Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prezentacje publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/9s.72
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prezentacje publiczne
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

• konwersatorium: 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

• bieżące przygotowanie do zajęć: 15

• studiowanie literatury: 15

• przygotowanie wystąpienia publicznego: 35

• przygotowanie do kolokwium: 25

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 90

Łączna liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 3




Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 4,5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium: W01; W02; W03; U01; U02; U03; K01; K02; K03

Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji:

Pełny opis:

Celem kursu jest przygotowanie studentów do różnych sytuacji akademickich jak i poza-akademickich w których wymagane są formalne prezentacje. Studenci poznają zasady przygotowania, pisania, ćwiczenia i prowadzenia skutecznych prezentacji.

Zakres tematyczny:

• Demonstrować, informować czy przekonywać? czyli wystąpienia publiczne i mechanizmy retoryczne - rodzaje prezentacji, ich cele oraz kontekst wykorzystywania.

• Przygotowywanie i organizowanie wystąpienia oraz argumentacji – elementy składowe i struktura konspektu wystąpienia publicznego dostosowanego do różnorodnych grup słuchaczy.

• Typy bazowych struktur wypowiedzi w wystąpieniach publicznych zorientowanych na demonstrowanie, informowanie i przekonywanie: sposoby rozpoczynania (otwarcia) prezentacji, charakterystyka i typologia narracji, znaczenie i sposoby zakończenia (domknięcia) wystąpienia.

• Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w utrzymywaniu jasności i zwięzłości przekazu oraz angażowaniu publiczności.

• Przygotowywanie i wykorzystywanie pomocy wizualnych: aspekty wizualne prezentacji, zasady tworzenia materiałów pomocniczych, projektowanie materiałów przy dbaniu o redukcję obciążenia poznawczego odbiorców prezentacji.

• Narzędzia wykorzystywane do tworzenia oraz wygłaszania prezentacji: przegląd zasad i praktycznych wskazówek ułatwiających przygotowywanie wystąpienia publicznego.

• (Nie)oczekiwane sytuacje podczas wystąpień publicznych: w jaki sposób sobie z nimi poradzić i jakie działania podejmować aby minimalizować ich występowanie.

• Lęk/obawa przed wystąpieniem publicznym: mechanizmy powstawania i działania profilaktyczne.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Drążkowski, D. (2021). Metody redukcji lęku przed wystąpieniami publicznymi. WPiK Open Access, Poznań.

Korolko, M. (1998). Sztuka retoryki: Przewodnik encyklopedyczny. Wiedza powszechna

Wasylczyk, P. (2018). Prezentacje naukowe: praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura dodatkowa:

Gronbeck, B. E., German, K., Ehninger, D., & Monroe, A. H. (2001). Zasady komunikacji werbalnej. Zysk i S-ka, Poznań.

Skidmore, S. T., Slate, J. R., & Onwuegbuzie, A. J. (2010). Developing effective presentation skills: Evidence-based guidelines. Research in the Schools, 17(2), 25-37. https://www.researchgate.net/publication/258509253

Alley, M., & Neeley, K. A. (2005). Rethinking the design of presentation slides: A case for sentence headlines and visual evidence. Technical communication, 52(4), 417-426.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:

W01. Specyfikę funkcjonowania człowieka w sytuacji publicznego występowania. K_W08

W02. Dorobek psychologii dotyczący wystąpień publicznych. K_W01

W03. Pojęcia i zasady związane z wystąpieniami publicznymi. K_W11

UMIEJĘTNOŚCI - ABSOLWENT POTRAFI:

U01. Występować publicznie oraz profesjonalnie i skutecznie argumentować poglądy w danej kwestii. K_U01

U02. Komunikować się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych z różnymi grupami odbiorców oraz przedstawicieli środowiska społeczno-gospodarczego. K_U11

U03. Ocenić przydatność różnorodnych narzędzi i technik wykorzystywanych podczas wystąpień publicznych. K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ABSOLWENT JEST GOTOWY DO:

K01. Uczestnictwa w działaniach zmierzających do propagowania wiedzy psychologicznej z zakresu wystąpień publicznych. K_K05

K02. Przygotowywania oraz przeprowadzania profesjonalnych wystąpień publicznych. K_K06

K03. Krytycznej oceny posiadanych kompetencji oraz samodzielnego poszerzania wiedzy i własnych umiejętności dotyczących wystąpień publicznych. K_K01

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Leoniak
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0