Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza neuropsychologiczna dorosłego w praktyce klinicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/8s.56
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza neuropsychologiczna dorosłego w praktyce klinicznej
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zapoznanie się z treściami programowymi omawianymi na przedmiocie „Eksperyment kliniczny w diagnozie neuropsychologicznej" oraz "Metody testowe w diagnozie neuropsychologicznej”.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

- udział w zajęciach laboratoryjnych – 15 godz.

Łącznie godziny kontaktowe: 15

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- przygotowanie do realizacji badania diagnostycznego – 10 godz.

- opracowywanie uzyskanych danych, ich uporządkowana prezentacja w protokole – 15 godz.

Łącznie godziny niekontaktowe: 25

Liczba punktów ECTS bez udziału nauczyciela akademickiego: 1


Razem: 40 godz. = 1,5 ECTS



Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Od roku akademickiego 2022/23:

ocena sprawozdania końcowego dokumentującego poszczególne etapy diagnozy neuropsychologicznej - W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1


Do roku akademickiego 2021/22:

ocena sprawozdania końcowego dokumentującego poszczególne etapy diagnozy neuropsychologicznej - W1, W2, U1, U2, U3, U4, K1, K2


Pełny opis:

Zajęcia mają charakter praktyczny; stwarzają studentom możliwość nabycia doświadczeń w zakresie diagnozowania neuropsychologicznego, tj. planowania i przeprowadzenia badania neuropsychologicznego oraz formułowania zaleceń terapeutycznych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Zawadzka E., Domańska Ł. (red.) (2017). Diagnoza neuropsychologiczna – współczesne wyzwania i perspektywy rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

2. Borkowska A., Szepietowska E.M. (red.) (2000). Diagnoza neuropsychologiczna. Metodologia i metodyka.

3. Domańska Ł., Zawadzka E. (2022). Zespół dysfunkcji wykonawczych w neuropsychologicznych oddziaływaniach terapeutycznych. W: E. Zawadzka, S. Filipiak (red.). Wielowymiarowość funkcji wykonawczych – perspektywa rozwojowa i kliniczna. Lublin: Wyd. UMCS, s.185-219.

4. Domańska Ł., Borkowska A.R (red.) (2008). Podstawy neuropsychologii klinicznej.

Literatura uzupełniająca

5. Prigatano G. (2009). Rehabilitacja neuropsychologiczna – zasady i kierunki oddziaływań terapeutycznych.

6. Walsh K. (2001). Jak rozumieć uszkodzenia mózgu.

7. Zawadzka E., Domańska Ł. (2018). Executive functions and memory in patients at risk of vascular brain pathology. Current Problems of Psychiatry, 19 (1), 41-49. doi: 10.1515/cpp-2018-0005.

8. Zawadzka E., Domańska Ł. (2013). Short-term memory, memory abilities in everyday life activities and mood in patients with different insight into their cognitive functioning. Polish Journal of Applied Psychology, 12, 2, 75-86.

9. Zawadzka E., Domańska Ł. (2011). Kontrola wykonania zadań poznawczych przez pacjentów po udarach mózgu. W: K. Szymona-Pałkowska, M. Gałkowska-Bachanek, S. Steuden (red.). O jakości życia z perspektywy człowieka zdrowego i chorego. T.I. Wyd. CPPP Scientific Press, Lublin, 169-183.

10. Zawadzka E., Domańska Ł. (2010). Strategie wykonania zadań płynności werbalnej i figuralnej u osób po udarze mózgu. Studia Psychologiczne, 49, 1, 95-108.

Efekty uczenia się:

Od roku akademickiego 2022/23:

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

1. czynniki przedchorobowe wpływające na obraz funkcjonowania osób z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego oraz przewiduje wtórne problemy psychologiczne, które mogą wystąpić u pacjenta w bliskiej i odległej perspektywie czasu. K_W04, K_W07, K_W10

2. kategorie danych wykorzystywanych w ocenie neuropsychologicznej oraz klasyfikuje objawy uszkodzenia mózgu. K_W04, K_W06

Umiejętności - absolwent potrafi:

1. analizować w sposób całościowy funkcjonowanie pacjenta uwzględniając różne kategorie i źródła danych. K_U08

2. formułować problem diagnostyczny oraz hipotezy ukierunkowujące postępowanie diagnostyczne. K_U05

3. dobierać narzędzia diagnostyczne umożliwiające weryfikację postawionych hipotez oraz sprawnie posługiwać się wybranymi metodami. K_U03, K_U04

4. formułować wnioski diagnostyczne dla różnych odbiorców i wskazywać kierunki pracy terapeutycznej z pacjentem i jego bliskimi. K_U05, K_U07, K_U08

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotowy do:

1. dostrzegania znaczenia zasad etycznych i przestrzegania ich w postępowaniu diagnostycznym. K_K01, K_K03

Do roku akademickiego 2021/22:

Wiedza:

1. Identyfikuje czynniki przedchorobowe wpływające na obraz funkcjonowania osób z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego oraz przewiduje wtórne problemy psychologiczne, które mogą wystąpić u pacjenta w bliskiej i odległej perspektywie czasu. K_W07

2. Wymienia kategorie danych wykorzystywanych w ocenie neuropsychologicznej oraz klasyfikuje objawy uszkodzenia mózgu. K_W07

Umiejętności:

1. Analizuje w sposób całościowy funkcjonowanie pacjenta uwzględniając różne kategorie i źródła danych. K_U20

2. Formułuje problem diagnostyczny oraz hipotezy ukierunkowujące postępowanie diagnostyczne. K_U21K_U20

3. Dobiera narzędzia diagnostyczne umożliwiające weryfikację postawionych hipotez oraz sprawnie posługuje się wybranymi metodami. K_U11, K_U13, K_U18, K_U07

4. Formułuje wnioski diagnostyczne dla różnych odbiorców i wskazuje kierunki pracy terapeutycznej z pacjentem i jego bliskimi. K_U07, K_U17, K_U19, K_U22

Kompetencje społeczne:

1. Dostrzega znaczenie zasad etycznych i przestrzega ich w postępowaniu diagnostycznym. K_K03

2. Formułuje problem diagnostyczny oraz hipotezy ukierunkowujące postępowanie diagnostyczne. K_K06

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łucja Domańska
Prowadzący grup: Łucja Domańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0