Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biochemia i chemia gleby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BT.2038
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biochemia i chemia gleby
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy: Przedmioty do wyboru 4 semestr biotechnologia I stopnia - grupa 8
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela) - Laboratorium – 30

Godziny niekontaktowe (samodzielna praca studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych – 5

Przygotowanie się studenta do zaliczeń – 10

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu – 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwia śródsemestralne – W1, W2, W3, U1, U2, U3

Sprawozdania z ćwiczeń – W1 , W2, W3, U2, U3

Aktywność na ćwiczeniach – K1, K2

Laboratorium nie zostanie zaliczone, jeśli student opuści więcej niż 20% ćwiczeń.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z właściwościami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi gleby oraz podstawowymi metodami ich badania. Na zajęciach laboratoryjnych student pozna:

1. trójfazową strukturę gleby (faza stała, ciekła i gazowa).

2. zależności pomiędzy aktywnością mikrobiologiczną a właściwościami fizyczno-chemicznymi gleby.

3. właściwości sorpcyjne gleby (rodzaje sorpcji, koloidy glebowe, właściwości buforowe).

4. czynniki degradujące środowisko glebowe oraz ich wpływ na żyzność, zasobność i urodzajność gleb

5. rolę mikroorganizmów i ich metabolitów (np. kwasy mineralne i organiczne, siderofory, fitosiderofory i biosurfaktanty) oraz enzymów glebowych w mobilizacji metali (np. Fe, Ca, Mg, Mn, Cd, Pb, Hg ) oraz ich znaczenie w rolnictwie i biotechnologii środowiskowej.

6. zasady przygotowania gleby do badań oraz metody oznaczania: ogólnej pojemności sorpcyjnej gleby i poszczególnych jej składników, immobilizacji metali ciężkich (np. Cd), kwasowości czynnej i hydrolitycznej, buforowości gleby, ogólnej zawartości i frakcji glebowej substancji organicznej (SOM), ogólnej aktywności oddechowej gleby (np. metoda dehydrogenazowa, respiracyjna), mobilności, biodostępności (rzeczywistej i potencjalnej) oraz frakcji metali w glebie.

Literatura:

1. Paul E.A., Clark F.E. Mikrobiologia i biochemia gleb, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.

2. Błaszczyk M. Mikrobiologia środowisk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010

3. Hiller D. Gleba w środowisku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXV-8.10/21 z dnia 26 maja 2021 roku:

W1 - Student potrafi wytłumaczyć wpływ właściwości fizyko-chemicznych i użytkowania gleby na liczebność, różnorodność i rozmieszczenie mikroorganizmów glebowych: K_W05, K_W06, K_W09

W2 - Student potrafi wyjaśnić znaczenie przemian biochemicznych w krążeniu pierwiastków, transformacjach związków toksycznych (np. metali, węglowodorów, pestycydów) oraz w zwiększaniu plonowania roślin: K_W04, K_W05, K_W06, K_W09

W3 - Student potrafi opisać znaczenie tlenowych i beztlenowych procesów biodegradacji w biotechnologii środowiskowej: K_W04, K_W06, K_W09

U1 - Student potrafi zaplanować i wykonać analizy enzymatyczne gleby: np. oznaczyć aktywność dehydrogenazy, proteazy, celulazy, ureazy itp.: K_U01, K_U02, K_U03, K_U10

U2 - Student potrafi zaplanować i wykonać analizy fizykochemiczne gleby: np. oznaczyć pH, pojemność wodną i sorpcyjną, zawartość próchnicy, stężenie wybranych jonów, toksyn i związków kompleksujących: K_U01, K_U02, K_U03, K_U10

U3 - Student potrafi zinterpretować wyniki przeprowadzonych analiz i sporządzić sprawozdanie z wykonanych badań: K_U05, K_U06

K1 - Student jest świadomy złożoności procesów mikrobiologicznych, biochemicznych i chemicznych zachodzących w glebie: K_K02, K_K03, K_K05

K2 - Student jest gotów propagować potrzebę dbania o różnorodność biologiczną gleby: K_K02, K_K03, K_K05

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Majewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-25 - 2026-06-21

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Majewska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0