Fakultet intra i interdyscyplinarny:Arteterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PS-PS-MS/FII.82 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fakultet intra i interdyscyplinarny:Arteterapia |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=26197 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | brak |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | test zaliczeniowy (próg zaliczenia 51%) |
Pełny opis: |
Celem kursu jest poznanie podstaw arteterapii, jako terapii wykorzystującej sztukę w celu psychicznej integracji człowieka Realizowane treści dotyczą charakterystyki, porównania i krytycznej oceny podejść różnych perspektyw arteterapii. Przedmiot zogniskowany jest na zagadnieniach historii arteterapii i aktualnym jej koncepcjom. Na zajęciach przedstawione zostaną metodyka, cele i zasady arteterapii, ze szczególnym uwzględnieniem muzykoterapii. i choreoterapii. Wykłady obejmują zagadnienia dotyczące podstawowych pojęć z muzykoterapii (definicja, cele, rodzaje i funkcje); analizę materiału muzycznego w aspekcie doboru i stosowania w terapii, oraz holistyczne ujęcie muzykoterapii (drama muzyczna, choreoterapia, muzykoterapia w edukacji, rehabilitacji, arteterapia). |
Literatura: |
Gładyszewska-Cylulko J.(2009), Wspomaganie rozwoju dzieci nieśmiałych poprzez wizualizację i inne techniki arteterapii, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Józefowski E. (2012), Arteterapia w sztuce i edukacji, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Karolak W., Kaczorowska, B. (2011), Arteterapia. Od rozważań nad teorią do zastosowań praktycznych, Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna. Karolak W. (2014), Arteterapie. Język wizualny w terapiach twórczości i sztuce, Warszawa: Difin. Karolak W. (2007), Rysunek w arteterapii, Łódź: Wydawnictwo AHE. Karolak W., Kaczorowska, B. .(2008), Arteterapia w medycynie i edukacji. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna. Karolak W. (2004), Mandale, Twoje Mandale. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna. Konieczna E. (2003), Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kwiatkowska G.(1991), Arteterapia. Lublin: Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Lecourt E. (2008), Muzykoterapia czyli jak wykorzystać siłę dźwięków, Katowice: Videograf. Mrożek S., Baltazar Autobiografia. Warszawa:Noir sur Blanc. Oster Gerald D., Gould P. (2000), Rysunek w psychoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Posłuszna J. (2014), Osobowość a preferencje muzyczne, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskie. Posłuszna J. (red.) (2017), Psychology of Art and Creativity, vol. 3, Kraków: Aureus. Steliga A. (2011), Arteterapia w rehabilitacji osób chorych na schizofrenię, Wydawnictwo A, Kraków. Świtaj J. (2009), 12 oddechów na minutę. Dąbrowa Górnicza: InBook S.A. Szulc W. .(2010), Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki. Difin. Tyszkiewicz M. (1987), Psychopatologia ekspresji – twórczość artystyczna chorych psychicznie. Warszawa: PWN. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Absolwent zna i rozumie W1: Teorie i złożone zależności między głównymi subdyscyplinami psychologii oraz ich specyfikę terminologiczną dotyczące całokształtu kompleksowej rehabilitacji z uwzględnieniem podstawowej terminologii z zakresu arteterapii. K_W05 W2: Metodologię subdyscyplin psychologii zorientowanych na badania podstawowe oraz z zakresu psychologii stosowanej i zna mechanizmy oddziaływania specjalnych metod terapii, dostrzega walory arteterapii, w tym potencjalne możliwości wykorzystania poszczególnych dyscyplin sztuki w celu wspomagania leczenia i rehabilitacji. K_W09 W3: Zjawiska potrzebne wykształceniu psychologa z obszaru nauk przyrodniczych, medycznych i ścisłych i dostrzega walory działań artystycznych, jako formy terapii manualnej oraz źródło materiału diagnostycznego o charakterze uzupełniającym. K_W04 UMIEJĘTNOŚCI Absolwent potrafi U1: Pozyskiwać informacje z różnych źródeł i baz danych oraz selekcjonować, analizować a także krytycznie oceniać idee i poglądy zawarte w różnych podejściach teoretycznych w obszarze arteterapii. K_U01 U2: Ocenić przydatność różnorodnych narzędzi i procedur badań psychologicznych. Potrafi ocenić przydatność teorii i technik wykorzystywanych w obrębie arteterapii, stosując różne dyscypliny sztuki (łącząc je lub wykorzystując w sposób autonomiczny) w procesie rehabilitacji, profilaktyce i edukacji zgodnie z potrzebami klienta lub grupy. K_U03 U3: Planować i realizować projekty badawcze z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych w celu rozwiązywania problemów psychologicznych w obrębie arteterapii. K_U05 KOMPETENCJE Absolwent jest gotów do K1: Przygotowania i zorganizowania własnych działań arteterapeutycznych. K_K09 K2: Planowania i realizowania projektów badawczych z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych w celu rozwiązywania problemów psychologicznych w obrębie arteterapii. K_U05 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Posłuszna | |
Prowadzący grup: | Joanna Posłuszna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.