Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bioróżnorodność organizmów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BT.2016
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bioróżnorodność organizmów
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy: Przedmioty do wyboru 2 semestr biotechnologia I stopnia - grupa 3
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład – 20

Ćwiczenia laboratoryjne – 10

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego – 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego – 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się do zajęć – 10

Przygotowanie się do zaliczenia – 20

Łączna liczba godzin nie kontaktowych – 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe – 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu – 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów uczenia się na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-27.18/19 z dnia 29 maja 2019 r. tj. od cyklu kształcenia 2019/2020


Wykład – zaliczenie pisemne (W02, W05, W06, U01, U02, U07, K01, K02).

Laboratorium – obecność na zajęciach, systematyczna ocena przygotowania do zajęć oraz aktywności na zajęciach, dokumentacja z

realizacji zajęć, opracowania ćwiczeń, (W02, W05, U02, U04, U08, K03-K04).

w sytuacji szczególnej zajęcia prowadzone w formie zdalnej z wykorzystaniem MS Teams

Pełny opis:

Wykład: Wprowadzenie do bioróżnorodności - istota, znaczenie, podstawowe pojęcia. Kategorie bioróżnorodności, metody jej oceny. Zróżnicowanie form życiowych. Geograficzne wzorce różnorodności gatunkowej w świecie roślin, grzybów i zwierząt. Bioróżnorodność gatunkowa biocenoz. Różnorodność w skali lokalnej i regionalnej. Ośrodki bioróżnorodności - "hot spots". Równowaga ekologiczna - zależności między roślinami, grzybami i zwierzętami. Zagrożenia antropogeniczne, migracje i inwazje gatunków obcych. Wymieranie organizmów w przeszłości i obecnie, przyczyny i skutki. Ochrona bioróżnorodności flory, fauny i fungi Polski - metody, skuteczność, aspekty prawne - krajowe i unijne, perspektywy.

Laboratorium: Metody badania, oceny, wskaźniki i miary różnorodności roślin, grzybów i zwierząt. Bioróżnorodność roślin, grzybów i zwierząt na wybranych przykładach - taksony bardzo zróżnicowane i niezagrożone, taksony o małym zróżnicowaniu i zagrożone, taksony o małym zróżnicowaniu i małym zasięgu.

Literatura:

1. Andrzejewski R., Wiegle A.: Różnorodność biologiczna Polski. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2003

2. Pellens R., Grandcolas P: Biodiversity Conservation and Phylogenetic Systematics. Springer International Publishing, 2016

3. Wilson E. O. The diversity of life. W.W Harvard University Press, 2010

4. Kujawa A., Ruszkiewicz-Michalska M., Kałucka I. (red.) Grzyby chronione Polski. Rozmieszczenie, zagrożenia, rekomendacje ochronne. Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk, Poznań, 2020

5. Mirek Z. (ed.) Biological Invasions in Poland. W. Szafer Institute of Botany. Polish Academy of Sciences. 2010

6. Dzik J. Zoologia. 2015. Różnorodność i pokrewieństwa zwierząt. Warszawa. WUW.

7. Głowaciński Z. 2001. Polska czerwona księga zwierząt. Kręgowce. PWRiL. Warszawa

8. Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery. Warszawa. PWN.

9. Sienkiewicz J. 2010. Koncepcje bioróżnorodności- ich wymiary i miary w świetle literatury. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych nr 45: 7-29.

www. projekty.gdos.gov.pl/igo-lista-inwazyjnych-gatunkow-obcych-zwierzat

Efekty uczenia się:

Wiedza: Absolwent zna i rozumie

W1. w pogłębiony sposób kluczowe zagadnienia z wybranych obszarów biotechnologii, ze szczególnym uwzględnieniem biotechnologii w medycynie, przemyśle, rolnictwie i ochronie środowiska, oraz wybrane zagadnienia szczegółowe powiązane z tematyką pracy dyplomowej (K_W02)

W2. budowę oraz funkcje organizmów kluczowych w praktyce biotechnologicznej, zwłaszcza w biotechnologii medycznej, w przemyśle, rolnictwie i ochronie środowiska (K_W05)

W3.wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczącej zastosowania osiągnięć biotechnologii w medycynie, przemyśle, ochronie środowiska i rolnictwie (K_W06)

Umiejętności: Absolwent potrafi

U1. właściwie dobierać źródła informacji w zakresie biotechnologii i jej podstaw z obszaru nauk ścisłych oraz krytycznie je oceniać, selekcjonować i przetwarzać pochodzące z nich informacje (K_U01).

U2. wykorzystywać różnorodne źródła informacji naukowej, w tym źródła anglojęzyczne, w celu zdobywania wiedzy oraz rozwijania umiejętności badawczych i praktycznych (K_U02 ).

U3. analizować, oceniać i prezentować aktualne osiągnięcia nauk biotechnologicznych w gospodarce, zwłaszcza w medycynie, przemyśle, rolnictwie i ochronie środowiska (K_U07).

Kompetencje: Absolwent jest gotów do

K1. krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biotechnologii i nauk pokrewnych i ciągłego rozwijania własnych kompetencji warunkujących profesjonalne podejście do pracy biotechnologa (K_K01).

K2. uznawania znaczenia wiedzy naukowej w zakresie biotechnologii, zwłaszcza w medycynie, przemyśle, rolnictwie i ochronie środowiska, jej propagowania w rozwiązywaniu poznawczych i praktycznych problemów, samodzielnie lub po zasięgnięciu opinii ekspertów (K_K02).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wrzesień
Prowadzący grup: Monika Kozłowska, Rafał Krawczyk, Ewa Pietrykowska-Tudruj, Małgorzata Wrzesień
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-f5e494f9d (2025-04-10)