Ilościowe metody badań mediów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SD.S-NKSM-IM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ilościowe metody badań mediów |
Jednostka: | Szkoła Doktorska Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu nauk o mediach. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Zajęcia w bezpośrednim kontakcie –30 h Praca własna doktoranta – 60 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wiedza: absolwent/ka zna i rozumie K_W01: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki podczas zajęć dotycząca orientacji filozoficznych i podejść metodologicznych stosowanych w wybranych opracowaniach z zakresu NKSM; praca pisemna końcowa – Indywidualny Plan Badań (IPB) dotyczący wybranego problemu naukowego; K_W02: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki podczas zajęć dotycząca identyfikacji metod i sposobów badania przekazów medialnych oraz ich odbioru w wybranych opracowaniach z zakresu NKSM; praca pisemna – IPB; K_W03: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki podczas zajęć dotycząca sposobów formułowania wybranego problemu badawczego, dopasowania do niego struktury procesu badawczego, zapewniającego weryfikację przyczynowości oraz reprezentatywność wyników badań; praca pisemna w formie zadania dotyczącego formułowania problemu i celu badań; praca pisemna– IPB; K_W04: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki podczas zajęć weryfikująca znajomość katalogu metod i technik badawczych wykorzystywanych w dyscyplinie NKSM oraz specyfiki ich stosowania; praca pisemna – IPB; Umiejętności: absolwent/ka potrafi K_U01: praca pisemna w formie zadania dotyczącego formułowania problemu i celu badania z zakresu wybranego tematu; wyboru odpowiednich metod i technik badawczych; możliwych sposobów interpretacji danych oraz ich transferu w określonych warunkach społecznych; praca pisemna – IPB; K_U02: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki biorącego/ej udział w dyskusji zainicjowanej podczas zajęć przez prowadzącego lub przez jednego z doktorantów/tek; ocena sprawności formułowania problemów badawczych o istotnym znaczeniu społecznym oraz ich różnych wymiarów i wskaźników; K_U05: praca pisemna w formie zadania dotyczącego identyfikacji i charakterystyki procedur badawczych wykorzystywanych w klasycznych oraz najnowszych studiach z zakresu NKSM; Kompetencje społeczne – absolwent jest gotów do K_K01: analiza wypowiedzi ustnej doktoranta/tki biorącego/ej udział w dyskusji podczas zajęć dotyczącej aktualnych problemów metodologicznych związanych z badaniami mediów i technologii medialnych; |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie doktorantów do planowania i realizowania badań empirycznych w dyscyplinie: nauki o mediach i komunikacji społecznej, a w szczególności do formułowania problemu badawczego i wynikających z niego celów badań ilościowych oraz hipotez i pytań badawczych, a także wyboru właściwej metody i techniki badawczej na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i charakterystyki materiału empirycznego. Zakres tematyczny przedmiotu: 1. Projektowanie badań naukowych – wybór typu projektu badawczego. 2. Techniki i etapy przeglądu literatury. 3. Sformułowanie problemu i celu badań, zmienne, hipotezy i pytania badawcze. 4. Metody ilościowe, jakościowe i mieszane, typy strategii mieszanych. 5. Struktura procesu badawczego. 6. Konceptualizacja, operacjonalizacja, pomiar. 7. Pojęcie przyczynowości. 8. Analiza zawartości. 9. Badania sondażowe (logika doboru próby, przygotowanie kwestionariusza). 10. Eksperyment klasyczny i quasi-eksperyment. 11. Analiza wtórnych danych statystycznych. 12. Studium przypadku. 13. Gromadzenie i analiza danych online |
Literatura: |
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2007. Creswell J. E., Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013. Fielding N. G., Lee R. M., Blank G., The Sage Handbook of Online Research Methods, Sage, London 2017. Krippendorff K., Content Analysis. An Introduction to Its Methodology, Sage, Thousand Oaks 2004. Riff J., Lace S., Watson B. D., Fico F., Analyzing Media Messages. Using Quantitative Content Analysis in Research, Routledge, New York 2019. Wimmer R. D., Dominick J. R., Mass media. Metody badań, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna i rozumie: - kluczowe zasady projektowania badań w zakresie tematów dotyczących środowiska nowych i tradycyjnych mediów, w tym zawartości przekazów medialnych oraz uwarunkowania prawne, ekonomiczne i społeczne działalności badawczej ((K_W03) ; P8U_W; 8S-WG, P8S-WK); - metody badań stosowane w dyscyplinie nauk o mediach i komunikacji społecznej, szczególnie z zakresu gromadzenia, analizy oraz interpretacji danych ilościowych i jakościowych oraz mieszanych, uwzględniając najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju w tym zakresie (K_W04; P8U_W; P8S_WG). Absolwent potrafi: - wykorzystywać wiedzę z zakresu nauk o mediach do rozwiązywania złożonych problemów badawczych w szczególności: (1) definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą i pytania badawcze; (2) prawidłowo dobierać oraz stosować metody badań, techniki i narzędzia badawcze, a także twórczo je rozwijać; (3) analizować i interpretować pozyskane dane (K_U01; P8U_U; P8S_UW). Absolwent jest gotów do: - uznawania i promowania znaczenia wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych z zakresu nauk o mediach (K_K01; P8U_K; P8S_KK); - krytycznej oceny dorobku z naukowego z zakresu nauk o mediach oraz własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny (K_K02; P8U_K; P*S_KK). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Nowak-Teter | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.