacyjne w rodzinie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/7s.47
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seksualność i problemy prokreacyjne w rodzinie
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=22108
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu seksualności człowieka.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


wykład 10

ćwiczenia 20


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Studiowanie literatury i przygotowanie do zajęć: 30


Przygotowanie się do kolokwium: 30


Łączna liczba godzin niekontaktowych 60


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposoby weryfikacji efektów uczenia się obowiązujących od cyklu kształcenia dla studentów rozpoczynających studia w roku 2019/2020:


W1, W2 - kolokwium

U1, U2, K1 - praca zaliczeniowa



Sposoby weryfikacji efektów kształcenia obowiązujących do cyklu kształcenia 2018/2019 - 2022/2023:

K_W10: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja

K_W11: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja

K_W17: kolokwium zaliczeniowe, prezentacja

K_U8: Case study, plan terapeutyczny

K_U17:Case study, plan terapeutyczny

K_U21:Case study, plan terapeutyczny

K_K01:Case study, plan terapeutyczny

K_K06:Case study, plan terapeutyczny

Pełny opis:

Celem zajęć jest ukształtowanie kompetencji ważnych dla pracy z rodziną w aspekcie realizacji przez nią funkcji prokreacyjnej. Studenci uzyskają podstawową wiedzę na temat seksualności człowieka, w tym z wybranymi rodzajami niepełnosprawności, z uwzględnieniem możliwości i ograniczeń w jej realizacji wynikających z uwarunkowań biologicznych i środowiskowych, zwłaszcza rodzinnych. Poznają istotę rodzicielstwa oraz problemy związane z przystosowaniem do jego realizacji. Zdobędą wiedzę na temat trudności prokreacyjnych oraz ich możliwych skutków psychicznych. Zapoznają się z problematyką indywidualnych i społecznych uwarunkowań realizacji ról rodzinnych przez osoby z niepełnosprawnością. Będą rozwijać umiejętności diagnozowania przypadków, w których pojawiają się problemy związane z seksualnością, prokreacją człowieka oraz życiem w rodzinie, ponadto tworzenia indywidualnych programów terapii. Metoda pracy studium przypadku (case study) oraz prezentacje będą służyły temu, aby w sposób praktyczny uzupełnić wiedzę teoretyczną z zakresu prokreacji oraz problemów seksualnych człowieka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Stradomska M., Barłóg M. (2017). Samoocena i inteligencja emocjonalna jako indywidualne predykatory postaw względem bezpłodności własnej oraz partnera, a także wobec metody in vitro, Kwartalnik Fides et Ratio, 1(29), s. 234-245.

Stradomska M., Barłóg M. (2017). Samoocena i inteligencja emocjonalna jako indywidualne predyktory gotowości do tworzenia rodziny zastępczej, rodziny adopcyjnej oraz postawy względem pomocy społecznej, Kwartalnik Fides et Ratio, 1(29), s. 277-288.

Bancroft J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław.

Fornalik I. (2017). Mam autyzm. Mam seksualność i co dalej. Łódź.

Henault I.. (2015). Zespół Aspergera a seksualność. Od dojrzewania poprzez dorosłość. Gdańsk.

Literatura uzupełniająca

Kościelska M. (2004). Niechciana seksualność. Warszawa.

Parchomiuk M. (2016). Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków.

Wethacz J. (red.) (2016), Współczesne spojrzenie na seksualność człowieka. Wyd. UMCS.

Wethacz J. (2016), Transseksualizm: medyczna korekta płci a aktywność seksualna. W: Wethacz J. (red.), Współczesne spojrzenie na seksualność człowieka. Wyd. UMCS.

Willey L.H. (red.) (2006). Zespół Aspergera w okresie dojrzewania. Wzloty, upadki i cała reszta. Warszawa.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia obowiązujące od cyklu kształcenia dla studentów rozpoczynających studia w roku 2019/2020:

Wiedza

Absolwent zna i rozumie

W1 Charakterystykę seksualności człowieka w normie i patologii K_W06

W2 Rolę więzi partnerskich, małżeńskich i rodzinnych istotnych z punktu

widzenia seksualności na różnych etapach życia człowieka K_W07

Umiejętności

Absolwent potrafi

U1 Rozpoznać objawy i przyczyny wybranych problemów w zakresie

seksualności człowieka w kontekście partnerskim i rodzinnym K_U08

U2 Planować i organizować działania o charakterze profilaktyki zaburzeń i

wspomagania rozwoju oraz pomocy psychologicznej w zakresie

seksualności człowieka w obszarze normy i patologii K_U09

Kompetencje

Absolwent jest gotów do

K1 Udzielania profesjonalnej pomocy psychologicznej w zakresie

seksualności człowieka w kontekście partnerskim i rodzinnym K_K06

Efekty kształcenia obowiązujące do cyklu kształcenia 2018/2019 - 2022/2023:

Wiedza

K_W10: Ma pogłębioną wiedzę o rodzajach i prawidłowościach w zakresie funkcjonowania seksualnego istotnych z punktu widzenia procesów dokonujących się w środowisku rodzinnym.

K_W11: Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania seksualnego człowieka w normie i patologii w środowisku rodzinnym.

K_W17: Posiada wiedzę na temat norm etycznych i reguł postępowania w obszarze seksualności w środowisku rodzinnym.

Umiejętności

K_U08: Potrafi przygotować prace pisemne w obszarze seksualności w systemie rodzinnym.

K_U17: Potrafi rozpoznać objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w zakresie seksualności w systemie rodzinnym.

K_U21: Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania adekwatny do rozwiązywanego problemu z obszaru seksualności w systemie rodzinnym.

Kompetencje

K_K01: Przyjmuje odpowiedzialność za podejmowane zadania i formy udzielanej pomocy psychologicznej w obszarze seksualności człowieka w środowisku rodzinnym.

K_K06: Potrafi pracować i współdziałać w zakresie tworzenia pracy zaliczeniowej obejmującej zagadnienia z obszaru seksualności człowieka.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Stradomska
Prowadzący grup: Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Stradomska
Prowadzący grup: Marlena Stradomska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)