Psychologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | A-1E23-I/1-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0313) Psychologia
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Zajęcia z pezpośrednim udziałem nauczyciela - 90 godzin. Samodzielna praca studenta - 45 godzin. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Prace pisemne (2 w semestrze). Dyskusja. Prezentacja multimedialna przygotowywana i prezentowana przez studenta. |
Pełny opis: |
1. Specyfika i główne obszary zainteresowań psychologii współczesnej oraz ich związek z pracą pedagogiczną. 2. Główne pojęcia psychologii: procesy poznawcze, odbiór i przetwarzanie informacji, język i mowa, myślenie i rozumowanie, uwaga, pamięć, uczenie się; procesy emocjonalne i motywacje; różnice indywidualne w zakresie zdolności i uzdolnień, inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego. 3. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój poznawczy, fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny. 4. Specyfika zmian fizycznych i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normy rozwojowe, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania. 5. Zaburzenia w rozwoju uczniów, dysharmonie rozwojowe, zaburzenia zachowania, zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości psychoruchowej. Specyfika zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a zwłaszcza: obniżenie nastroju, depresja oraz problemy związanych z krystalizowaniem się tożsamości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. 6. Teorie spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacje interpersonalne, empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie ze stresem, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania. 7. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczycieli, bariery w komunikowaniu się w szkole. Praktyki komunikacji − autoprezentacje, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikacja niewerbalna, porozumiewanie się emocjonalne, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych. 8. Proces uczenia się: modele uczenia się (klasyczne i współczesne), metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się oraz przyczyny i strategie ich przezwyciężania. Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań. 9. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, autoidentyfikacja i rozwój zawodowy, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. |
Literatura: |
1. Brzezińska A., Ziółkowska B., Karolina Appelt K., Psychologia rozwoju człowieka Gdańsk: GWP 2016. 2. Ciccarelli S. K., White J. N., Psychologia, Warszawa: REBIS, 2021. 3. Doliński,D. Strelau J., Psychologia akademicka, T. I i II, Gdańsk: GWP 2021. 4. Kozielecki, J. Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2000. 5. Kozielecki, J. Nowe idee w psychologii. Gdańsk: GWP, 2009. 6. Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, GWP, Gdańsk 2008. 7. Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2016. 8. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka Gdańsk: GWP 2020. 9. Zimbardo P., Gerrig R. J., Psychologia i Życie, Warszawa: PWN, 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.