Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki II rok
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.H-WPWH-II |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki II rok |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | ukończone studia I i II stopnia |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wy 30 h konsultacje 5 h przygotowanie do zajęć 10 h studiowanie literatury 15 h przygotowanie do zaliczenia 10h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | zaliczenie ustne lub pisemne ocena argumentacji studenta przy omawianiu problemów lub prezentacji wybranych zagadnień |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest przedstawienie wybranych problemów pojawiających się współcześnie na gruncie tych nauk, których przedmiotem jest człowiek historyczny, poznawany w aspekcie jego decyzji i działań oraz doniosłych kulturowo wytworów (w tym stanów rzeczy), których te decyzje i działania są przyczynami. W ramach wykładu zostaną omówione zagadnienia związane z historią poznania humanistycznego i historią artyzmu, oraz stan obecny humanistyki. w tym różne sposoby jej uprawiania i rozumienia (humanistyka otwarta, W ramach wykładu zostaną omówione problemy związane z "wielojezycznością" humanistyki , znaczenie ciągłości kulturowej i tradycji zarowno w humanistyce jak w sztuce współczesnej (nawet sytuującej się w opozycji do form tradycyjnych) oraz poruszone zostaną zagadnienia dotyczące metody humanistyki, tematyka dotycząca wartości, oraz problemy dotyczące zakresu poznania humanistycznego, specjalizacji poznania humanistycznego, krytyki artystycznej i sztuki. Poza wymienionymi w ramach wykładu poruszone zostanie zagadnienie znaczenia filozofii dla humanistyki. |
Literatura: |
1, Jaeger W. Humanizm i teologia, Warszawa 1957 2. Czeżowski T., O naukach humanistycznych, Toruń 1946 3. Goldman L., Nauki humanistyczne a filozofia, Warszawa 1961 4. Gołaszewska M., Filozoficzne podstawy krytyki literackiej, Warszawa 1963 5. Serejski M., H, Przeszłość a teraźniejszość, Wrocław 1965 6. Markiewicz H., Współczesna teoria badań literackich za granicą, I-III, Kraków 1970-1973, 7. Kuhns R. Literature and philosophy, Structures of Experience, London 1971 8. Kuhn R, Sztuk interpretacji, I-II, Wrocław 1971-1973 9. Barbour I.G. Mity, modle, paradygmaty, Kraków 1984 10. Janion M, Poznanie i terapia, Warszawa 1982 11. Zamiara K, O postawach poznawczych wobec sztuki współczesnej 12. Gadamer H.G, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992 13. Gadamer H.G. Aktualność piękna, Warszawa 1993 14. Scruton R. Kultura jest ważna, Poznań 2010 15. Scruton R. Muzyka jest ważna, Kraków 2020 16. Steiner G. Gramatyki tworzenia, Poznań 2004 17. Eliot, T.S. Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998 18. Blumenberg H, Praca nad mitem, Warszawa 2009 19. Ricoeur P. Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989 20 Ricoeur, P, Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1975 21. Vedrine H, Wartość, dzieło, sens. Szkice z filozofii kultury artystycznej, Warszawa 1975 22. Bańka J. Elementy prognozy humanistycznej. Katowice 1981 23. Buksiński, Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, Wrocław 1982 24. Rosner H, Hermeneutyka jako krytyka literatury, Warszawa 1991 25. Eco U, Na ramionach olbrzymów, Warszawa 2019 |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. rozumie specyfikę poznania humanistycznego 2. zna specyfikę języków nauk humanistycznych 3. rozumie różnice między naukami humanistycznymi a naukami przyrodoznawczymi i formalnymi 4. zna główne problemy występujące współcześnie w obszarze nauk humanistyki i sztuki 5. jest zorientowany we współczesnych dyskusjach toczących wokół humanistyki i sztuki 5. potrafi formułować problemy i poszukiwać rozwiązań 6. potrafi kompetentnie wypowiadać się na tematy poruszane w obszarze humanistyki i sztuki 7. Docenia znaczenie humanistyki i sztuki w kulturze 8. Dostrzega potrzebę doskonalenia własnych umiejętności oraz krzewienia wychowania humanistycznego 9. Dostrzega potrzebę krzewienia wiedzy o sztuce. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Ziębińska-Witek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Szadura | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.