Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fakultet intra i interdyscyplinarny:Eksperyment terenowy jako metoda badań w psychologii społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PS-PS-MS/FII.62
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fakultet intra i interdyscyplinarny:Eksperyment terenowy jako metoda badań w psychologii społecznej
Jednostka: Wydział Pedagogiki i Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z psychologii społecznej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

• wykład: 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

• bieżące przygotowanie do wykładu: 15

• studiowanie literatury: 15

• przygotowanie i prezentacja projektu eksperymentu terenowego: 30

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 60

Łączna liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 2


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Praca zaliczeniowa - W01, W02, U01, U02, K01

Pełny opis:

Wykład przedstawia tematykę eksperymentów terenowych jako metody prowadzenia badań w psychologii społecznej. Wiedza przekazana na wykładzie stanowić będzie podstawy do kształtowania praktycznych umiejętności studentów w planowaniu oraz realizowaniu eksperymentów terenowych.

Zakres tematyczny:

•Historia badań eksperymentalnych w psychologii społecznej: problematyka pomiaru deklaratywnego i pomiaru opartego na wskaźnikach zachowania.

•Eksperyment a inne metody badawcze: analiza porównawcza i dobór odpowiedniej metody badawczej.

•Etyka w badaniach eksperymentalnych, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z realizacją eksperymentów terenowych.

•Wpływ społecznego kontekstu prowadzenia badań: Znaczenie precyzyjnego przygotowywania procedury; Uwzględnianie zmiennych w opisie procedury eksperymentalnej, które mogą mieć bezpośrednie/pośrednie znaczenie dla efektów eksperymentu

•Obszary / tematyka badań wykorzystujących eksperymenty terenowe: przykłady eksperymentów terenowych w psychologii społecznej; praktyczne wykorzystywanie wyników uzyskanych z eksperymentów terenowych; dobre praktyki związane z realizacją eksperymentów terenowych

Literatura:

Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Funder, D. C. (2007). Psychology as the science of self-reports and finger movements: Whatever happened to actual behavior?. Perspectives on Psychological Science, 2(4), 396-403.

Doliński, D. (2018). Is psychology still a science of behaviour?. Social Psychological Bulletin, 13(2), 1-14.

Grzyb, T. (2017). Eksperyment terenowy w psychologii społecznej. Warszawa: PWN.

Leoniak, K. J., & Cwalina, W. (2019). The role of normative prompts and norm support cues in promoting light-switching behavior: A field study. Journal of Environmental Psychology, 64, 1-11.

Leoniak, K. J., & Cwalina, W. (2020). Measuring Light-Switching Behavior Using an Occupancy and Light Data Logger. Journal of Visualized Experiments: Jove, (155).

Leoniak, K. J., & Maj, K. (2016). A slice of hygiene: Justification and consequence in the persuasiveness of prescriptive and proscriptive signs. Social influence, 11(4), 271-283.

Reis, H. T., & Gosling, S. D. (2010). Social psychological methods outside the laboratory. In S. T. Fiske, D. T. Gilbert, & G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology (p. 82–114). John Wiley & Sons, Inc..

Swingle, P. G. (Ed.). (1973). Social psychology in natural settings. Transaction Publishers.

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

W01. Ma pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu badania zachowań z wykorzystaniem eksperymentu terenowego w psychologii społecznej K_W07

W02. Posiada wiedzę o metodach i narzędziach pozyskiwania danych z wykorzystaniem eksperymentu terenowego. K_W16

UMIEJĘTNOŚCI:

U01. Student potrafi ocenić przydatność różnorodnych narzędzi i procedur badań psychologicznych. K_U11

U02. Student potrafi konstruować procedurę eksperymentu terenowego. K_U23

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

K01. Student jest gotów do przestrzegania norm i zasad etyki przy projektowaniu oraz realizacji eksperymentów terenowych K_K03

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Leoniak
Prowadzący grup: Krzysztof Leoniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0