Podstawy fizjologii roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | B-BA.099 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy fizjologii roślin |
Jednostka: | Wydział Biologii i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość budowy i funkcji tkanek roślinnych oraz komórki roślinnej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe przewidziane planem studiów): - wykłady – 30 - ćwiczenia laboratoryjne – 30 Indywidualna praca studenta: - przygotowanie do egzaminu – 20 - przygotowanie do kolokwiów - 20 - przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych – 5 - opracowanie pisemnych sprawozdań z ćwiczeń – 10 - studiowanie literatury - 10 Sumaryczna liczba godzin - 125, w tym: - kontaktowych - 60 - niekontaktowych - 65 Łączna liczba punktów ECTS dla modułu - 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013): Wykład: – egzamin pisemny (W1, W2, U3, K3) Ćwiczenia laboratoryjne: – kolokwia śródsemestralne (W1, W2, U3, K3) – sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów i obserwacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych (W3, U1, U2, K1, K2) Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: Wykład: – egzamin pisemny (W1, W2, U3, K2) Laboratoria: – kolokwia śródsemestralne (W1, W2, U3, K2) – sprawozdania z przeprowadzonych eksperymentów i obserwacji podczas ćwiczeń laboratoryjnych (W3, U1, U2, K1) |
Pełny opis: |
Treści wykładu Podczas wykładu student pozna podstawowe procesy odpowiedzialne za funkcjonowanie organizmu roślinnego jako całości, ich mechanizmy, regulację oraz zależność tych procesów od czynników środowiska. - Przedmiot, cele i narzędzia badawcze fizjologii roślin. - Podstawowe zagadnienia związane z gospodarką wodną: pobieranie i transport wody; rodzaje i mechanizmy transpiracji, przystosowania roślin do środowisk o różnej zawartości wody. - Mineralne żywienie roślin: makro- i mikroelementy, znaczenie wybranych pierwiastków dla roślin, pobieranie i transport pierwiastków, alternatywne sposoby zdobywania pierwiastków i związków odżywczych. - Fotosynteza: barwniki fotosyntetyczne, jasna i ciemna faza fotosyntezy, czynniki regulujące intensywność fotosyntezy. - Donory i akceptory asymilatów, transportu asymilatów w roślinie. - Oddychanie: typy oddychania, etapy oddychania tlenowego i ich przebieg, mechanizm fosforylacji oksydacyjnej, regulacja procesu oddychania, bilans oddychania. - Wzrost i rozwój roślin: fazy wzrostu, lokalizacja wzrostu, etapy rozwoju osobniczego, rośliny mono- i polikarpiczne, spoczynek nasion, kiełkowanie, rozwój wegetatywny i generatywny, indukcja kwitnienia. - Rola fitohormonów we wzroście i rozwoju roślin. - Ruchy roślin i rytmy biologiczne. - Podstawowe informacje dotyczące odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych student samodzielnie wykona doświadczenia i obserwacje pozwalające lepiej zrozumieć procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach. Pierwsze ćwiczenia poświęcone są zapoznaniu z zasadami zaliczenia ćwiczeń, regulaminem pracowni oraz zasadami bezpiecznej pracy w laboratorium fizjologii roślin. Następnie student wykona sześć ćwiczeń laboratoryjnych wskazanych na początku semestru przez prowadzącego, przynajmniej po jednym ćwiczeniu z każdego działu fizjologii roślin. Ćwiczenia są wykonywane zgodnie z instrukcjami przedstawionymi w skryptach i pod kierunkiem prowadzącego zajęcia. Dział I. Gospodarka wodna - Dyfuzja i osmoza. Sztuczne komórki Traubego. - Stosunki osmotyczne komórki roślinnej: wpływ czynników chemicznych i fizycznych na przepuszczalność błony komórkowej; plazmoliza - przepuszczalność plazmolemy i tonoplastu; deplazmoliza; wpływ jonów Ca2+ i K+ na przebieg plazmolizy. - Pobieranie i przewodzenie wody oraz transpiracja: pomiar pobierania wody metodą potometryczną; wykazanie transpiracji metodą kobaltową; obserwacja aparatów szparkowych typu Amarylis i Gramineae - oznaczanie stopnia rozwartości szparek i wielkości aparatów szparkowych. Dział II. Gospodarka mineralna - Analiza chemiczna rośliny (składniki mineralne): oznaczanie suchej masy i procentowej zawartości wody w liściach i w nasionach; analiza chemiczna popiołu. - Analiza chemiczna rośliny (związki organiczne): wykrywanie cukrów i białek w materiale roślinnym. Dział III. Fotosynteza - Warunki i czynniki fotosyntezy: wpływ intensywności i barwy światła na intensywność fotosyntezy, rośliny światło- i cieniolubne. - Właściwości barwników fotosyntetycznych, wykrywanie skrobi asymilacyjnej. - Rola centralnego atomu metalu w pierścieniu porfirynowym cząsteczki chlorofilu, otrzymywanie feofityny i określenie jej stężenia, otrzymywanie i właściwości Cu-porfiryny. Dział IV. Oddychanie - Oddychanie tlenowe roślin: ilościowe oznaczanie intensywności oddychania metodą Pettenkofera; pobieranie tlenu w procesie oddychania kiełkujących nasion. Dział V. Wzrost i rozwój, ruchy roślin - Wzrost i rozwój roślin: wyznaczanie strefy wzrostu korzenia i pędu; pomiar szybkości wzrostu koleoptyla za pomocą mikroskopu; wyznaczanie zdolności kiełkowania nasion. - Ruchy roślin: fototropizm koleoptyli (test Darwina); fototropizm i geotropizm pędu i korzenia; ruchy komórek szparkowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa - Fizjologia roślin, J. Kopcewicz i S. Lewak (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012 lub poprzednie wydania - Fizjologia roślin, A. Szwejkowska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2004 - Ćwiczenia z fizjologii roślin, A. Tukiendorf, M. Wójcik, S. Dresler, A. Hanaka, Z. Krupa, W. Maksymiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2015 Literatura uzupełniająca - Biochemistry & Molecular Biology of Plants, B.B. Buchanan, W. Gruissem, J. Wilhelm, L. Russell (wydania dostępne w Internecie) |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. (tj. od cyklu kształcenia 2012/2013): Wiedza W1: Student zna i rozumie podstawowe procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W02) W2: Student zna podstawowe pojęcia i terminologię stosowaną w naukach przyrodniczych oraz prawidłowo wykorzystuje je do opisu i interpretowania procesów fizjologicznych (K_W05, K_W09) W3: Student zna podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznymi (K_W17, K_W18, K_W19) Umiejętności U1: Student stosuje podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadza doświadczenia laboratoryjne i obserwacje pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U01, K-U02, K_U04) U2: Student wyciąga poprawne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń oraz opracowuje pisemne sprawozdania z wykonywanych eksperymentów (K_U07, K_U15) U3: Student korzysta ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U08, K_U11) Kompetencje społeczne K1: Student potrafi zaplanować kolejne czynności pod kątem czasu ich realizacji i poprawnego wykonania doświadczeń laboratoryjnych przestrzegając zasad współdziałania z innymi osobami w grupie (K_K09) K2: Student jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz bezpieczeństwo pracy własnej i innych (K_K10) K3: Student jest świadomy konieczności podnoszenia swoich kompetencji i aktywnie zdobywa i aktualizuje swoją wiedzę (K-K02, K_K03) Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020: Wiedza W1: Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy fizjologiczne zachodzące na poziomie komórki, organu i całej rośliny oraz dostrzega wpływ czynników środowiskowych na funkcjonowanie organizmów roślinnych (K-W01, K_W04) W2: Student zna i rozumie fachowe pojęcia i terminologię stosowaną w biologii i innych dyscyplinach przyrodniczych oraz związki między tymi dyscyplinami służące wyjaśnieniu procesów fizjologicznych (K_W03) W3: Student zna i rozumie podstawowe techniki laboratoryjne i ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zagrożeń wynikających z pracy z odczynnikami chemicznym (K_W02) Umiejętności U1: Student potrafi właściwie dobierać i stosować podstawowe narzędzia i techniki badawcze oraz przeprowadzać doświadczenia laboratoryjne i obserwacje, a także interpretować otrzymane wyniki i wyciągać wnioski (K_U04) U2: Student potrafi zaplanować i zorganizować swoją pracę indywidualną oraz w zespole w celu efektywnego wykonywania określonych zadań (K_U08) U3: Student potrafi korzystać ze wskazanych podręczników akademickich oraz innych źródeł informacji do samodzielnej nauki określonych partii materiału (K_U02) Kompetencje społeczne K1: Student jest gotów do pracy samodzielnej oraz w grupie, a także przestrzegania zasad etyki zawodowej i egzekwowania przestrzegania tych zasad od innych członków zespołu (K_K05) K2: Student jest gotów do podnoszenia swoich kompetencji i aktywnego zdobywania i aktualizowania swojej wiedzy w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych (K-K02) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.