Chemia nieorganiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-AC.PS.I3-ChNieorg |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia nieorganiczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw chemii ogólnej i klasycznej analizy jakościowej, równoległa analiza zagadnień związanych z podstawami chemii analitycznej i fizycznej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład 60 Konwersatorium 15 Laboratorium 45 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 120 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 4 Przygotowanie się do laboratorium 50 Studiowanie literatury 50 Przygotowanie się do egzaminu 110 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 210 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 7 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 11 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1-W3, U1-U2, K1 wykład - egzamin pisemny W1-W5, U1-U4, K1-K2 konwersatorium - prace zaliczeniowe lub kolokwia śródsemestralne W1-W5, U1-U4, K1-K2 laboratorium – opracowania ćwiczeń lub kolokwia śródsemestralne Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV- 8.4/17 18 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1, U1-U2, K1-K2 wykład - egzamin pisemny W1, U1, U3-U6, K1-K2 konwersatorium - prace zaliczeniowe lub kolokwia śródsemestralne W1-W3, U1-U6, K1-K2 laboratorium - opracowania ćwiczeń lub kolokwia śródsemestralne |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Przedmiot chemii nieorganicznej. Wodór i wodorki. Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku s. Grupa 1 - Litowce: właściwości fizykochemiczne, minerały, metody otrzymywania, anomalne właściwości litu, związki litowców, kryptaty, zastosowanie litowców i ich związków. Grupa 2 - Berylowce: właściwości fizykochemiczne, minerały, metody otrzymywania, anomalne właściwości berylu, związki, struktura zasadowego octanu berylu, związki metaloorganiczne – odczynniki Grinarda, chlorofil, zastosowanie berylowców i ich związków. Ogólna charakterystyka pierwiastków bloku p. Grupa 13 - Borowce: właściwości fizykochemiczne, minerały, metody otrzymywania, anomalne właściwości boru, związki, struktura i klasyfikacja boranów, borazyna, klasyfikacja borków metali według Kiesslinga, metody przerobu boksytów, spinele, aluminotermia, związki elektronodeficytowe, zastosowanie borowców i ich związków. Grupa 14 - Węglowce: właściwości fizykochemiczne, minerały, metody otrzymywania, odmiany alotropowe węgla: grafit, diament, fulereny, karbin, nanorurki węglowe, związki, klasyfikacja węglików, karbonylki i ich pochodne, odmiany polimorficzne ditlenku krzemu, silany, siloksany, silikony - metody otrzymywania i struktura, struktura i klasyfikacja krzemianów oraz zeolitów, zastosowanie węglowców i ich związków. Grupa 15 - Azotowce: właściwości fizykochemiczne, odmiany alotropowe fosforu, związki, tlenki i tlenowe kwasy azotowców, azotki, amoniak, hydroksyloamina, hydrazyna, azydek wodoru, diagramy stanów utlenienia Frosta i Ebswortha, zastosowanie azotowców i ich związków. Grupa 16 - Tlenowce: właściwości fizykochemiczne, odmiany alotropowe, katenacja, związki, tlenki, nadtlenek wodoru, kwasy tlenowe, siarczki, struktury łańcuchowe (katenacja) i pierścieniowe, zastosowanie tlenowców i ich związków. Grupa 17 - Fluorowce: właściwości fizykochemiczne, metody otrzymywania, związki, tlenki i tlenowe kwasy fluorowców, związki międzyhalogenowe i ich struktura, zastosowanie fluorowców i ich związków. Grupa 18 - Helowce (Gazy szlachetne): właściwości fizykochemiczne, związki, synteza Bartletta, klatraty, zastosowanie gazów szlachetnych. Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia: Litowce: Ogólna charakterystyka litowców, właściwości fizykochemiczne 1 gr. układu okresowego). Anomalne właściwości litu i jego diagonalne podobieństwo do magnezu. Tlenki, nadtlenki, ponadtlenki i ozonki litowców – struktura, otrzymywanie, zastosowanie. Azotki litowców. Wodorotlenki litowców – otrzymywanie i zastosowanie. Soda – otrzymywanie (metoda amoniakalna Solvaya i metoda Leblanca) i zastosowanie. Potaż – otrzymywanie (karbonizacja ługu potasowego, metoda mrówczanowa, nasycenie dwutlenkiem węgla roztworu KCl w zawiesinie węglanu magnezowego, metoda Leblanca) i zastosowanie. Występowanie litowców na -1 stopniu utlenienia. Berylowce: Anomalne właściwości berylu. Wodorki berylowców (Be, Mg, Ca) – struktura i otrzymywanie. Halogenki berylu, cement Sorela (otrzymywanie i zastosowanie). Węgliki berylowców. Cyjanamid wapnia (azotniak). Wapno palone, wapno gaszone, zaprawa murarska, wapno chlorowane. Siarczan (VI) baru i biel litoponowi. Zasadowy octan berylu. Borowce: Bor – otrzymywanie, właściwości, odmiany alotropowe, zastosowanie. Związki boru z wodorem (np. diboran) – budowa, synteza, właściwości, struktura B2H6, klasyfikacja boranów. Hydroborany, peroksoborany i karbaborany. Kwasy borowe i sole kwasów borowych (podział). Azotek boru, borazyna, boraks – struktura, otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. Borki – otrzymywanie i klasyfikacja wg Kiesslinga. Metody oczyszczania boksytów. Aktualna metoda otrzymywania glinu. Aluminotermia i termity. Spinele. Ałuny. Węglowce: Ogólna charakterystyka węglowców. Odmiany alotropowe węgla – budowa i właściwości. Tlenki węgla CO, CO2, C3O2, kwas węglowy, węglany. Kwas cyjanowodorowy, cyjanki, dicyjan. Związki węgla z fluorowcami. Karbonylki - otrzymywanie, budowa, podział. Otrzymywanie krzemu wysokiej czystości i dużej aktywności chemicznej. Odmiany polimorficzne wysokociśnieniowe SiO2. Silany, siloksany, silikony. Związki krzemu z fluorowcami. Tlenowe kwasy krzemu, podział krzemianów. Azotowce: Diagramy Frosta i Ebswortha. Amoniak, hydrazyna, hydroksyloamina - otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. Azydek wodoru (azydki) – otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. Tlenowe kwasy azotu – otrzymywanie, właściwości, zastosowanie (mieszanina nitrująca, woda królewska), wzory strukturalne. Związki nitrozylowe. Kauczuk nieorganiczny. Fosfor – odmiany alotropowe, otrzymywanie, właściwości. Fosfan, difosfan – otrzymywanie, właściwości. Tlenki i tlenowe kwasy fosforu – otrzymywanie, właściwości, zastosowanie. Nawozy fosforowe- precypitat, superfosfat, superfosfat podwójny. Arsen – odmiany alotropowe, arszenik, tlenowe kwasy arsenu. Antymon - odmiany alotropowe i tlenowe kwasy antymonu. Tlenowce: Odmiany alotropowe tlenu, siarki, selenu i telluru. Otrzymywanie siarki i tlenu. Związki tlenowców z wodorem. Dlaczego w temperaturze pokojowej i pod normalnym ciśnieniem tylko woda jest cieczą? H2O2 otrzymywanie, budowa, właściwości. Związki tlenowców z fluorowcami, struktura TeCl4. SO2, SeO2, SO3 otrzymywanie, budowa, odmiany (SO3). Tlenowe kwasy siarki – wzory sumaryczne i strukturalne (nomenklatura, stopnie utl. S, protonowość), właściwości. Otrzymywanie kwasu siarkowego (VI) i jego właściwości.Chlorek tionylu, chlorek sulfonylu, kwas chlorosulfonowy – struktura i otrzymywanie. Tetraazotek tetrasiarki. Tiosiarczan sodu – zastosowanie. Fluorowce: Ogólna charakterystyka fluorowców.Otrzymywanie fluorowców (otrzymywanie bromu z wody morskiej). Związki fluorowców z wodorem. Właściwości beztlenowych kwasów fluorowców. Związki fluorowców z tlenem. Tlenowe kwasy fluorowców – nomenklatura, otrzymywanie, właściwości. Zastosowanie fluorowców. Helowce: Ogólna charakterystyka helowców. Stan nadciekły. Otrzymywanie helowców. Związki helowców. Synteza Bartletta. Związki helowców z fluorowcami. Tritlenek ksenonu. Zastosowanie helowców. Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia: 1.Związki koordynacyjne metali przejściowych. Zagadnienia teoretyczne: atom centralny, ligand, liczba koordynacyjna. Kompleksy jedno- i wielordzeniowe, kompleksy labilne i bierne, kompleksy chelatowe. Trwałość związków kompleksowych. Izomeria związków kompleksowych. Wiązania chemiczne w związkach kompleksowych. Izo- i heteropolikwasy. Nomenklatura związków kompleksowych. Zagadnienia praktyczne: otrzymywanie chlorku hekasaaminakobaltu(III), otrzymywanie poliwanadanów. 2. Związki nadtlenkowe. Zagadnienia teoretyczne: struktura elektronowa tlenu i związków nadtlenowych. Budowa, właściwości jonu ponadtlenowego, nadtlenowego iozonkowego. Metody syntezy związków nadtlenowych. Metody otrzymywania i właściwości nadtlenku wodoru. Reakcje red-oks. Podstawy elektrochemii. Zagadnienia praktyczne: elektrochemiczne otrzymywanie peroksodisiarczanu potasu, otrzymywanie nadtlenku strontu. 3. Reakcje chemiczne w rozpuszczalnikach niewodnych. Zagadnienia teoretyczne: współczesne teorie kwasów i zasad. Teoria Ahrlanda-Pearsona. Klasyfikacja i zastosowanie rozpuszczalników. Rozpuszczalniki niewodne. Ogólny schemat równowag w roztworach niewodnych – dysocjacja, jonizacja, asocjacja, solwatacja. Typy reakcji w rozpuszczalnikach niewodnych. Zagadnienia praktyczne: reakcja aniliny z kwasem chlorowym(VII) w środowisku bezwodnego kwasu octowego, otrzymywanie jodku cyny(IV). 4. Otrzymywanie substancji czystych na drodze wymiany jonowej. Zagadnienia teoretyczne: budowa i właściwości jonitów. Podział jonitów. Podstawowe pojęcia wymiany jonowej. Równowagi między jonitami i wodnymi roztworami elektrolitów. Zastosowanie reakcji kompleksowania w procesie wymiany jonowej. Metody wymiany jonowej: analiza czołowa, rugowanie i elucja. Zastosowanie wymiany jonowej. Zagadnienia praktyczne: otrzymywanie kwasu jodowodorowego metodą permutacji jonów, oddzielanie kobaltu(II) od niklu(II) metodą wymiany jonowej. 5. Zastosowanie ekstrakcji w chemii nieorganicznej. Zagadnienia teoretyczne: teoretyczne podstawy ekstrakcji. Układy ekstrakcyjne. Równowagi ekstrakcyjne. Współczynniki podziału i separacji. Klasyfikacja układów ekstrakcyjnych. Metody ekstrakcji i aparatura. Właściwości chemiczne i rozdzielanie pierwiastków ziem rzadkich. Zagadnienia praktyczne: ekstrakcyjne wydzielanie ceru(IV) z mieszaniny pierwiastków ziem rzadkich i otrzymywanie azotanu ceru(III), ekstrakcja jodu – wyznaczanie stałej asocjacji jonów I3-metodą ekstrakcji. 6. Kinetyka reakcji w chemii nieorganicznej. Zagadnienia teoretyczne: czynniki wpływające na szybkość reakcji. Zależność szybkości reakcji od temperatury. Rząd reakcji, cząsteczkowość reakcji. Energia aktywacji. Reakcje o przebiegu złożonym. Reakcje katalityczne. Kataliza homo- i heterogeniczna. Zagadnienia praktyczne: Zastosowanie pomiarów kinetycznych redukcji Fe(III) do oznaczania jonów tiosiarczanowych, katalityczny rozkład H2O2 na koloidalnym MnO2– wyznaczanie stałej szybkości i rzędu reakcji. 7. Tlenowe związki siarki. Zagadnienia teoretyczne: Otrzymywanie siarki i jej występowanie. Odmiany alotropowe siarki. Połączenia siarki z tlenem, wodorem oraz fluorowcami. Tlenowe kwasy siarki i ich sole oraz ich zastosowanie. Ałuny-sole podwójne. Zagadnienia praktyczne: Preparatyka ałunu chromowo-potasowego KCr(SO4)2·12H2O. Preparatyka tiosiarczanu sodu Na2S2O3. 8. Otrzymywanie półprzewodników stosowanych do przemiany mocy. Zagadnienia teoretyczne: Izolatory, półprzewodniki, przewodniki. Pasmowa teoria ciała stałego. Półprzewodniki samoistne (naturalne) i domieszkowe. Donory i akceptory. Zjawisko Seebeck’a (termoelektryczność). Zjawisko Peltiera. Współczynnik jakości „z” i wymagania stawiane półprzewodnikom służącym do budowy generatorów oraz chłodziarek. Metody syntezy związków półprzewodnikowych. Zastosowanie półprzewodników do budowy generatorów i urządzeń chłodzących, termostatów i wzorców temperatury. Zagadnienia praktyczne: Otrzymywanie tellurku bizmutu Bi2Te3. Otrzymywanie antymonku cynku ZnSb. |
Literatura: |
A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa 2005. J.D. Lee, Zwięzła chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa 1997. L. Kolditz, Chemia nieorganiczna, PWN, Warszawa 1994. Z. Hubicki (pod red.), Ćwiczenia laboratoryjne z chemii nieorganicznej. Podręcznik dla studentów chemii, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 WIEDZA W1. Potrafi opisać ogólne właściwości pierwiastków wynikające z ich położenia w układzie okresowym K_W03 W2. Potrafi określić właściwości fizykochemiczne pierwiastków bloku s i p układu okresowego oraz ich związków K_W05 W3. Potrafi podać metody otrzymywania i wskazać obszary zastosowań pierwiastków bloku s i p układu okresowego oraz ich związków K_W05 W4. Zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy K_W14 W5. Zna zasady racjonalnego i bezpiecznego stosowania chemikaliów. K_W19 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi podać definicję podstawowych pojęć chemicznych K_U03 U2. Potrafi posługiwać się aktualnym nazewnictwem związków nieorganicznych, zapisywać wzory sumaryczne i strukturalne związków chemicznych, zapisywać i bilansować reakcje chemiczne, przewidywać przebieg reakcji chemicznej K_U11, K_U12, K_U13, K_U16 U3. Potrafi utworzyć opracowanie przedstawiające osiągnięte rezultaty w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywać problemy w trakcie innych rodzajów zajęć K_U08, K_U09, K_U30 U4. Potrafi zaplanować i wykonywać doświadczenia chemiczne oraz przygotowywać odpowiednie zestawy przyrządów i aparatury, a także analizować otrzymane wyniki K_U35 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K03 K2. Potrafi pracować w zespole K_K02 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1. Student zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu chemii nieorganicznej, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii nieorganicznej pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą z tego zakresu K_W05 W2. Student zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych stosowanych w chemii nieorganicznej K_W07 W3. Student zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz racjonalnego stosowania chemikaliów oraz przestrzega procedur w tym zakresie w odniesieniu do chemii nieorganicznej K_W10 UMIEJĘTNOŚCI U1. Student potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania różnych problemów typowych dla chemii nieorganicznej K_U01 U2. Student potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemii nieorganicznej zarówno samodzielnie, jak i pracując w grupie K_U02 U3. Student potrafi powiązać wiedzę z podstawowych przedmiotów chemicznych z wiedzą przedmiotów charakterystycznych dla danej specjalności K_U04 U4. Student potrafi planować i realizować proces samokształcenia K_U08 U5. Student po,,trafi planować i organizować uczenie się przez całe życie K_U07 U6. Student planować i organizować pracę własną i w zespole K_U09 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Student jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K01 K2. Potrafi pracować w zespole K_K02 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Wawrzkiewicz | |
Prowadzący grup: | Dominika Fila, Monika Wawrzkiewicz, Anna Wołowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.