Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Moduł z nauk humanistycznych i/lub społecznych - Przekonywać czy pokonywać? Reguły perswazji i retoryka praktyczna.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-MHS.II4-PcP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł z nauk humanistycznych i/lub społecznych - Przekonywać czy pokonywać? Reguły perswazji i retoryka praktyczna.
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3.

Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego:

- Wykład metodą e-learningową: 30 h


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

- Przygotowanie do wykładu: 20 h

- Przygotowanie do zaliczenia: 20 h

- Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h


Łączna liczba godzin: 90 h

Konsultacje indywidualne: 2 h


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012

r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

U1, U2, K1 - Pisemny końcowy test zaliczeniowy.


Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019:

W1-W2, U1, U2, K1, - Pisemny końcowy test zaliczeniowy.

Pełny opis:

Jak komponować tekst perswazyjny, jak dobierać i selekcjonować informacje, jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę i jak je należy sformułować, uporządkować? Jak w inny sposób można wpływać na odbiorcę? Oto przykładowy zestaw pytań, z którymi powiązane są treści wykładu.

Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia, psychologia społeczna, a przede wszystkim neosofistyka).

Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję, język, sposoby argumentacji.

Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.).

Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”.

Literatura:

Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2009;

Ćwiczenia z retoryki. Red. nauk. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2010.

Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007.

Kochan Marek. Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2007.

Korolko Mirosław., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990;

Lemmermann Heinrich., Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi., Wrocław 1994.

Mayer R., Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór. Przeł. G. Litwińczuk, Gdańsk 2008.

Schopenhauer Artur, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1983.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012

r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013:

U1. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów o

średnim poziomie złożoności zarówno w zakresie teoretycznym jak i

praktycznym - K_U16

U2. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces

samokształcenia -K_U30.

K1. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego

wiedzy -K_K03

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019:

Wiedza:

W1. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_W05

W2. Zna i rozumie uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową K_W06

Umiejętności:

U1. Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska w debatach, potrafi planować debatę - K_U03.

U2. Potrafi planować własne uczenie się i ukierunkowywać innych w tym zakresie -K_U06.

Kompetencje społeczne:

K1. Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych K_K03.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Tryksza
Prowadzący grup: Anna Tryksza
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0