Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki II rok

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD.H-WPWH-II
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wybrane problemy współczesnej humanistyki/sztuki II rok
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Sztuki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

ukończone studia I i II stopnia

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wy 30 h

konsultacje 5 h

przygotowanie do zajęć 10 h

studiowanie literatury 15 h

przygotowanie do zaliczenia 10h

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

zaliczenie ustne lub pisemne

ocena argumentacji studenta przy omawianiu problemów lub prezentacji wybranych zagadnień

Pełny opis:

Celem wykładu jest przedstawienie wybranych problemów pojawiających się współcześnie na gruncie tych nauk, których przedmiotem jest człowiek historyczny, poznawany w aspekcie jego decyzji i działań oraz doniosłych kulturowo wytworów (w tym stanów rzeczy), których te decyzje i działania są przyczynami. W ramach wykładu zostaną omówione zagadnienia związane z historią poznania humanistycznego i historią artyzmu, oraz stan obecny humanistyki. w tym różne sposoby jej uprawiania i rozumienia (humanistyka otwarta, W ramach wykładu zostaną omówione problemy związane z "wielojezycznością" humanistyki , znaczenie ciągłości kulturowej i tradycji zarowno w humanistyce jak w sztuce współczesnej (nawet sytuującej się w opozycji do form tradycyjnych) oraz poruszone zostaną zagadnienia dotyczące metody humanistyki, tematyka dotycząca wartości, oraz problemy dotyczące zakresu poznania humanistycznego, specjalizacji poznania humanistycznego, krytyki artystycznej i sztuki. Poza wymienionymi w ramach wykładu poruszone zostanie zagadnienie znaczenia filozofii dla humanistyki.

Literatura:

1, Jaeger W. Humanizm i teologia, Warszawa 1957

2. Czeżowski T., O naukach humanistycznych, Toruń 1946

3. Goldman L., Nauki humanistyczne a filozofia, Warszawa 1961

4. Gołaszewska M., Filozoficzne podstawy krytyki literackiej, Warszawa 1963

5. Serejski M., H, Przeszłość a teraźniejszość, Wrocław 1965

6. Markiewicz H., Współczesna teoria badań literackich za granicą, I-III, Kraków 1970-1973,

7. Kuhns R. Literature and philosophy, Structures of Experience, London 1971

8. Kuhn R, Sztuk interpretacji, I-II, Wrocław 1971-1973

9. Barbour I.G. Mity, modle, paradygmaty, Kraków 1984

10. Janion M, Poznanie i terapia, Warszawa 1982

11. Zamiara K, O postawach poznawczych wobec sztuki współczesnej

12. Gadamer H.G, Dziedzictwo Europy, Warszawa 1992

13. Gadamer H.G. Aktualność piękna, Warszawa 1993

14. Scruton R. Kultura jest ważna, Poznań 2010

15. Scruton R. Muzyka jest ważna, Kraków 2020

16. Steiner G. Gramatyki tworzenia, Poznań 2004

17. Eliot, T.S. Kto to jest klasyk i inne eseje, Kraków 1998

18. Blumenberg H, Praca nad mitem, Warszawa 2009

19. Ricoeur P. Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989

20 Ricoeur, P, Egzystencja i hermeneutyka, Warszawa 1975

21. Vedrine H, Wartość, dzieło, sens. Szkice z filozofii kultury artystycznej, Warszawa 1975

22. Bańka J. Elementy prognozy humanistycznej. Katowice 1981

23. Buksiński, Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, Wrocław 1982

24. Rosner H, Hermeneutyka jako krytyka literatury, Warszawa 1991

25. Eco U, Na ramionach olbrzymów, Warszawa 2019

Efekty uczenia się:

Student:

1. rozumie specyfikę poznania humanistycznego

2. zna specyfikę języków nauk humanistycznych

3. rozumie różnice między naukami humanistycznymi a naukami przyrodoznawczymi i formalnymi

4. zna główne problemy występujące współcześnie w obszarze nauk humanistyki i sztuki

5. jest zorientowany we współczesnych dyskusjach toczących wokół humanistyki i sztuki

5. potrafi formułować problemy i poszukiwać rozwiązań

6. potrafi kompetentnie wypowiadać się na tematy poruszane w obszarze humanistyki i sztuki

7. Docenia znaczenie humanistyki i sztuki w kulturze

8. Dostrzega potrzebę doskonalenia własnych umiejętności oraz krzewienia wychowania humanistycznego

9. Dostrzega potrzebę krzewienia wiedzy o sztuce.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Ziębińska-Witek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Szadura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0