Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmiot fakultatywny sem. 5 Klasyczna analiza jakościowa organiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-PF.CP.I5-KAJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Przedmiot fakultatywny sem. 5 Klasyczna analiza jakościowa organiczna
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.polimery.umcs.lublin.pl
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1. Znajomość treści programowych wykładu z zakresu chemii organicznej.

2. Znajomość podstawowych technik laboratoryjnych w preparatyce organicznej.

3. Przeszkolenie na stanowisku pracy z przepisów BHP i zapoznanie z regulaminem pracowni.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład 5 h

Laboratorium 20 h


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV- 8.4/17 18 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

W1, wykład – zaliczenie; zajęcia laboratoryjne – odpowiedź ustna, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń

W2, wykład – zaliczenie; zajęcia laboratoryjne – odpowiedź ustna, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, poprawne wykonanie ćwiczenia

W3, zajęcia laboratoryjne – poprawne wykonanie ćwiczenia


U1, wykład – zaliczenie; zajęcia laboratoryjne – poprawne wykonanie ćwiczenia

U2, zajęcia laboratoryjne – poprawne wykonanie ćwiczenia, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń


K1, wykład – zaliczenie; zajęcia laboratoryjne – sprawozdania z wykonanych ćwiczeń

K2, wykład – zaliczenie; zajęcia laboratoryjne – odpowiedź ustna, poprawne wykonanie ćwiczenia, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń


Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Analiza jakościowa związków organicznych na podstawie reakcji charakterystycznych.

2. Określanie składu pierwiastkowego substancji – wykrywanie siarki, azotu, fosforu, i fluorowców.

3. Oznaczanie grup funkcyjnych na podstawie reakcji charakterystycznych i otrzymywania krystalicznych pochodnych. Rekcje charakterystyczne węglowodorów, chlorowcopochodnych węglowodorów, alkoholi, aldehydów, ketonów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych, aminokwasów, cukrów.

4. Określanie grup rozpuszczalności.

5. Określanie podstawowych właściwości fizykochemicznych związków organicznych: temperatury topnienia, temperatury wrzenia, współczynnika załamania światła, refrakcji molowej.

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Identyfikacja rozpuszczalnika organicznego na podstawie wybranych właściwości fizycznych.

2. Analiza składu pierwiastkowego związku organicznego poprzedzona procesem jego mineralizacji.

3. Identyfikacja alkoholi i fenoli w oparciu o wybrane reakcje charakterystyczne.

4. Identyfikacja cukrów w oparciu o niektóre reakcje charakterystyczne.

Literatura:

1. Z. Jerzmanowska, Analiza jakościowa związków organicznych, Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, Warszawa 1975.

2. J. Woliński, J. Terpiński, Organiczna analiza jakościowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1973.

3. K. Bańkowski, A. Krawczyk, R. Siciński, J. Stępiński, A. Temeriusz, Ćwiczenia z organicznej analizy jakościowej i chemii bioorganicznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990.

4. R. Walczyna, J. Sokołowski, G. Kupryszewski, Analiza związków organicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA:

W1. Absolwent zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu chemii, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie chemii organicznej i nieorganicznej pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą oraz opisem typowych reakcji organicznych, K_W05

W2. Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z oczyszczaniem i analizowaniem struktury związków organicznych, K_W06

W3. Absolwent zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych służących do oczyszczania związków organicznych i prowadzenia prostych reakcji chemicznych, K_W07

UMIEJETNOŚCI

U1. Absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów dotyczących identyfikacji wybranych (grup) związków chemicznych na podstawie charakterystycznych dla nich reakcji, K_U01

U2. Absolwent potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym, zarówno samodzielnie, jak i pracując w grupie oraz dokonać interpretacji uzyskanych wyników, K_U03

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia w zakresie chemii organicznej, K_K01

K2. Absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0