Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasyczna chemia analityczna (ilościowa)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-CK.I2-KCHA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Klasyczna chemia analityczna (ilościowa)
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw chemii ogólnej, analizy jakościowej i matematyki

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) realizowane w formie zajęć dydaktycznych:

Wykład 30

Konwersatorium 15

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

Przygotowanie się studenta do zajęć dydaktycznych i zaliczeń: 30

Studiowanie przez studenta literatury przedmiotu: 15

Łączna liczba godzin niekontaktowych: 45

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe: 1,5

Łączna liczba punktów ECTS w semestrze II: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013


W1. wykład – kolokwia śródsemestralne; konwersatorium – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U1. wykład – kolokwia śródsemestralne; konwersatorium – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U2. wykład – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne

U3. laboratorium - ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U4. konwersatorium – kolokwia śródsemestralne; laboratorium – ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

U5. wykład - kolokwia śródsemestralne; konwersatorium – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne

U6. konwersatorium – kolokwia śródsemestralne

K1. laboratorium - ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne


Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV- 8.4/17 18 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA:

W1. wykład – kolokwia śródsemestralne; konwersatorium – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

W2. wykład – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

UMIEJĘTNOŚCI:

U1. laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne; konwersatorium – kolokwia śródsemestralne

U2. wykład – kolokwia śródsemestralne; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, ćwiczenia praktyczne/laboratoryjne

KOMPETENCJE:

---------------------

Pełny opis:

Moduł obejmuj następujące zagadnienia:

cel i zadania chemii analitycznej, teoretyczne podstawy chemii analitycznej, ilościowa analiza chemiczna i jej podział, klasyczna analiza ilościowa (podstawy analizy wagowej strąceniowej, analizy objętościowej wykorzystującej reakcje zobojętnienia, kompleksowania, redoks i wytrącania osadów), równowagi chemiczne w badanych roztworach jako podstawa metod analitycznych, etapy procesu analitycznego , błędy w analizie ilościowej. Przygotowanie roztworów i sprzętu laboratoryjnego. Planowanie, przeprowadzanie i ocena poprawności wyników doświadczeń analitycznych z zakresu klasycznej analizy ilościowej

Literatura:

Wykład

1. J. Minczewski, Z. Marczenko; Chemia analityczna –podstawy teoretyczne i analiza jakościowa (tom 1), PWN, Warszawa, 2001 i dalsze wydania

2. J. Minczewski, Z. Marczenko; Chemia analityczna - chemiczne metody analizy ilościowej (tom 2), PWN, Warszawa, 2001 i dalsze wydania

3. A. Cygański; Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, Warszawa, 1999 i dalsze wydania

4. Z. S. Szmal, T. Lipiec; Chemia analityczna z elementami analizy instrumentalnej, PZWL, Warszawa 1997

5. W. Szczepaniak; Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 2005 i dalsze wydania

6. A. Persona, T. Gęca, A. Kusak, B. Marczewska; Chemia analityczna. Podstawy klasycznej analizy ilościowej, Medyk, Warszawa 2007

7. A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca; Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Medyk, Warszawa 2011

8. D. A., Skoog D. M., West F. J., Holler S. R. Crouch red. E. Bulska Chemia Analityczna. Tom 1,2,3 PWN PZWL Warszawa 2006 i wydania późniejsze.

9. E. H.,Evans M. E. Foulkes red B. Buszewski . Chemia Analityczna Podejście praktyczne. PWN, Warszawa 2020.

Konwersatorium

1. A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej, Medyk Warszawa 2011

2. K. M. Pazdro, A. Rola-Noworyta Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna Edukacyjna, Warszawa 2013

3. Z Galus, Ćwiczenia rachunkowe z chemii analitycznej, PWN Warszawa 1994

Laboratorium

1. J. Minczewski, J. Marczenko, Chemia analityczna, PWN, 2001 i wydania późniejsze

2. Z. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej, WNT, 1986. i wydania późniejsze

3. D.A.Skoog, D.M.West, F.J.Holler, S.R.Crouch, Podstawy chemii analitycznej, PWN SA, Warszawa 2006 i wydania późniejsze

4. A. Persona (red), Chemia analityczna – podstawy klasycznej analizy ilościowej, Medyk, Warszawa 2007

5. A. Persona, J. Reszko-Zygmunt, T. Gęca, Zbiór zadań z chemii ogólnej i analitycznej z pełnymi rozwiązaniami, Medyk, Warszawa 2011

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1. Zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne oznaczeń analitycznych z zakresu klasycznej analizy ilościowej. K_W04

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi definiować i posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu klasycznej analizy ilościowej. K_U03, K_U06

U2. Potrafi scharakteryzować procesy zachodzące w roztworach, na których oparta jest analiza wagowa strąceniowa i analiza objętościowa wykorzystująca reakcje zobojętnienia, kompleksowania, redoks i wytrącania osadów. K_U07

U3. Posiada umiejętność przygotowania sprzętu laboratoryjnego, próbek i roztworów do oznaczeń w obrębie klasycznej analizy ilościowej. K_U08, K_U09, K_U35

U4. Potrafi planować, przeprowadzać i obliczać wyniki oznaczeń analitycznych w obrębie klasycznej analizy ilościowej i dokonywać ich analizy statystycznej. K_U08, K_U09, K_U10, K_U35

U5. Potrafi zapisywać i bilansować reakcje zobojętnienia, kompleksowania, redoks i wytrącania osadów. K_U13

U6. Potrafi prawidłowo przedstawiać rozwiązania zadań obliczeniowych w obrębie klasycznej analizy ilościowej w trakcie konwersatorium. K_U30

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Potrafi pracować samodzielnie i zespołowo w trakcie zajęć laboratoryjnych z klasycznej analizy ilościowej K_K02

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1. Zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu studiowanej specjalności, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii analitycznej pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą oraz opisem zjawisk dla danej specjalności. K_W05

W2. Zna i rozumie zasady wybranych technik i narzędzi badawczych, właściwych dla nauk chemicznych, a w szczególności zasad i procedur typowych dla danej specjalności. K_W07

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznych, począwszy od właściwego planowania, poprzez realizację poszczególnych etapów, aż do interpretacji uzyskanych wyników. K_U03

U2. Potrafi powiązać wiedzę z podstawowych przedmiotów chemicznych

z wiedzą charakterystyczną dla chemii analitycznej. K_U04

KOMPETENCJE

----------------

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Lenik, Jolanta Nieszporek
Prowadzący grup: Joanna Lenik, Jolanta Nieszporek, Przemysław Podkościelny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0