Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A-1E21-I/1-19 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9266 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład – 30 Konwersatorium – 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych 30 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Łączna liczba godzin bez udziału nauczyciela akademickiego 50 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2 Łączna liczba godzin kontaktowych i niekontaktowych 110 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | egzamin: 01; 03; 08; 09; 06; 13 kolokwium z konwersatorium: 02; 04; 05; 07; 09, 10, 11, 12; 13 |
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu dotyczy prawidłowości w zakresie przebiegu procesów orientujących człowieka dorosłego w świecie oraz dynamizujących i ukierunkowujących jego zachowanie. Obejmuje również problematykę stanowisk teoretycznych proponujących odmienny sposób uprawiania psychologii jako nauki i podejmujących próbę stworzenia portretu psychologicznego człowieka, w ramach którego wyjaśnia się przyczyny i mechanizmy jego funkcjonowania. Prezentowane są kluczowe pojęcia oraz kierunki psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem psychologicznych koncepcji człowieka w odmiennych perspektywach teoretycznych. Celem kursu jest również zaznajomienie studentów I roku z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Studenci poznają zagadnienia psychologii poznawczej, problematykę emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczną i ukazanie zastosowania psychologii w praktyce. |
Literatura: |
Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. Kaczmarek, S, Posłuszna, J. (2018) Marzenia a rzeczywistość – kariery współczesnych muzyków Annales Vol 31, No 1, Sekcja „J”, Lublin, s.133-147. Kozielecki, J. (2009). Nowe idee w psychologii. Gdańsk: GWP. Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, GWP, Gdańsk 2001. Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo. Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Gdańsk: GWP. Zimbardo P., Psychologia i Życie, PWN, Warszawa 1999. Zimbardo P., Ruch F.Psychologia i Życie, PWN, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie modułu realizowane są efekty ogólne: 1.1.2; 1.1.12 ;1.2.1; 1.2.3; 1.2.6; 1.2.8; 1.3.3; 1.3.7 Efekty szczegółowe: WIEDZA 01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1 02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3 03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4 04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5 UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi: 05. Obserwować zachowania społeczne oraz ich uwarunkowania. B.1.U2. 06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3 07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4 08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5 09. Identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. B.1.U6. 10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7. 11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B1U8 KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student gotów jest do: 12. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1 13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.