Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki - "Teoria uczenia się muzyki Edwina E. Gordona"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: A-8-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki - "Teoria uczenia się muzyki Edwina E. Gordona"
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Edwin Elias Gordon (1927-2015) to muzyk jazzowy, pedagog, psycholog muzyki. znany badacz, autor licznych publikacji, testów uzdolnień muzycznych i książek, redaktor wydań zbiorowych. Koncepcja prof. E.E. Gordona, poparta wieloletnimi badaniami empirycznymi, spotkała się z dużym zainteresowaniem specjalistów na całym świecie. Jest nowatorską, pionierską propozycją rozwiązań praktycznych dla edukacji muzycznej. Istotą teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona jest porównanie nauki muzyki do nauki języka i ułożenie kolejnych kroków w zdobywaniu określonych umiejętności i zawartości muzycznej w sposób sekwencyjny.

Celem zajęć jest opanowanie zagadnień:

1. W obszarze wiedzy:

- Jak przebiega proces uczenia się muzyki,

- Jakie są działania w kolejności uczenia muzyki,

- Co zrobić, aby nauczyć się myśleć muzycznie,

- Jakie innowacyjne techniki wprowadzić do prowadzonych zajęć wokalnych/chóralnych/instrumentalnych, aby zwiększyć ich atrakcyjność,

- Jak osiągnąć wysoki poziom myślenia muzycznego u swoich przyszłych uczniów/chórzystów/członków zespołów instrumentalnych.

2. W obszarze umiejętności:

- Rozwinięcie indywidualnych predyspozycji studentów w zakresie szeroko pojętego myślenia muzycznego (audiacji), improwizacji wokalnej oraz instrumentalnej.

Literatura:

1. Gordon, E. E. (1999). Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP.

2. Gordon, E. E. (2016). Teoria uczenia się muzyki. Niemowlęta i małe dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.

3. Pazur, B. (2020) Nauka improwizacji muzycznej według teorii uczenia się muzyki E.E. Gordona. RYTM SKALE HARMONIA. Lublin: Wydawictwo Muzyczne POLIHYMNIA. - część 1 i część 2

4. Zwolińska, E. A. (2004). Naucz swoje dziecko audiować. Bydgoszcz: Wydawnictwo KRESKA

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-cf0b884f2 (2024-04-02)