Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki:"Historie zapachem pisane"

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-31-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki:"Historie zapachem pisane"
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Wykłady ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład on-line 15h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych 15

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5


Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Obecność na wykładach


Udział w dyskusji


W przypadku <50% obecności: praca pisemna.


Zakres materiału - zgodny z treściami merytorycznymi wykładów.

Pełny opis:

Kurs obejmuje następujące treści ogólne:

• Wprowadzenie

- wprowadzenie do tematu: rola zmysłów postrzeganiu świata i historii

- znaczenie zapachu w kulturze, religii i codziennym życiu na przestrzeni dziejów

• Historia zapachów w starożytności

- Egipt: oleje zapachowe, balsamowanie i perfumy – symbole bogactwa i religii

- Grecja i Rzym: znaczenie zapachów w medycynie, kosmetyce i obrzędach religijnych

- Mezopotamia i Indie: kolebki pachnących przypraw

• Średniowiecze: zapachy i symbolika

- Rola zapachów w religii: kadzidło w kościołach

–Jak zapachy odzwerciedlały warunki higieniczne epoki

-Pachnidła jako sposób na ukrycie nieprzyjemnych woni.

• Renesans i barok: kwiaty, perfumy i dworska etykieta

-Rozkwit sztuki perfumeryjnej: Florencja i Francja jak centra zapachowego świata

-Znaczenie zapachów w polityce i dyplomacji

-Rozwój technologii destylacji i wpływ na produkcje perfum

• Nowożytność: industrializacja zapachu

-Rewolucja przemysłowa i masowa produkcja perfum

-Zmiany w zapotrzebowaniu zapachu: higiena i dezodoranty

-Zapachy jako element marketingu i reklamy

• Współczesność: zapach jako wyraz tożsamości

-Jak zapachy stały się formą autoekspresji

-Przemysł zapachowy: perfumy niszowe vs. mainstream

-Etyka i ekologia w tworzeniu zapachów – naturalne vs. syntetyczne

Literatura:

1. J.F. Hancock, Spices, scents and silk: catalysts of world trade, CABI International, 2021

2. J. Reinarz, Past Scents: Historical Perspectives on Smell, University of Illinois Press, 2014

3. L. Shiner, Art Scents: Exploring the Aesthetics of Smell and the Olfactory Arts, Oxford University Press, 2020

4. A. Barbara, V. Faschi, A.Gilchrist, C. Magagnoli, F. Sanchez, R. A. Abdelatty Mikhail, Synesthetic Interactions: Exploring the Multisensory Relationships Between Color and Scent in Human Perception. Design Issues 2025; 41 (1): 17–27.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1. Rozumie znaczenie zapachu w kontekście historycznym, kulturowym i społecznym.

W2. Zna najważniejsze źródła historyczne dotyczące aromatów i ich zastosowania.

W3. Wie, jakie substancje zapachowe były używane w różnych epokach i jakie miały znaczenie.

W4. Identyfikuje rolę zapachu w rytuałach religijnych, tradycjach społecznych i ekonomii.

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi przeprowadzić analizę historycznych źródeł dotyczących zapachów i ich użycia.

U2. Potrafi ocenić wpływ zapachu na społeczeństwo w różnych okresach historycznych.

U3. Potrafi dokonać krytycznej oceny współczesnych trendów zapachowych w kontekście ich historycznych korzeni.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Rozwija krytyczne myślenie poprzez interpretację i porównanie różnych źródeł historycznych.

K2. Nabywa kompetencje badawcze, pozwalające na samodzielne eksplorowane tematu zapachów w historii.

K3. Potrafi zastosować interdyscyplinarne podejście do analizy zapachu w różnych kontekstach kulturowych.

K4. Zyska świadomość znaczenia zapachów jako narzędzia komunikacji w społeczeństwach dawnych i współczesnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Kurs internetowy, 15 godzin, 300 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Wasilewska
Prowadzący grup: Małgorzata Wasilewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0