Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Chemia a życie codzienne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-RRA.I1-ChaZC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Chemia a życie codzienne
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Wymagania wstępne:

Ogólna wiedza chemiczna na poziomie szkoły średniej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

15 wykład + 15 konwersatorium

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1

Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta)

Przygotowanie referatu 10

Studiowanie literatury 10

Przygotowanie się do zaliczenia 10

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dn. 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018:

W1, wykład, konwersatorium- końcowe zaliczenie pisemne

W2, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne

U1, konwersatorium - referat

U2, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne

U3, konwersatorium - , referat

K1, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne, referat

K2, konwersatorium – referat

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1.Elementarz chemii w pigułce. Dziura ozonowa. Chemia wokół nas (literatura, kolekcjonerstwo, film, zabawki). Udział chemii w rozwoju

cywilizacji człowieka (materiały wybuchowe, porcelana, cukier, aspiryna, amoniak). Próba metalu szlachetnego, wyroby jubilerskie, monety

z metali szlachetnych. Złoto w literaturze pięknej. Katalizatory samochodowe. Płyty CD.

2. Czy możliwy jest dzień bez chemii? Chemia w sklepie spożywczym. Środki bioaktywne i kosmetyki oczami chemika. Dwutlenek węgla i

efekt cieplarniany. Zrównoważony rozwój i zielona chemia.

Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Materiały budowlane, szkło i ceramika jako przykłady związków nieorganicznych.

2. Wybrane współczesne technologie nieorganiczne (np. otrzymywanie ultra czystego krzemu).

3. Sztuczne ognie jako przykład praktycznego wykorzystania widm emisyjnych pierwiastków chemicznych.

4. Dlaczego myją i piorą, czyli związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie.

5. Naturalne składniki żywności i dodatki do żywności.

6. Pokarm jako paliwo dla organizmu.

7. Reakcje chemiczne w garnku, czyli procesy zachodzące podczas termicznej obróbki żywności.

8. Klasyczne i nowoczesne metody uzyskiwania polimerów – surowce i produkty. Nowoczesne materiały polimerowe (polimery

przewodzące, aerożele, materiały biomimetyczne).

9. Korozja i ochrona przed korozją.

10. Przenośne źródła prądu, czyli różne typy ogniw i ich zastosowanie.

11. Zasoby energii zmagazynowane w paliwach kopalnych i źródłach odnawialnych.

12. Różne sposoby wykorzystania energii jądrowej (bomba atomowa, elektrownie jądrowe, medycyna nuklearna, datowanie węglem C-14).

Literatura:

1. J. Emsley, Przewodnik po chemii życia codziennego, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996.

2. J. Emsley, Galeria cząsteczek, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.

3. J. Emsley, Piękni, zdrowi, witalni, Wyd. CIS, Warszawa 2006.

4. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004.

5. H. This, Kuchnia i nauka, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.

6. Notatki z wykładów.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dn. 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1. Student ma wiedzę z podstawowych dziedzin chemii, dzięki czemu zdaje sobie sprawę z obecności procesów chemicznych w życiu codziennym; K_W05

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student umie posługiwać się prawidłowym językiem chemii w opisie procesów chemicznych obserwowanych w życiu codziennym; K_U04

U2. Student umie komunikować się z otoczeniem (prezentacje ustne) i uzasadniać swoje stanowisko w debacie; K_U05

KOMPETENCJE

K1. Student rozumie ograniczenia własnej wiedzy, ma rozbudzoną chęć poznania nowych faktów i umie formułować zagadnienia służące

dalszemu pogłębianiu wiedzy; K_K01

K2. Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0