Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gleboznawstwo i geografia gleb

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: Z-G.GGG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gleboznawstwo i geografia gleb
Jednostka: Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/_#/school//?ctx=teamsGrid
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu nauk o Ziemi. Student potrafi właściwie wykorzystać zaplecze techniczne dostępne na Wydziale oraz umie wykorzystać narzędzi pracy zdalnej (online) - aplikacja MS Teams, MS Forms,Witrulany Kampus UMCS

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Wykład 30 h

Laboratorium 30 h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Bieżące przygotowanie się do laboratorium 30 h

Przygotowanie się do egzaminu 30 h

Łączna liczba godzin niekontaktowych 60 h

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 4


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

W2: egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

W3: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

W4: egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

W5: egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

W6: kolokwium zaliczeniowe

U1: : kolokwium zaliczeniowe

U2: egzamin pisemny (test lub egzamin z pytaniami otwartymi)

U3: kolokwium zaliczeniowe

K1: dyskusja podczas zajęć

K2: dyskusja podczas zajęć


Pełny opis:

Przedmiot pt.: ”Gleboznawstwo i geografia gleb” adresowany jest do studentów II roku I stopnia geografii. Jest to przedmiot obligatoryjny, realizowany dla wszystkich studentów (całego roku). Realizowane podczas ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów treści programowe będą wykorzystywane podczas przedmiotowych ćwiczeń terenowych. Przedmiot obejmuje następujące treści: 1. Gleboznawstwo jak dyscyplina nauki; 2. Czynniki glebotwórcze; 3.Ważniejsze procesy glebowo-typologiczne; 4. Morfologia gleby. Podstawowe składniki gleby i jej właściwości fizyczne, chemiczne oraz biologiczne; 5. Ilościowa i jakościowa analiza wybranych właściwości gleby; 6. Systematyka gleb Polski i świata; 7. Charakterystyka ważniejszych typów gleb Polski i świata; 8. Wartość użytkowa gleb Polski; 9. Niektóre prawidłowości w przestrzennym rozmieszczeniu gleb Polski i świata; 10. Zasoby glebowe świata; 11. Degradacja i ochrona gleb; 12. Wybrane zagadnienie z paleopedologii.

Literatura:

1. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa.

2. Dobrzański B., Uziak S., Klimowicz Z., Melke J., 1987. Badanie gleb w laboratorium i w polu. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa dla studentów biologii i geografii. Wyd. UMCS. Lublin.

3. Gleboznawstwo, 1995. Praca zbiorowa pod redakcją B. Dobrzańskiego i S. Zawadzkiego. PWR i L. Warszawa.

4. Mocek A. (red.), 2020. Gleboznawstwo. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.

5. Systematyka gleb Polski, 2019. Wydanie 6. Polskie Towarzystwo Gleboznawcze. UWP, Wrocław-Warszawa.

6. WRB Światowa Baza Referencyjna Zasobów Glebowych 2014. Międzynarodowy system klasyfikacji gleb, aktualizacja 2015. Tłumaczenie polskie oryginału. Polskie Towarzystwo Gleboznawcze. Warszawa.

7. Uziak S., Klimowicz Z., 2002. Elementy geografii gleb i gleboznawstwa. Wyd. UMCS. Lublin.

Efekty uczenia się:

Efekty przedmiotowe odnoszą się do efektów kierunkowych wdrożonych w roku akademickim 2019/2020.

Wiedza:

W1. Student rozumie znaczenie i rolę gleby w środowisku przyrodniczym i w życiu człowieka. Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu gleboznawstwa i geografii gleb (K_W01).

W2. Student rozumie procesy glebotwórcze oraz związki zachodzące pomiędzy glebą a budową geologiczną, rzeźbą terenu, klimatem, wodami, szatą roślinną oraz innymi organizmami żywymi ze szczególnym uwzględnieniem człowieka (K_W02).

W3. Rozumie przyczyny i skutki przestrzennej zmienności gleby Polski i świata (K_W03).

W4. Student zna różne formy użytkowania gleb. Wskazuje na korzyści i ograniczenia wynikające z ochrony pedosfery (K_W04).

W5. Student rozumie zmiany zachodzące w środowisku glebowym pod wpływem dawnej i współczesnej antropopresji (K_W05).

W6. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w celu poznania gleby i jej właściwości (K_W07).

Umiejętności:

U1. Potrafi zastosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze standardowe dla badań gleboznawczych, jednocześnie pozyskując i selekcjonując informacje z różnych źródeł (przewodniki metodyczne do oznaczenia właściwości gleb, mapy glebowe, publikacje, itp.) – (K_U01; K_U02).

U2. Student potrafi określić znaczenie oraz rolę gleby w funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego oraz w życiu człowieka (K_U06).

U3. Student potrafi pracować samodzielnie oraz podejmować współpracę w grupach (K_U09).

Kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotowy do krytycznej oceny swojej wiedzy z zakresu gleboznawstwa i dostrzega potrzebę współpracy ze specjalistami w tej dziedziny w celu podejmowania działań na rzecz kształtowania i właściwego wykorzystania zasobów glebowych (K_K01; K_K04).

K2. Student jest gotowy do korzystania z aktualnej wiedzy z zakresu gleboznawstwa w celu podnoszenia swoich kompetencji personalnych i zawodowych (K_K02).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 45 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Chodorowski
Prowadzący grup: Jacek Chodorowski, Andrzej Plak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0