Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A-1E21-I/1-19
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/course/view.php?id=9266
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład – 30


Konwersatorium – 30


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60


Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)


Bieżące przygotowanie do zajęć ćwiczeniowych 30


Przygotowanie się do kolokwium 10


Przygotowanie się do egzaminu 10


Łączna liczba godzin bez udziału nauczyciela akademickiego 50


Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2





Łączna liczba godzin kontaktowych i niekontaktowych 110




Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4




Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin: 01; 03; 08; 09; 06; 13


kolokwium z konwersatorium: 02; 04; 05; 07; 09, 10, 11, 12; 13



Pełny opis:

Tematyka przedmiotu dotyczy prawidłowości w zakresie przebiegu procesów orientujących człowieka dorosłego w świecie oraz dynamizujących i ukierunkowujących jego zachowanie. Obejmuje również problematykę stanowisk teoretycznych proponujących odmienny sposób uprawiania psychologii jako nauki i podejmujących próbę stworzenia portretu psychologicznego człowieka, w ramach którego wyjaśnia się przyczyny i mechanizmy jego funkcjonowania. Prezentowane są kluczowe pojęcia oraz kierunki psychologii, ze szczególnym uwzględnieniem psychologicznych koncepcji człowieka w odmiennych perspektywach teoretycznych.

Celem kursu jest również zaznajomienie studentów I roku z podstawowymi pojęciami, metodami i teoriami psychologii jako nauki. Studenci poznają zagadnienia psychologii poznawczej, problematykę emocjonalno-motywacyjną, osobowości, różnic indywidualnych, społeczną i ukazanie zastosowania psychologii w praktyce.

Literatura:

Kozielecki, J. (2000). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Kaczmarek, S, Posłuszna, J. (2018) Marzenia a rzeczywistość – kariery współczesnych muzyków Annales Vol 31, No 1, Sekcja „J”, Lublin, s.133-147.

Kozielecki, J. (2009). Nowe idee w psychologii. Gdańsk: GWP.

Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, GWP, Gdańsk 2001.

Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Tavris, C., Wade, C. (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Gdańsk: GWP.

Zimbardo P., Psychologia i Życie, PWN, Warszawa 1999.

Zimbardo P., Ruch F.Psychologia i Życie, PWN, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

W zakresie modułu realizowane są efekty ogólne: 1.1.2; 1.1.12 ;1.2.1; 1.2.3; 1.2.6; 1.2.8; 1.3.3; 1.3.7

Efekty szczegółowe:

WIEDZA

01. Student potrafi wymienić i opisać podstawowe kategorie psychologiczne służące do opisu przebiegu procesów psychicznych: poznawczych oraz emocjonalno - motywacyjnych, a także służące wyjaśnianiu różnic w funkcjonowaniu jednostki w tym obszarze. B.1.W1

02. Student posiada wiedzę w zakresie wybranych zachowań w sytuacjach społecznych i komunikacyjnych: zna różne rodzaje zachowań z tegoż obszaru i ich uwarunkowania, a także sposoby porozumiewania się i ich wyznaczniki. B.1.W3

03. Student zna i rozumie proces uczenia się, jego uwarunkowania oraz zróżnicowanie ze względu na czynniki sytuacyjne oraz osobowościowe. Potrafi omówić trudności w uczeniu się oraz sposoby ich przezwyciężania. Zna metody i techniki usprawniające procesy uczeniowe. B.1.W4

04. Student posiada wiedzę w zakresie samorozwoju i wzbogacania zasobów własnych. Zna strategie radzenia sobie z trudnościami występującymi w czynnościach edukacyjnych i wychowawczych. B.1.W5

UMIEJĘTNOŚCI. Student potrafi:

05. Obserwować zachowania społeczne oraz ich uwarunkowania. B.1.U2.

06. Skutecznie i świadomie komunikować się. B.1.U3

07. Porozumieć się w sytuacji konfliktowej. B.1.U4

08. Rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. B.1.U5

09. Identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. B.1.U6.

10. Radzić sobie ze stresem zawodowym. B1.U7.

11. Zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego. B1U8

KOMPETENCJE SPOŁECZNE. Student gotów jest do:

12. Autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym. B.1.K1

13. Wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. B.1.K2

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0