Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A-1E23-I/1-21
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Zajęcia z pezpośrednim udziałem nauczyciela - 90 godzin.


Samodzielna praca studenta - 45 godzin.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Prace pisemne (2 w semestrze).

Dyskusja.

Prezentacja multimedialna przygotowywana i prezentowana przez studenta.

Pełny opis:

1. Specyfika i główne obszary zainteresowań psychologii współczesnej oraz ich związek z pracą pedagogiczną.

2. Główne pojęcia psychologii: procesy poznawcze, odbiór i przetwarzanie informacji, język i mowa, myślenie i rozumowanie, uwaga, pamięć, uczenie się; procesy emocjonalne i motywacje; różnice indywidualne w zakresie zdolności i uzdolnień, inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego.

3. Proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój poznawczy, fizyczny, motoryczny, społeczno-emocjonalny i moralny.

4. Specyfika zmian fizycznych i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normy rozwojowe, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania.

5. Zaburzenia w rozwoju uczniów, dysharmonie rozwojowe, zaburzenia zachowania, zagadnienia nieśmiałości i nadpobudliwości psychoruchowej. Specyfika zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, a zwłaszcza: obniżenie nastroju, depresja oraz problemy związanych z krystalizowaniem się tożsamości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia.

6. Teorie spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuacje interpersonalne, empatia, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie ze stresem, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania.

7. Procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczycieli, bariery w komunikowaniu się w szkole. Praktyki komunikacji − autoprezentacje, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikacja niewerbalna, porozumiewanie się emocjonalne, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych.

8. Proces uczenia się: modele uczenia się (klasyczne i współczesne), metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się oraz przyczyny i strategie ich przezwyciężania. Metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań.

9. Zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela, autoidentyfikacja i rozwój zawodowy, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.

Literatura:

1. Brzezińska A., Ziółkowska B., Karolina Appelt K., Psychologia rozwoju człowieka Gdańsk: GWP 2016.

2. Ciccarelli S. K., White J. N., Psychologia, Warszawa: REBIS, 2021.

3. Doliński,D. Strelau J., Psychologia akademicka, T. I i II, Gdańsk: GWP 2021.

4. Kozielecki, J. Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2000.

5. Kozielecki, J. Nowe idee w psychologii. Gdańsk: GWP, 2009.

6. Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, GWP, Gdańsk 2008.

7. Myers, D.G. (2003). Psychologia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, 2016.

8. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka Gdańsk: GWP 2020.

9. Zimbardo P., Gerrig R. J., Psychologia i Życie, Warszawa: PWN, 2012.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0