Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy fizjologii roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BA.099
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy fizjologii roślin
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość budowy i funkcji tkanek roślinnych oraz komórki roślinnej

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe przewidziane planem studiów):

- wykłady – 30

- ćwiczenia laboratoryjne – 30


Indywidualna praca studenta:

- przygotowanie do egzaminu – 20

- przygotowanie do kolokwiów - 20

- przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 5

- opracowanie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń – 10

- studiowanie literatury - 10


Sumaryczna liczba godzin - 125, w tym:

- kontaktowych - 60

- niekontaktowych - 65

Łączna liczba punktów ECTS dla modułu - 5

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013):

Wykład:

– egzamin pisemny (W1, W2, U3, K3)

Ćwiczenia laboratoryjne:

– kolokwia śródsemestralne (W1, W2, U3, K3)

– sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów i obserwacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych (W3, U1, U2, K1, K2)


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

Wykład:

– egzamin pisemny (W1, W2, U3, K2)

Laboratoria:

– kolokwia śródsemestralne (W1, W2, U3, K2)

– sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów i obserwacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych (W3, U1, U2, K1)


Pełny opis:

Treści wykładu

Podczas wykładu student pozna podstawowe procesy odpowiedzialne za funkcjonowanie organizmu roślinnego jako całości, ich mechanizmy, regulację oraz zależność tych procesów od czynników środowiska.

- Przedmiot, cele i narzędzia badawcze fizjologii roślin.

- Podstawowe zagadnienia związane z gospodarką wodną: pobieranie i transport wody; rodzaje i mechanizmy transpiracji, przystosowania roślin do środowisk o różnej zawartości wody.

- Mineralne żywienie roślin: makro- i mikroelementy, znaczenie wybranych pierwiastków dla roślin, pobieranie i transport pierwiastków, alternatywne sposoby zdobywania pierwiastków i związków odżywczych.

- Fotosynteza: barwniki fotosyntetyczne, jasna i ciemna faza fotosyntezy, czynniki regulujące intensywność fotosyntezy.

- Donory i akceptory asymilatów, transportu asymilatów w roślinie.

- Oddychanie: typy oddychania, etapy oddychania tlenowego i ich przebieg, mechanizm fosforylacji oksydacyjnej, regulacja procesu oddychania, bilans oddychania.

- Wzrost i rozwój roślin: fazy wzrostu, lokalizacja wzrostu, etapy rozwoju osobniczego, rośliny mono- i polikarpiczne, spoczynek nasion, kiełkowanie, rozwój wegetatywny i generatywny, indukcja kwitnienia.

- Rola fitohormonów we wzroście i rozwoju roślin.

- Ruchy roślin i rytmy biologiczne.

- Podstawowe informacje dotyczące odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne.

W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych student samodzielnie wykona doświadczenia i obserwacje pozwalające lepiej zrozumieć procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach.

Pierwsze ćwiczenia poświęcone są zapoznaniu z zasadami zaliczenia ćwiczeń, regulaminem pracowni oraz zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium fizjologii roślin. Następnie student wykona sześć ćwiczeń laboratoryjnych wskazanych na początku semestru przez prowadzącego, przynajmniej po jednym ćwiczeniu z każdego działu fizjologii roślin. Ćwiczenia są wykonywane zgodnie z instrukcjami przedstawionymi w skryptach i pod kierunkiem prowadzącego zajęcia.

Dział I. Gospodarka wodna

- Dyfuzja i osmoza. Sztuczne komórki Traubego.

- Stosunki osmotyczne komórki roślinnej: wpływ czynników chemicznych i fizycznych na przepuszczalność błony komórkowej; plazmoliza - przepuszczalność plazmolemy i tonoplastu; deplazmoliza; wpływ jonów Ca2+ i K+ na przebieg plazmolizy.

- Pobieranie i przewodzenie wody oraz transpiracja: pomiar pobierania wody metodą potometryczną; wykazanie transpiracji metodą kobaltową; obserwacja aparatów szparkowych typu Amarylis i Gramineae - oznaczanie stopnia rozwartości szparek i wielkości aparatów szparkowych.

Dział II. Gospodarka mineralna

- Analiza chemiczna rośliny (składniki mineralne): oznaczanie suchej masy i procentowej zawartości wody w liściach i w nasionach; analiza chemiczna popiołu.

- Analiza chemiczna rośliny (związki organiczne): wykrywanie cukrów i białek w materiale roślinnym.

Dział III. Fotosynteza

- Warunki i czynniki fotosyntezy: wpływ intensywności i barwy światła na intensywność fotosyntezy, rośliny światło- i cieniolubne.

- Właściwości barwników fotosyntetycznych, wykrywanie skrobi asymilacyjnej.

- Rola centralnego atomu metalu w pierścieniu porfirynowym cząsteczki chlorofilu, otrzymywanie feofityny i określenie jej stężenia, otrzymywanie i właściwości Cu-porfiryny.

Dział IV. Oddychanie

- Oddychanie tlenowe roślin: ilościowe oznaczanie intensywności oddychania metodą Pettenkofera; pobieranie tlenu w procesie oddychania kiełkujących nasion.

Dział V. Wzrost i rozwój, ruchy roślin

- Wzrost i rozwój roślin: wyznaczanie strefy wzrostu korzenia i pędu; pomiar szybkości wzrostu koleoptyla za pomocą mikroskopu; wyznaczanie zdolności kiełkowania nasion.

- Ruchy roślin: fototropizm koleoptyli (test Darwina); fototropizm i geotropizm pędu i korzenia; ruchy komórek szparkowych.

Literatura:

Literatura podstawowa

- Fizjologia roślin, J. Kopcewicz i S. Lewak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 lub poprzednie wydania

- Fizjologia roślin, A. Szwejkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004

- Ćwiczenia z fizjologii roślin, A. Tukiendorf, M. Wójcik, S. Dresler, A. Hanaka, Z. Krupa, W. Maksymiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2015

Literatura uzupełniająca

- Biochemistry & Molecular Biology of Plants, B.B. Buchanan, W. Gruissem, J. Wilhelm, L. Russell (wydania dostępne w Internecie)

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013):

Wiedza

W1: Student zna i rozumie podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W02)

W2: Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach przyrodniczych oraz prawidłowo wykorzystuje je do opisu i interpretowania procesów fizjologicznych (K_W05, K_W09)

W3: Student zna podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznymi (K_W17, K_W18, K_W19)

Umiejętności

U1: Student stosuje podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadza doświadczenia laboratoryjne i obserwacje pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01, K-U02, K_U04)

U2: Student wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń oraz opracowuje pisemne sprawozdania z wykonywanych eksperymentów (K_U07, K_U15)

U3: Student korzysta ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U08, K_U11)

Kompetencje społeczne

K1: Student potrafi zaplanować kolejne czynności pod kątem czasu ich realizacji i poprawnego wykonania doświadczeń laboratoryjnych przestrzegając zasad współdziałania z innymi osobami w grupie (K_K09)

K2: Student jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo pracy własnej i innych (K_K10)

K3: Student jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji i aktywnie zdobywa i aktualizuje swoją wiedzę (K-K02, K_K03)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

Wiedza

W1: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W04)

W2: Student zna i rozumie fachowe pojęcia i terminologię stosowaną w biologii i innych dyscyplinach przyrodniczych oraz związki między tymi dyscyplinami służące wyjaśnieniu procesów fizjologicznych (K_W03)

W3: Student zna i rozumie podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznym (K_W02)

Umiejętności

U1: Student potrafi właściwie dobierać i stosować podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadzać doświadczenia laboratoryjne i obserwacje, a także interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski (K_U04)

U2: Student potrafi zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz w zespole w celu efektywnego wykonywania określonych zadań (K_U08)

U3: Student potrafi korzystać ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U02)

Kompetencje społeczne

K1: Student jest gotów do pracy samodzielnej oraz w grupie, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej i egzekwowania przestrzegania tych zasad od innych członków zespołu (K_K05)

K2: Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji i aktywnego zdobywania i aktualizowania swojej wiedzy w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K-K02)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0