Klasyczna analiza jakościowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-AC.I2-KAJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Klasyczna analiza jakościowa |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość teorii dotyczących reakcji w roztworach (prawo równowagi chemicznej dla reakcji dysocjacji, kompleksowania i redox, iloczyn jonowy wody i pH, iloczyn rozpuszczalności itp.) |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 75 laboratorium Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 75 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 2,5 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie się do zajęć 10 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie się do kolokwiów 50 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 75 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 2,5 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 5 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r., tj. od cykle kształcenia 2012/2013: W1, laboratorium – kolokwia cząstkowe W2, laboratorium – kolokwia cząstkowe W3, laboratorium – wykonanie ćwiczeń U1, laboratorium – kolokwia cząstkowe U2, laboratorium – wykonanie ćwiczeń U3, laboratorium – wykonanie ćwiczeń U4, laboratorium – wykonanie ćwiczeń U5, laboratorium – wykonanie ćwiczeń, zeszyt analiz U6, laboratorium – zeszyt analiz K1, laboratorium – wykonanie ćwiczeń K2, laboratorium – kolokwia cząstkowe Od cyklu 2017/18: na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: W1, laboratorium – kolokwia cząstkowe, wykonanie ćwiczeń W2, laboratorium – kolokwia cząstkowe W3, laboratorium – wykonanie ćwiczeń W4, laboratorium - wykonanie ćwiczeń U1, laboratorium – wykonanie ćwiczeń U2, laboratorium – kolokwia cząstkowe, zeszyt analiz K1, laboratorium – wykonanie ćwiczeń K2, laboratorium – kolokwia cząstkowe |
Pełny opis: |
Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia: 1. Analiza jakościowa nieorganiczna. Metody fizyczne, fizykochemicznei chemiczne w analizie. Wykrywanie substancji w roztworach. Reakcje analityczne. Czułość i selektywność reakcji. Metody makro-, półmikro-i mikroanalityczne. Wytrącanie, przemywanie i rozpuszczanie osadów. Podział kationów a anionów na grupy analityczne (wg Bunsena).Odczynniki grupowe. Kationy I grupy analitycznej: Ag+, Hg22+, Pb2+. Reakcje charakterystyczne tych kationów oraz ich rozdzielanie. 2. Reakcje utleniania i redukcji. Równanie Nernsta. Potencjał normalny układu redox. Stała równowagi reakcji redox. Związki amfoteryczne. Kationy II grupy analitycznej: Hg2+, Pb2+, Cu2+, Cd2+, Bi3+, As3+, As5+, Sb3+,Sb5+, Sn2+, Sn4+.Warunki wytrącania, rozdział i reakcje charakterystyczne kationów II grupy. 3. Związki kompleksowe. Stała trwałości (nietrwałości), liczba koordynacyjna.Znaczenie kompleksów w analizie jakościowej. Kationy III grupy analitycznej: Al3+, Cr3+, Fe2+, Fe3+, Co2+, Ni2+, Mn2+, Zn2+.Warunki wytrącania kationów III grupy z odczynnikiem grupowym. Reakcje charakterystyczne i rozdziały mieszaniny kationów III grupy. Substancje przeszkadzające w rozdzielaniu i wykrywaniu kationów III grupy. 4. Teoria elektrolitów mocnych, aktywność i współczynnik aktywności. Moc jonowa roztworów. Przeprowadzenie do roztworu i analiza jakościowa substancji nierozpuszczalnych w wodzie. Kationy IV i V grupy analitycznej: . Wytrącanie, rozdzielanie i reakcje charakterystyczne kationów IV i V grupy. Reakcje mikrokrystaliczne. 5. Analiza anionów. Podział anionów na grupy analityczne wg Bunsena. Próby wstępne, badanie własności redox anionów. Rozdział i reakcje charakterystyczne wybranych anionów: Cl-, Br-, I-, CN-, CNS-, NO2-, S2-, BO2-, CH3COO-, CO32-, (COO)22-, SO32-, S2O32-, PO43-, NO3-, SO42-,SiO32-, ze szczególnym uwzględnieniem reakcji redox. Reakcje specyficzne anionów. |
Literatura: |
1. T. Lipiec, Z. Szmal, Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej,.Państwowy Zakład Wyd. Lekarskich, Warszawa, dowolne wydanie. 2. J. Minczewski, Z. Marczenko Chemia analityczna, tom 1, PWN, Warszawa,dowolne wydanie. 3. W. N. Aleksiejew, Analiza jakościowa,.PWN, Warszawa 1968. 4. W. Gorzelany, Półmikroanaliza jakościowa z zarysem teorii chemii analitycznej,.PWN, Warszawa 1974. 5. R. Kocjan, Chemia analityczna: podręcznik dla studentów, tom I,.Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa 2000, 2002. 6. S. Witekowa, Analiza chemiczna,.PWN, Warszawa, dowolne wydanie. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r., tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne wykrywania kationów i anionów poszczególnych grup analitycznych; K_W04 W2. Umie zastosować w praktyce podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy; K_W14 W3. Umie racjonalnie i bezpiecznie stosować chemikalia; K_W19. UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent poprawnie charakteryzuje oraz opisuje procesy zachodzące w roztworach soli, kwasów i zasad; K_U07. U2. Umie wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym (ważenie, sporządzanie roztworów, pobieranie próbek itp.); K_U08. U3. Umie samodzielnie przygotować próbki do analizy i wykonać analizę; K_U09. U4. Umie ocenić dokładność i czułość wykonywanych oznaczeń jakościowych; K_U10. U5. Umie zapisać i zbilansować przeprowadzone reakcje chemiczne; K_U13. U6. Rozróżnia typy reakcji chemicznych i potrafi je wykonać w praktyce; K_U16. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Umie w sposób bezpieczny i ostrożny pracować w większej grupie studentów; K_K02. K2. Samodzielnie wyszukuje informacje w podanych pozycjach literatury, także w językach obcych; K_K05. Od cyklu 2017/18: na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: WIEDZA W1. Absolwent zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne wykrywania kationów i anionów poszczególnych grup analitycznych; K_W05 W2. Poprawnie charakteryzuje oraz opisuje procesy zachodzące w roztworach soli, kwasów i zasad; K_W05. W3. Umie wykonywać podstawowe czynności w laboratorium analizy jakościowej (ważenie, sporządzanie roztworów, pobieranie próbek itp.); K_W06. W4. Umie zastosować w praktyce podstawowe zasady BHP oraz zna zasady racjonalnego stosowania odczynników; K_W10. UMIEJĘTNOŚCI U1. Absolwent potrafi samodzielnie przygotować próbki do analizy i wykonać analizę; K_U03. U2. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę do przewidywania przebiegu reakcji chemicznych w roztworach wodnych; K_U04. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1.Absolwent jest gotów w sposób bezpieczny i ostrożny pracować w większej grupie studentów; K_K02. K2. Samodzielnie wyszukuje informacje w literaturze chemicznej; K_K01. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN LB
LB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 75 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Łyszczek | |
Prowadzący grup: | Marcin Cichy, Agnieszka Ostasz, Marek Rotko, Justyna Sienkiewicz-Gromiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.