Fotoniczne metody identyfikacji substancji niebezpiecznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WZP-TKR.31 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotoniczne metody identyfikacji substancji niebezpiecznych |
Jednostka: | Wydział Zamiejscowy w Puławach |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 30 Laboratorium 15 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5 Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 15 Samodzielne przygotowanie się do laboratorium 15 Przygotowanie się do zaliczenia 45 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 75 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1-10, wykład, zaliczenie pisemne; W1-8, laboratorium, prace zaliczeniowe, kolokwia sprawozdania z ćwiczeń; U1-5, laboratorium, kolokwia, sprawozdania z ćwiczeń; K1-2, laboratorium, prace zaliczeniowe, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Metody spektroskopowe oraz ich wykorzystanie do identyfikacji substancji niebezpiecznych. Technologia światłowodów krzemionkowych i polimerowych. Czujniki światłowodowe – definicja, podział, zastosowanie. Czujniki gazów. Czujniki natężeniowe. Czujniki interferometryczne. Czujniki fali zanikającej. Czujniki z siatką Bragga. Wykorzystanie drgań wibracyjnych i oddziaływań między molekułami do identyfikacji materiałów wybuchowych. Charakterystyki transmisyjne i odbiciowe materiałów wybuchowych. Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia: Pomiary spektroskopowe substancji szkodliwych. Pomiar właściwości optycznych światłowodów. Światłowodowe czujniki spektralne. |
Literatura: |
1. M. Szustakowski: Szkoła: Czujniki optoelektroniczne i elektroniczne COE 1992. Czujniki światłowodowe. Zegrze 1992. 2. M. Szustakowski: Elementy techniki światłowodowej, WNT Warszawa 1992. 3. J. Siuzdak: Systemy i sieci fotoniczne. WKŁ, Warszawa 2009. 4. Z. Kaczmarek: Światłowodowe czujniki i przetworniki pomiarowe. Agenda wydawnicza PAK, Warszawa 2006. 5. Czujniki optoelektroniczne i elektroniczne COE 2000 - Szkoła. Gliwice. 6. J. Siuzdak: Systemy i sieci fotoniczne. WKŁ, Warszawa 2009. 7. H. Murata, Handbook of optical fibers and cables, Marcel Dekker Inc., New York 1996. 8. M.C. Gupta, Handbook of photonics, CRC Press, Boca Raton 1996. 9. A. Smoliński: Optoelektronika światłowodowa, WKiŁ 1985. 10. J. Wojtas: Promieniowanie termiczne i jego detekcja. WNT, Warszawa 2008. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA W_01. Student zna i rozumie różne techniki spektroskopowe oraz rozumie ich wykorzystanie w celu identyfikacji substancji niebezpiecznych K_W01; K_W02; K_W05; W_02. Student zna i rozumie podstawowe definicje dotyczące technologii światłowodów telekomunikacyjnych i specjalnych K_W01; W_03. Student zna i rozumie podstawowe procesy technologiczne charakterystyczne dla wytwarzania światłowodów K_W01; W_04. Student zna i rozumie rolę chemii w technologii światłowodów K_W02; W_05. Student zna i rozumie budowę, parametry i właściwości czujników optycznych K_W01; W_06. Student zna i rozumie podział czujników, w szczególności optycznych K_W01; W_07. Student zna i rozumie zasady działa czujników światłowodowych K_W01; W_08. Student zna i rozumie rolę czujników światłowodowych we współczesnym świecie K_W01; K_W05; W_09. Student zna i rozumie rolę promieniowania terahercowego w identyfikacji substancji wybuchowych K_W01; K_W05; W_10. Student zna i rozumie Zasadę techniki TDS K_W01; K_W05; UMIEJĘTNOŚCI U_01. Student potrafi konstruować wnioski na podstawie uzyskanych wyników K_U01; U_02. Student potrafi prezentować uzyskane wyniki w postaci raportu oraz prezentacji ustnej oraz brać udział w dyskusji naukowej K_U01; K_U05; U_03. Student potrafi znaleźć niezbędną literaturę oraz korzystać ze zdobytej do tej pory wiedzy, aby przedstawić opracowywany temat K_U09; U_04. Student potrafi realizować zadania zarówno indywidualnie, jak i zespołowo K_U07; K_U09; U_05. Student potrafi obchodzić się ze światłowodami, posługiwać się osprzętem światłowodowym oraz innymi urządzeniami z dziedziny technik fotonicznych K_U02; KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01. Student jest gotów do przedstawia zagadnienie w sposób zachęcający do dalszego jego zgłębiania K_K01; K_02. Student jest gotów do samokształcenia oraz rozwijania zdolności do samodzielnego wykorzystania posiadanej wiedzy K_K01; K_K02; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Gil-Kowalczyk, Paweł Mergo | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Gil-Kowalczyk, Paweł Mergo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.