Moduł z nauk humanistycznych i/lub społecznych - Przekonywać czy pokonywać? Reguły perswazji i retoryka praktyczna.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-MHS.II4-PcP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Moduł z nauk humanistycznych i/lub społecznych - Przekonywać czy pokonywać? Reguły perswazji i retoryka praktyczna. |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 3. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela akademickiego: - Wykład metodą e-learningową: 30 h Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): - Przygotowanie do wykładu: 20 h - Przygotowanie do zaliczenia: 20 h - Studiowanie literatury przedmiotu: 20 h Łączna liczba godzin: 90 h Konsultacje indywidualne: 2 h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: U1, U2, K1 - Pisemny końcowy test zaliczeniowy. Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019: W1-W2, U1, U2, K1, - Pisemny końcowy test zaliczeniowy. |
Pełny opis: |
Jak komponować tekst perswazyjny, jak dobierać i selekcjonować informacje, jakie argumenty mogą przekonać odbiorcę i jak je należy sformułować, uporządkować? Jak w inny sposób można wpływać na odbiorcę? Oto przykładowy zestaw pytań, z którymi powiązane są treści wykładu. Wykład dotyczy kwestii komunikacyjnych, retorycznych i perswazyjnych w wydaniu klasycznym (retoryka starożytnych) oraz współczesnym (komunikologia, psychologia społeczna, a przede wszystkim neosofistyka). Z bardzo szerokiego zakresu zagadnień, które obejmuje retoryka (cała sytuacja komunikacyjna, włączając w to emisję głosu, mowę ciała, autoprezentację, sposób wygłoszenia, mnemotechnikę itd.) zostaną zaprezentowane tekstowe/językowe sposoby wpływania na audytorium poprzez kompozycję, język, sposoby argumentacji. Natomiast kolejną, zasadniczą część omawianych treści będą stanowić zagadnienia pozostające często na obrzeżach retorycznej perswazji, a które dotyczą tzw. zakazanej retoryki (w tradycyjnym, sofistycznym lub neosofistycznym, współczesnym ujęciu – propozycja Piotra Lewińskiego, Marka Kochana czy też Glorii Beck). Te ostatnie obejmą przede wszystkim psychologiczne reguły wywierania wpływu opisane przez jednego z najwybitniejszych psychologów społecznych, Roberta Cialdiniego (np. zasada kontrastu, zasada wzajemności, społecznego dowodu słuszności itd.). Ważnym aspektem zajęć jest omówienie uwarunkowań oraz możliwa ocena etyczności/nieetyczności owych perswazyjnych „dróg na skróty”. |
Literatura: |
Cialdini Robert, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2009; Ćwiczenia z retoryki. Red. nauk. M. Barłowska, A. Budzyńska-Daca, M. Załęska, Warszawa 2010. Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2007. Kochan Marek. Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2007. Korolko Mirosław., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990; Lemmermann Heinrich., Komunikacja werbalna. Szkoła dyskutowania. Techniki argumentacji, dyskusje, dialogi., Wrocław 1994. Mayer R., Sztuka argumentacji. Jak wygrać każdy spór. Przeł. G. Litwińczuk, Gdańsk 2008. Schopenhauer Artur, Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013: U1. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów o średnim poziomie złożoności zarówno w zakresie teoretycznym jak i praktycznym - K_U16 U2. Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i realizować proces samokształcenia -K_U30. K1. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy -K_K03 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2018/2019: Wiedza: W1. Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji K_W05 W2. Zna i rozumie uwarunkowania etyczne i prawne związane z działalnością naukową, dydaktyczną oraz wdrożeniową K_W06 Umiejętności: U1. Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, odpowiednio uzasadniać stanowiska w debatach, potrafi planować debatę - K_U03. U2. Potrafi planować własne uczenie się i ukierunkowywać innych w tym zakresie -K_U06. Kompetencje społeczne: K1. Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych K_K03. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT W
W
W
W
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Tryksza | |
Prowadzący grup: | Anna Tryksza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.