Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SD.S-NKSM-TM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria mediów
Jednostka: Szkoła Doktorska Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin ustny


wykład konwersatoryjny

w semestrze zimowym 2021/2 prowadzony w trybie zdalnym

Pełny opis:

Tematy:

1. Teoria i/lub filozofia mediów - rozważania metateoretyczne

2. Filozofia mowy i pisma - od Platona do Barthesa

3. Krytyczna teoria mediów - Walter Benjamin

4. Semiotyka i fenomenologia fotografii: Barthes

5. Media, imaginatorzy i utopia społeczna - Vilem Flusser

6. Ponowoczesność i kultura symulacji - o zaniku sfery politycznej

7. Kultura popularna i polityka - o społecznej władzy mediów

8. Media i płynna nowoczesność: reprezentacja a powtórzenie; społeczeństwo

panoptyczne i zjawiska wykluczenia, polityka życiowa, nowe wspólnoty

Literatura:

Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR,

Warszawa 1996.

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, tłum. S. Królak, Warszawa 2005.

Baudrillard J., W cieniu milczącej większości albo kres sfery społecznej, tłum. S. Królak,

Warszawa 2006.

Bauman popkulturze. Wypisy. Koncepcja i wybór Mateusz Halawa i Paulina Wróbel,

Warszawa 2008.

Benjamin, Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej, w: tenże, Twórca jako wytwórca,

przeł. H. Orłowski, J. Sikorski, Poznań 1975.

Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną [1989], Kraków 2010, (tamże rozdz. 7 pt. Polityka) s.

165-201.

Flusser V., Kultura pisma. Z filozofii słowa i obrazu. Przełożył i posłowiem opatrzył P. Wiatr,

Warszawa 2018.

Hudzik J., Sanakiewicz M. Celiński P., Projekt: Media. Wyobrazić sobie media i stworzyć świat, Lublin 2020.

Hudzik J. P., Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu, Warszawa 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Hudzik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)