Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody biochemiczne w analityce medycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BM.082
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody biochemiczne w analityce medycznej
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Zaliczony podstawowy kurs biochemii

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe z prowadzącym zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 45

Godziny niekontaktowe:

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych (łączna liczba godzin w semestrze): 15

Przygotowanie się studenta do zaliczeń i/lub egzaminów (łączna liczba godzin w semestrze): 15

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu (łączna liczba godzin w semestrze): 15


Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3,5


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z

dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

praca zaliczeniowa (U1, U3, K3),

test cząstkowy (W1-W3, K2, K3),

test końcowy (W1-W3, K1).

ocena pracy podczas wykonywania doświadczeń U1-U3, K2-K3


Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr

XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. (tj. od cyklu kształcenia 2019/2020):

praca zaliczeniowa (U1, U3, K3),

test cząstkowy (W1-W3, K2, K3),

test końcowy (W1-W3, K1).

ocena pracy podczas wykonywania doświadczeń U1-U3, K2-K3


Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami biochemicznymi, które można wykorzystać w analityce medycznej.

Tematy:

1. Organizacja pracy w laboratorium. Etapy procesu analitycznego. Opracowanie wyników.

2. Walidacja metod analitycznych.

3. Rodzaje błędów pomiarowych. Standaryzacja badań.

4. Podstawy metod elektroforetycznych, chromatograficznych i spektroskopowych.

5. Rodzaje detekcji.

Literatura:

1. Szczepanik W. Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN 2008;

2. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W. Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Elsevier Urban & Partner 2009.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.6/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1: Student zna teoretyczne podstawy stosowanych metod (K_W01, K_W02, K_W10, K_W11)

W2: Student rozumie na czym polega walidacja metody analitycznej (K_W07, K_W17)

W3: Student zna zasady postępowania w laboratorium analitycznym (K_W05, K_W17, K_W19)

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student umie zaplanować poszczególne etapy procesu analitycznego (K_U02)

U2: Student potrafi stosować metody chromatograficzne i elektroforetyczne (K_U01, K_U04)

U3: Student poprawnie opisuje i krytycznie ocenia uzyskane wyniki (K_U07)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy i poznawania nowych metod badawczych (K_K02)

K2: Dostrzega ryzyko i zagrożenia związane z procedurami laboratoryjnymi, specyfiką różnorodnego materiału biologicznego, stosowanymi chemikaliami i aparaturą laboratoryjną (K_K10)

K3: Rozumie reguły postępowania w sytuacji zagrożenia oraz zasad etyki naukowej regulujących współpracę w zespołach badawczych (K_K09, K_K11)

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020:

WIEDZA

W1: Student zna teoretyczne podstawy stosowanych metod (K_W01, K_W04)

W2: Student rozumie na czym polega walidacja metody analitycznej (K_W07)

W3: Student zna zasady postępowania w laboratorium analitycznym (K_W02)

UMIEJĘTNOŚCI

U1: Student umie zaplanować poszczególne etapy procesu analitycznego (K_U03, K_U07)

U2: Student potrafi stosować metody chromatograficzne i elektroforetyczne (K_U04)

U3: Student poprawnie opisuje i krytycznie ocenia uzyskane wyniki (K_U01, K_U02, K_U03)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1: Rozumie konieczność przestrzegania przepisów bezpieczeństwa oraz zasad etyki naukowej regulujących współpracę w zespołach badawczych (K_K01)

K2: Rozumie konieczność systematycznej aktualizacji wiedzy i poznawania nowych metod badawczych (K_K02)

K3: Dostrzega ryzyko i zagrożenia związane z procedurami laboratoryjnymi, specyfiką różnorodnego materiału biologicznego, stosowanymi chemikaliami i aparaturą laboratoryjną (K_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Grąz
Prowadzący grup: Marcin Grąz, Dawid Stefaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0