Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Development of biomolecules with desired characteristics

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BMOL.028
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Development of biomolecules with desired characteristics
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy: Przedmioty do wyboru - moduły I i II w semestrach 3 i 4
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

(tylko po angielsku) basic knowledge of biochemistry, microbiology, and genetics

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

(tylko po angielsku) Contact hours (work with an academic teacher) – 45

- lectures: 15

- labs: 30

Non-contact hours (students' own work) – 55

- preparation for the exam: 20

- preparation for labs: 10

- preparation of reports from laboratory exercises: 10

- literature study: 15

Total number of ECTS points for the module - 4


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

(tylko po angielsku) Lecture: final written exam

Labs: continuous assessment

Pełny opis: (tylko po angielsku)

Strategies for the development of new, biologically active peptides. Natural antimicrobial peptides (AMPs) as patterns for the development of highly active antimicrobial and antitumor molecules. Combinatorial libraries. Peptidomimetics. Directed evolution of peptides and proteins - technologies: phage display, ribosome display, mRNA display, SNAP-tag display. Aptamers – selection (SELEX techniques) and application.

Lab module: Testing and comparison of antimicrobial action of selected native and synthetic peptides (cell membrane permeabilizing activity, Live/Dead fluorescent staining of bacteria and fungi - imaging by Laser Scanning Confocal Microscopy, analysis of cell surface topography and nanomechanical properties by Atomic Force Microscopy)

Literatura: (tylko po angielsku)

Articles from the scientific journals recommended by the teacher.

Efekty uczenia się: (tylko po angielsku)

KNOWLEDGE

W1. The student characterizes and explains the

mechanisms of selected biotechnological processes and

products obtained with their help (creation of

combinatorial libraries of peptides, peptidomimetics and

aptamers; technologies of directed evolution: cell

surface display, phage display, ribosome display, mRNA

display, SNAP-tag display; selection of aptamers,

isolation and purification of RNA and proteins from

biological material).

W2. The student describes the possibilities of using

different organisms as sources of molecules used as

patterns to obtain bioproducts with desired properties,

e.g. peptides and proteins with antimicrobial and

anticancer activity. W3. The student characterizes the

biotechnological potential of peptides, peptidomimetics

and aptamers in the development of medicine, industry

and waste disposal.

SKILLS

U1. The student uses professional biotechnology

terminology, describes and explains issues in the field of

combinatorial biotechnology.

U2. The student assesses the risk related to the

development of microbial resistance to antimicrobial

peptides.

U3. The student prepares and conducts selected

research tasks independently.

U4. The student is able to carry out critical analyzes of

and draws conclusions from the results obtained.

SOCIAL COMPETENCES

K1. The student is able to objectively assess his and

other team members contribution to the work in solving

specific tasks.

K2. The student responsibly treats the entrusted

biological material and performs the entrusted tasks

responsibly.

K3. The student is open to new trends in biotechnology.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cytryńska
Prowadzący grup: Małgorzata Cytryńska, Magdalena Kunat-Budzyńska, Aneta Ptaszyńska, Sylwia Stączek, Agnieszka Zdybicka-Barabas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cytryńska
Prowadzący grup: Małgorzata Cytryńska, Jakub Kordaczuk, Aneta Ptaszyńska, Sylwia Stączek, Agnieszka Zdybicka-Barabas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0