Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Histologia i embriologia roślin i zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: B-BW.2012
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Histologia i embriologia roślin i zwierząt
Jednostka: Wydział Biologii i Biotechnologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

zaliczony I rok studiów I stopnia

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30 Godziny kontaktowe z prowadzącymi, zajęcia realizowane w formie zajęć dydaktycznych: Laboratoria

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie UCHWAŁY Senatu UMCS Nr XXIV–27.18/19 z dnia 29 maja 2019r. tj. od cyklu kształcenia 2024/2025:

pisemne kolokwia śródsemestralne (W1-W5;U4; K1)

Pełny opis:

Część I: Pochodzenie tkanek – merystemy, roślinne komórki macierzyste. Budowa tkankowa roślin – tkanki pierwotne i wtórne. Totipotencja komórek roślinnych – kalus. Mikroskopowe obrazowanie tkanek roślinnych. Różnorodność morfologiczna kwiatów u różnych grup systematycznych Angiospermae. Rozwój, budowa i funkcja organów generatywnych. Mikro- i megasporogeneza, faza progamiczna i podwójne zapłodnienie. Embriogeneza somatyczna i zygotyczna. Rozwój endospermy. Formowanie się owoców oraz ich klasyfikacja.

Część II: Budowa i fizjologia układów rozrodczych zwierząt. Zaplemnienie, zapłodnienie, bruzdkowanie, gastrulacja, neurulacja i organogeneza w rozwoju zarodkowym zwierząt. Przebieg rozwoju zarodkowego i larwalnego płazów. Przebieg rozwoju zarodkowego ptaków. Przebieg rozwoju zarodkowego i płodowego ssaków. Pochodzenie tkanek – listki zarodkowe. Charakterystyka tkanek zwierzęcych: tkanka nabłonkowa, łączna, mięśniowa i nerwowa.

Literatura:

Hejnowicz Z. „Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych.” PWN. Warszawa, 2002.

Rodkiewicz B. „Embriologia roślin kwiatowych. PWN. Warszawa, 1973.

Rodkiewicz B. i wsp. „Embriologia Angiospermae – rozwojowa i eksperymentalna.” Wydawnictwo UMCS, 1994.

Jura Cz. i in. Podstawy embriologii zwierząt i człowieka. PWN 2005;

Twyman R.M. Biologia rozwoju. PWN 2012;

Sawicki W. Histologia. PZWL 2012. wyd. 6

Cichocki T., Litwin J., Mirecka J., Kompendium Histologii. WUJ 2016

Stevens A., Lowe J., Histologia człowieka. PZWL 2000

Efekty uczenia się:

WIEDZA

Student po zaliczeniu kursu:

W1. Rozumie znaczenie rozmnażania płciowego oraz jego wpływ na bioróżnorodność i zmienność ewolucyjną roślin i zwierząt. (K_W01, K_W05)

W2. Zna i opisuje etapy rozwoju roślin i zwierząt, takie jak gametogenezę, zapłodnienie, embriogenezę, organogenezę oraz czynniki determinujące te procesy. (K_W04, K_W11)

W3. Zna mechanizmy rozrodu, rozwoju zarodkowego i płodowego zwierząt oraz embriogenezy roślin. (K_W01, K_W05)

W4. Zna podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu histologii i embriologii roślin i zwierząt. (K_W05)

W5. Rozpoznaje histologię jako samodzielną dyscyplinę nauk biologicznych, potrafi określić jej przedmiot, zakres, metodologię i związki z innymi dziedzinami nauk przyrodniczych. (K_W04, K_W05, K_W17)

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Umie posługiwać się różnymi rodzajami mikroskopów świetlnych w celu analizy struktur tkankowych roślin i zwierząt. (K_U01)

U2. Umie przygotować wystąpienie ustne dotyczące zagadnień z zakresu embriologii i histologii roślin i zwierząt. (K_U17)

U3. Posiada umiejętność rozpoznawania preparatów histologicznych, odpowiadających narządom, tkankom, komórkom i strukturom komórkowym zarówno roślin, jak i zwierząt. (K_U02)

U4. Samodzielnie zdobywa wiedzę dotyczącą histologii i embriologii roślin i zwierząt, zna nazewnictwo histologiczne i embriologiczne oraz potrafi się nim posługiwać w mowie i piśmie. (K_U02, K_U05)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Jest świadomy konieczności aktualizowania i uzupełniania nabytej wiedzy w zakresie histologii i embriologii roślin i zwierząt. (K_K03)

K2. Potrafi pracować w grupie w celu wspólnego rozwiązywania problemów, sprawnego wykonania określonych zadań oraz przygotowania wystąpień związanych z histologią i embriologią. (K_K08)

K3. Jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia oraz jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym do przestrzegania zasad etyki zawodowej. (K_K02, K_K05)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Dobrowolski
Prowadzący grup: Piotr Dobrowolski, Dorota Tchórzewska, Krystyna Winiarczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0