Kulturowe obrazy maski pandemicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.S-KO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kulturowe obrazy maski pandemicznej |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Liczba godzin przedmiotu przeprowadzonego w formie praktycznej: | 15 godzin |
Wymagania wstępne: | Brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | - Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: wykład: 15h - Godziny pracy własnej studenta - przygotowanie prezentacji 5h, studiowanie literatury 25h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prezentacja poświęcona wybranemu zagadnieniu powiązanemu tematycznie z problematyką zajęć (W01, W02, U01, K01) |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest analiza fenomenu i funkcji masek – od rytuału do trendu kulturowego. Tradycyjne, rytualne maski, jak również maski teatralne stanowić będą punkt wyjścia do omówienia współczesnych zastosowań masek w kontekście pandemii COVID-19. Zastanowimy się nad złożonością artefaktów jakimi są maski, pokazując w jaki sposób odzwierciedlają one wartości i przemiany kultury w której uczestniczymy i której sami jesteśmy twórcami. Fascynujący świat masek będzie ilustrowany licznymi przykładami masek pandemicznych świadczącymi o kreatywności ich autorów. |
Literatura: |
Ewa Głażewska, Małgorzata Karwatowska, Maska „w czasach zarazy”. Covidowe wizerunki masek – typologie i funkcje, Lublin 2021. Wojciech Dudzik, Maska w kulturze współczesnej Europy. Teorie i praktyki, Warszawa 2020. Gary Edson, Masks and Masking: Faces of Tradition and Belief Worldwide, Jefferson, North Carolina 2009. Paradoksy maski. Antologia, wybór i przekł. Wojciech Dudzik, Agata Łuksza, Dorota Sosnowska, wstęp i red. nauk. Wojciech Dudzik, Warszawa 2018. Maska. Zakrywanie i odkrywanie pomiędzy Wschodem i Zachodem. Studia na pograniczach antropologii i estetyki porównawczej, red. i wstęp Wiesna Mond-Kozłowska, Gdańsk 2016. Leone Massimo, The Semiotics of the Medical Face Mask: East and West, “Signs & Media” 1 (2020), s. 50-70. Hans Belting, Faces. Historia twarzy, przeł. Tadeusz Zatorski, Gdańsk 2015. Bożena Stasiak, Pandemia. Dzieje zarazy, Warszawa 2020. Pandemics, Politics and Society. Critical Perspectives of the Covid-19 Crisis, red. Gerard Delanty, Berlin-Boston 2021. Ewa Głażewska, Małgorzata Karwatowska, Humor w „czasach zarazy”, Lublin 2023. |
Efekty uczenia się: |
W01. Absolwent zna i rozumie wybrany światowy dorobek naukowy dotyczący historii i współczesnych zastosowań maski, a także implikacje praktyczne - K_W02 W02. Absolwent zna i rozumie główne dylematy współczesnej cywilizacji odzwierciedlone w fenomenie maski - K_W05 U01. Absolwent potrafi upowszechniać wyniki własnych oraz cudzych badań, także w formach popularnych - K_U02 K01. Absolwent jest gotów do krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej w odniesieniu do problematyki twarzy/maski - K_K02. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.