Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki I rok
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.H-WPWH-I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki I rok |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Efekt kształcenia sprawdza się poprzez analizę przygotowanej przez doktoranta prezentacji na temat jego Indywidualnego Projektu Badawczego. Powinna ona zawierać co najmniej omówienie: 1/ stanu badań; 2/ podstaw metodologicznych; 3/ hipotez badawczych i sposobów ich weryfikacji / falsyfikacji; 4/ harmonogramu realizacji IPB; 5/ możliwości pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania na realizację projektu badawczego. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie doktorantów z najważniejszymi trendami /paradygmatami badawczymi we współczesnej humanistyce i teorii sztuki, tak aby w kolejnym kroku potrafili oni powiązać swoje Indywidualne Plany Badawcze z tym, nad czym pracuje się obecnie w czołowych ośrodkach akademickich na świecie. Punktem wyjścia jest współny namysł / poszukiwanie odpowiedzi na fundamentalne pytanie: co dziś znaczy być humanistą? Pytanie to wyznacza horyzont oczekiwań, ograniczony z jednej strony przez podejścia znane z klasycznej humanistyki, a z drugiej przez współczesną neuronaukę i kognitywistykę, gdzie fundamentalne pytania uzuskają czestokroć nową, zaskakującą humanistów interpretację. Zamiana ról i poddawanie IPB pod wspólnotową dyskusję, w kontekście tego, co omawiane jest na wykładach, staje się tu standardem i dobrą praktyką, która otwiera umysły doktorantów na nowe metafory, poszerzając granice ich humanistycznej wyobraźni. |
Literatura: |
Rens Bod, Historia humanistyki. Zapomniane nauki. Wydawnictwo Alatheia, Warszawa 2013 Mieke Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, przeł. Marta Bucholc, Narodowe Centrum Kultury Kraków 2012 Dipesh Chakrabarty, Humanistyka w czasach antropocenu, red. E. Domańska, M. Sugiera, Universitas, Kraków 2023 Resilience Academic Team, Humanistyka prewencyjna, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa, Warszawa-Poznań 2022 Bernard Stiegler, Konieczna bifurkacja. „Nie ma alternatywy”, przeł. Michał Krzykawski i inni, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2023 Edward O. Wilson, Konsiliencja, przeł Jarosław Mikos, Zysk i S-ka, Warszawa 2011 Frank Ankersmit, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Universitas, Kraków 2004 Chris Barker, Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 Gottfried Boehm, O obrazach i widzeniu. Universitas, Kraków 2014 Andrzej Bronk, Zrozumieć świat współczesny. TN KUL, Lublin 1998 Daniel C. Dennett, Dźwignie wyobraźni i inne narzędzia do myslenia. Copernicus Center Press, Kraków 2015 Ewa Domańska, Historie niekonwencjonalne. Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 Ewa Domańska, Jan Pomorski (red.), Wprowadzenie do metodologii historii. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2022 Daniel L. Everett, Język. Narzędzie kultury. Copernicus Center Press, Kraków 2018 Clifford Geertz, Interpretacja Kultur. Wydawnictwo UJ, Kraków 2005 Dominick Lacapra, Historia w okresie przejściowym. Doświadczenie, tożsamość, teoria krytyczna. Universitas, Kraków 2009 Michał Paweł Markowski, Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki. Universitas, Kraków 2013. Anna Pałubicka, Gramatyka kultury europejskiej. Epigram, Bydgoszcz 2013 Krzysztof Pomian, Porządek czasu. Słowo/obraz - terytoria, Gdańsk 2014 Jan Pomorski, Rzecz o wyobraźni historycznej. Wydawnictwo UMCS, Lublin 2021 Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego. Universitas, Kraków 2000 Urszula M. Żegleń, Potrzeba i perspektywy badań naukoznawczych w świetle dynamicznego rozwoju nauki i technologii, „Zagadnienia naukoznawstwa” 2 (212), 2017 Donna Haraway Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin, “Environmental Humanities”, vol. 6, 2015, ss. 159-165. doi: https://doi.org/10.1215/22011919-3615934 Helmuth Trischler, The Anthropocene: A Challenge for the History of Science, Technology, and the Environment, “N.T.M.” 24, 2016, ss. 309–335, 2016, doi: https://doi.org/10.1007/s00048-016-0146-3 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia odpowiadają kwalifikacjom na 8 poziomie RPK, w szczególności doktorant potrafi mysleć i działać projektowo, w tym zamienić przygotowaną przez siebie rozprawę doktorską w aplikacyjny projekt badawczy według standardów NCN. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-01 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Pomorski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kokowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-04 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Solska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-06-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Adam Głaz, Andrzej Kokowski, Marcin Trybulec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.