Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki: "Zapach jako sztuka i biznes: Od chemii organicznej do kreacji perfum, marketingu i emocji”

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-30-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki: "Zapach jako sztuka i biznes: Od chemii organicznej do kreacji perfum, marketingu i emocji”
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
ECTS przedmiotu przeprowadzonego w formie zdalnej:

2

Liczba godzin przedmiotu przeprowadzonego w formie zdalnej:

30 godzin

Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu biologii i chemii.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

30 godzin wykładu


przygotowanie do zajęć studenta : 10 godz.


przeczytanie tekstów/artykułów: 5 godz.


nauka do testu: 15 godz.

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV- 8.4/17 18 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

W1, wykład - końcowe zaliczenie (test on line)

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest interdyscyplinarne spojrzenie na zapach jako zjawisko kulturowe, chemiczne i biznesowe. W trakcie zajęć omówione zostaną podstawy chemii związków zapachowych, historia i estetyka perfum, a także współczesne aspekty ich projektowania i sprzedaży. Studenci poznają budowę i klasyfikację zapachów, mechanizmy percepcji węchowej oraz strategie marketingowe wykorzystywane w branży perfumeryjnej. Przedmiot rozwija umiejętność krytycznego myślenia, łączenia nauki z emocjami i analizowania zapachu jako narzędzia komunikacji, tożsamości i sztuki.

Literatura:

J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, WNT, 2009

J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2000

J. Kulesza, J. Góra, A. Tyczkowski, Chemia i technologia związków zapachowych, WPLS, 1961

D. Pybus, C. Sell, The chemistry of fragrances, Cambridge RSC, 1999

A.I. Vogel, Preparatyka organiczna, WNT, Warszawa, 1984

Materiały własne

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019

W1 – Zna podstawowe klasy związków zapachowych oraz ich właściwości i zastosowania.

W2 – Rozumie rolę zapachu w historii kultury, sztuce i przemysłach kreatywnych.

U1 – Potrafi rozpoznać podstawowe składniki zapachowe i przypisać je do odpowiednich kategorii.

U2 – Umie wskazać przykłady zastosowania zapachów w różnych dziedzinach życia (np. perfumy, marketing, sztuka).

K1 – Wykazuje otwartość na różnorodne sposoby postrzegania zapachu oraz jego znaczenie w komunikacji i tożsamości.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 30 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szwaczko
Prowadzący grup: Katarzyna Szwaczko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0