Technologia chemiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-PS.I5-TCH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia chemiczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład - 30 Laboratorium - 30 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Studiowanie literatury - 45 h Przygotowanie się do egzaminu - 45 h Przygotowanie do laboratorium - 15 h Wykonanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych - 15 h Łączna liczba godzin nie kontaktowych 120 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 4 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 6 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia -Na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1, W2 wykład - egzamin W1, W2 laboratorium - prace zaliczeniowe U1-U5 wykład - egzamin U1-U5 laboratorium - prace zaliczeniowe K1-K4 wykład - egzamin K1-K4 laboratorium - prace zaliczeniowe -Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1-W3 wykład - egzamin W1-W2 laboratorium - prace zaliczeniowe U2 wykład - egzamin U1-U2 laboratorium - prace zaliczeniowe K1-K3 wykład - egzamin K1-K3 laboratorium - prace zaliczeniowe |
Pełny opis: |
Przemysł azotowy - otrzymywanie surowego gazu syntezowego (zawierającego azot) z gazu ziemnego, pary wodnej i powietrza (reforming parowy, proces autotermiczny) - otrzymywanie mieszaniny N2+H2 do syntezy amoniaku z surowego gazu syntezowego (konwersja tlenku węgla parą wodną, mycie potasowe, mycie miedziowe, metanizacja) - synteza amoniaku - otrzymywanie kwasu azotowego - otrzymywanie saletry amonowej i mocznika Otrzymywanie gazu syntezowego z innych surowców niż gaz ziemny - zgazowanie ciężkich frakcji z przerobu ropy naftowej (Texaco i Shell) - zgazowania węgla (Lurgi, Kopers-Totzek, Winkler) Przetwórstwo ropy naftowej w kierunku paliw silnikowych - oczyszczanie surowej ropy naftowej - destylacja rurowo-wieżowa - fluidalny kraking katalityczny - reforming benzyn - MTBE i inne dodatki antydetonacyjne Wykorzystanie gazu syntezowego (w kierunku paliwowym): - synteza metanolu (metanol czysty i OKTAMIX) - syntetyczne paliwa silnikowe: - synteza Fischera-Tropscha (w tym odmiana Shell) - proces Mobil Karbonylowanie metanolu - otrzymywanie kwasu octowego Hydroformylowanie olefin (synteza OKSO) – otrzymywanie wyższych aldehydów i alkoholi Przemysł siarkowy - otrzymywanie i zastosowanie siarki, odsiarczanie gazów - otrzymywanie i zastosowanie kwasu siarkowego - otrzymywanie superfosfatu Przemysł sodowy - produkty przemysłu sodowego i ich zastosowanie - otrzymywanie sody metodami Leblanca, Solvaya, Dual, SCS - otrzymywanie sody z zasobów naturalnych - otrzymywanie wodorotlenku sodowego i chloru Cement portlandzki i jego otrzymywanie (metoda sucha i mokra) Aktualne wyzwania - aktualne i perspektywiczne metody otrzymywania wodoru - zagadnienia wykorzystania, wydzielania z gazów odpadowych i sekwestracji dwutlenku węgla. Galwaniczne otrzymywanie powłok niklowych na żelazie i stali. Oznaczanie porowatości pokryć metodą wskaźnikową. Oznaczanie zawartości tłuszczu w nasionach oleistych. Środki powierzchniowo czynne. Otrzymywanie mydła. Oznaczanie liczby zmydlania. Tworzywa sztuczne. Otrzymywanie żywicy fenolowo-formaldehydowej i tworzywa warstwowego. |
Literatura: |
1. K. Schmidt-Szałowski, J. Sentek, J. Raabe, E. Bobryk, Podstawy technologii chemicznej. Procesy w przemyśle nieorganicznym , Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004. 2. E. Grzywa, J. Molenda, Technologia podstawowych syntez organicznych , t. I-II, WNT, Warszawa, 2000. 3. J. Kępiński, Technologia chemiczna nieorganiczna, PWN, Warszawa, 1984. 4. J. Molenda, Technologia chemiczna, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1997. 5. H. Koneczny, Technologia chemiczna, PWN, Warszawa, 1973. 6. E. Bortel, H. Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa 1992. 7. A. Machocki (Red.), Technologia chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2002. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie wybranych procesów technologicznych (K_W10) W2. Student zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów chemicznych (K_W13) U1. Student potrafi posługiwać się schematami technologicznymi procesów przemysłowych (K_U26) U2. Student umie ocenić znaczenie wiedzy o reakcjach i procesach chemicznych dla ich praktycznych realizacji w procesach technologicznych (K_U27) U3. Student umie ocenić możliwości praktycznego wykorzystania materiałów otrzymanych w wybranych procesach chemicznych i ich utylizacji po zużyciu (K_U28). U4. Student potrafi utworzyć opracowanie przedstawiające osiągnięte rezultaty w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania problemów w trakcie innych rodzajów zajęć (K_U30) U5.-Student potrafi uczyć się i dokształcać samodzielnie w obszarze zagadnień związanych z technologią chemiczną (K_U34). K1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy technologicznej i rozumie konieczność dalszego jej zdobywania (K_K01). K2. Student potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w badaniach w dziedzinie współczesnej chemii (K_K02) K3. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze dotyczące procesów technologicznych (K_K03). K4. Student rozumie społeczne i środowiskowe aspekty rozwoju technologii chemicznej i ich praktyczne wykorzystanie (K_K05). Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1. Absolwent zna i rozumie pojęcia dotyczące technologii chemicznej, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie technologii chemicznej pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą oraz opisem zjawisk i procesów chemicznych (K_W05). W2. Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z syntezą, oczyszczaniem, analizowaniem, badaniem właściwości, określaniem struktury oraz sposobów modyfikacji wybranych związków chemicznych i materiałów (K_W06). W3. Absolwent zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych, właściwych dla nauk chemicznych (K_W07). U1. Absolwent potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym, zarówno samodzielnie, jak i pracując w grupie, począwszy od właściwego planowania, poprzez realizację poszczególnych etapów, aż do interpretacji uzyskanych wyników (K_U03) U2. Absolwent potrafi planować i realizować proces samokształcenia (K_U08) K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia (K_K01) K2. Absolwent jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji i oceny działań własnych i grupy, a także przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań (K_K02) K3. Absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K03) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.