Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-B.35 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość budowy i funkcji tkanek roślinnych oraz komórki roślinnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (kontaktowe): - wykłady – 30 - ćwiczenia laboratoryjne – 60 Indywidualna praca studenta: - przygotowanie do egzaminu – 30 - przygotowanie do kolokwiów - 30 - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 10 - opracowanie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń – 20 - studiowanie literatury - 20 Sumaryczna liczba godzin - 200, w tym: - z udziałem nauczyciela akademickiego - 90 - niekontaktowych - 110 Łączna liczba punktów ECTS dla modułu - 8 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: Wykład: – egzamin pisemny (W1, W2, U3, K2) Laboratoria: – kolokwia śródsemestralne (W1, W2, U3, K2) – sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów i obserwacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych (W3, U1, U2, K1) |
Pełny opis: |
Podczas wykładu student pozna podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące w organizmach roślinnych, ich mechanizmy, regulację oraz zależność tych procesów od czynników środowiska. Omówione zostaną zagadnienia związane z gospodarką wodną i mineralną, fotosyntezą, oddychaniem, wzrostem i rozwojem roślin. Przedstawione zostaną nowoczesne trendy w badaniach fizjologicznych oraz ciekawostki związane z funkcjonowaniem roślin w naszym życiu codziennym. Treści wykładu Przedmiot, cele i narzędzia badawcze fizjologii roślin. Gospodarka wodna: mechanizmy pobierania i transportu wody; rodzaje i mechanizmy transpiracji. Mineralne żywienie roślin: zasady klasyfikacji pierwiastków chemicznych, znaczenie wybranych pierwiastków dla roślin, mechanizmy pobierania i transportu pierwiastków, gospodarka azotowa. Fotosynteza: budowa i właściwości barwników fotosyntetycznych, budowa aparatu fotosyntetycznego, przebieg jasnej i ciemnej fazy fotosyntezy, fotooddychanie, czynniki regulujące intensywność fotosyntezy. Donory i akceptory asymilatów, mechanizmy transportu asymilatów w roślinie. Oddychanie: typy oddychania, etapy oddychania tlenowego i ich przebieg, fosforylacja oksydacyjna i substratowa, bilans oddychania, fermentacje. Wzrost i rozwój roślin: fazy wzrostu, lokalizacja wzrostu, rozwój embrionalny, spoczynek nasion, kiełkowanie, rozwój wegetatywny i generatywny, indukcja kwitnienia. Rola fitochromu i fitohormonów we wzroście i rozwoju roślin. Ruchy roślin. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych student samodzielnie wykona doświadczenia i obserwacje pozwalające lepiej zrozumieć procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. Ćwiczenia są wykonywane zgodnie z instrukcjami przedstawionymi w skryptach i pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. 1. Dyfuzja i osmoza. Sztuczne komórki Traubego. 2. Stosunki osmotyczne komórki roślinnej: wpływ czynników chemicznych i fizycznych na przepuszczalność błony komórkowej; plazmoliza - przepuszczalność plazmolemy i tonoplastu; deplazmoliza; wpływ jonów Ca2+ i K+ na przebieg plazmolizy. 3. Pobieranie i przewodzenie wody oraz transpiracja: pomiar pobierania wody metodą potometryczną; wykazanie transpiracji metodą kobaltową; obserwacja aparatów szparkowych typu Amarylis i Gramineae - oznaczanie stopnia rozwartości szparek i wielkości aparatów szparkowych. 4. Analiza chemiczna rośliny (składniki mineralne): oznaczanie suchej masy i procentowej zawartości wody w liściach i w nasionach; analiza chemiczna popiołu. 5. Analiza chemiczna rośliny (związki organiczne): wykrywanie cukrów i białek w materiale roślinnym. 6. Warunki i czynniki fotosyntezy: wpływ intensywności i barwy światła na intensywność fotosyntezy, rośliny światło- i cieniolubne. 7. Właściwości barwników fotosyntetycznych, wykrywanie skrobi asymilacyjnej. 8. Rola centralnego atomu metalu w pierścieniu porfirynowym cząsteczki chlorofilu, otrzymywanie feofityny i określenie jej stężenia, otrzymywanie i właściwości Cu-porfiryny. 9. Oddychanie tlenowe roślin: ilościowe oznaczanie intensywności oddychania metodą Pettenkofera; pobieranie tlenu w procesie oddychania kiełkujących nasion. 10. Wzrost i rozwój roślin: wyznaczanie strefy wzrostu korzenia i pędu; pomiar szybkości wzrostu koleoptyla za pomocą mikroskopu; wyznaczanie zdolności kiełkowania nasion. 11. Ruchy roślin: fototropizm koleoptyli (test Darwina); fototropizm i geotropizm pędu i korzenia; ruchy komórek szparkowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa - Fizjologia roślin, J. Kopcewicz i S. Lewak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 lub poprzednie wydania - Fizjologia roślin, A. Szwejkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004 - Ćwiczenia z fizjologii roślin, A. Tukiendorf, M. Wójcik, S. Dresler, A. Hanaka, Z. Krupa, W. Maksymiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2015 Literatura uzupełniająca - Fizjologia roślin, M. Kozłowska (red.), Wydawnictwo PWRiL, 2007 - Biochemistry & Molecular Biology of Plants, B.B. Buchanan, W. Gruissem, J. Wilhelm, L. Russell (wydania dostępne w Internecie) - Biotechnologia roślin, S. Malepszy (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009 lub 2001 |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: Wiedza W1: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W04) W2: Student zna i rozumie fachowe pojęcia i terminologię stosowaną w biologii i innych dyscyplinach przyrodniczych oraz związki między tymi dyscyplinami służące wyjaśnieniu procesów fizjologicznych (K_W03) W3: Student zna i rozumie podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznym (K_W02) Umiejętności U1: Student potrafi właściwie dobierać i stosować podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadzać doświadczenia laboratoryjne i obserwacje, a także interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski (K_U04) U2: Student potrafi zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz w zespole w celu efektywnego wykonywania określonych zadań (K_U08) U3: Student potrafi korzystać ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U02) Kompetencje społeczne K1: Student jest gotów do pracy samodzielnej oraz w grupie, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej i egzekwowania przestrzegania tych zasad od innych członków zespołu (K_K05) K2: Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji i aktywnego zdobywania i aktualizowania swojej wiedzy w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K-K02) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
ŚR LB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wójcik | |
Prowadzący grup: | Joanna Sagan, Renata Welc-Stanowska, Małgorzata Wójcik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.