Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-AC.CK.I2-FIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1) Wiedza i umiejętności z lekcji fizyki w gimnazjum (8-klasowej szkole podstawowej po zmianie) oraz szkole średniej (w tzw. zakresie podstawowym). 2) Bazowe umiejętności matematyczne z zakresu wcześniejszej nauki, a w szczególności umiejętność przekształcania wyrażeń algebraicznych, szkicowania wykresów funkcji oraz korzystania z funkcji trygonometrycznych. 3) Umiejętność stosowania wybranych narzędzi matematycznych (funkcja wykładnicza, pochodna funkcji, całka oznaczona) z zajęć matematyki odbywających się w pierwszym semestrze studiów. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Od cyklu 15-16 do cyklu 16-17 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konwersatorium 30 Laboratorium 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury przedmiotu 25 Przygotowanie się do konwersatorium 20 Rozwiązywanie zadań z przerabianych tematów 30 Przygotowanie się do kolokwiów 20 Przygotowanie się do laboratorium 25 Przygotowanie raportów z wykonanych doświadczeń 45 Przygotowanie się do sprawdzianu na ocenę z wykładu 15 Łączna liczba godzin niekontaktowych 180 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 6 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 9 Od cyklu 17-18 Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Wykład 15 Konwersatorium 30 Laboratorium 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 90 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 3 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury przedmiotu 25 Przygotowanie się do konwersatorium (w tym rozwiązywanie zadań z przerabianych tematów) 30 Przygotowanie się do kolokwiów 15 Przygotowanie się do laboratorium 25 Przygotowanie raportów z wykonanych doświadczeń 45 Przygotowanie się do sprawdzianu na ocenę z wykładu 10 Łączna liczba godzin niekontaktowych 150 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 8 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: W1, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań), U1, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań), K1-K2, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań). Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: W1, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań), U1, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań), K1-K2, wykład (krótki sprawdzian pisemny na ocenę), konwersatorium (kolokwia sprawdzające), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań). |
Pełny opis: |
Wykład w drugim semestrze obejmuje szereg zagadnień elektryczności i magnetyzmu oraz wybrane zagadnienia optyki geometrycznej i falowej. Prezentowane tematy są ilustrowane pokazami doświadczeń. W trakcie wykładu są przedstawiane następujące zagadnienia: 1) Oddziaływanie ładunków, prawo Coulomba i prawo Gaussa. Natężenie i potencjał pola elektrycznego, pole dipola. Kondensatory. Energia pola elektrycznego i jej gęstość. 2) Przewodniki i dielektryki. Prąd elektryczny w metalach, prawa przepływu prądu. Elementy półprzewodnikowe. 3) Pole magnetyczne, prawo Biota-Savarta i prawo Ampère’a. Siła Lorentza i siła elektrodynamiczna. Oddziaływanie przewodników z prądem, definicja ampera. Dia-, para- i ferromagnetyki. 4) Zjawisko indukcji elektromagnetycznej oraz jego wykorzystanie. Generowanie fali elektromagnetycznej i jej struktura. 5) Prawa odbicia i załamania światła, zasada Fermata. Obrazy w zwierciadłach i soczewkach, wzór szlifierzy soczewek. Optyka falowa: interferencja światła, siatka dyfrakcyjna, polaryzacja światła. 6) Elementy fizyki kwantowej: warunki kwantowania Bohra, podstawowe wyniki dla atomu oraz ciała stałego (struktura pasmowa). Konwersatorium jest poświęcone dyskusji wybranych pojęć i praw fizycznych oraz rozwiązywaniu zadań rachunkowych z ich użyciem. Pracownia fizyczna obejmuje wykonanie 10 doświadczeń z trzech głównych działów fizyki: mechaniki, elektromagnetyzmu i optyki (po 3 lub 4 ćwiczenia na każdej z pracowni). W większości doświadczeń do wykonania jest pomiar wielkości fizycznej na podstawie prawidłowości dotyczących wykorzystanego zjawiska, rzadziej sprawdzenie jakiegoś prawa fizycznego. W wybranych doświadczeniach obowiązuje ocena niepewności dokonanego pomiaru. |
Literatura: |
Do wykładu: 1. J. Orear, Fizyka, t. 1, 2, WNT 1990 (lub wydania późniejsze) 2. R. Resnick, D. Halliday, J. Walker, Podstawy fizyki, t. 1-5, PWN 2006 (lub wydania późniejsze). Do konwersatorium: J.Jędrzejewski, W.Kruczek, A.Kujawski, Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Naukowo-Techniczne (dowolne wydanie). Do laboratorium: dowolne podręczniki fizyki ogólnej oraz skrypty z opisem doświadczeń: 1. W. Bulanda, M. Sowa, H. Murlak-Stachura, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Mechanika, termodynamika, fizyka molekularna, Wyd. UMCS, Lublin 2003. 2. Z. Wroński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki – Elektryczność, Wyd. UMCS, Lublin 2003. 3. J. Sielanko, M. Sowa, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Optyka i fizyka współczesna, Wyd. UMCS, Lublin 2002. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie podstawy fizyki na poziomie studiów wyższych potrzebne do opisu zjawisk i procesów w języku matematyki, przede wszystkim w kontekście ich zastosowań w chemii (K_W02). UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent umie wykorzystać wiedzę związaną z podstawowymi pojęciami i prawami fizyki do zrozumienia różnych zjawisk w otaczającym świecie (K_U02). KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego, ustawicznego kształcenia (K_K01). K2. Absolwent potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy z fizyki (K_K03). Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: WIEDZA W1. Absolwent zna wybrane zagadnienia z fizyki umożliwiające interpretację zjawisk i procesów fizycznych oraz na rozwiązywanie problemów z dziedziny fizyki (K_W03). UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z fizyki do rozwiązywania różnych problemów występujących w trakcie studiowania chemii (K_U01). KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego, ustawicznego kształcenia (K_K01). K2. Absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K03). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LB
LB
LB
WT KW
KW
ŚR LB
CZ LB
LB
KW
W
W
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Jasińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Jasińska, Mirosław Kulik, Edyta Raczyłło, Zbigniew Surowiec, Małgorzata Wiertel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.