Chemia a życie codzienne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-RRA.I1-ChaZC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia a życie codzienne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Wymagania wstępne: | Ogólna wiedza chemiczna na poziomie szkoły średniej. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) 15 wykład + 15 konwersatorium Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego: 30 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego: 1 Godziny nie kontaktowe (praca własna studenta) Przygotowanie referatu 10 Studiowanie literatury 10 Przygotowanie się do zaliczenia 10 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 Łączna liczba godzin nie kontaktowych: 30 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe: 1 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu: 2 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dn. 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018: W1, wykład, konwersatorium- końcowe zaliczenie pisemne W2, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne U1, konwersatorium - referat U2, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne U3, konwersatorium - , referat K1, wykład, konwersatorium - końcowe zaliczenie pisemne, referat K2, konwersatorium – referat |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1.Elementarz chemii w pigułce. Dziura ozonowa. Chemia wokół nas (literatura, kolekcjonerstwo, film, zabawki). Udział chemii w rozwoju cywilizacji człowieka (materiały wybuchowe, porcelana, cukier, aspiryna, amoniak). Próba metalu szlachetnego, wyroby jubilerskie, monety z metali szlachetnych. Złoto w literaturze pięknej. Katalizatory samochodowe. Płyty CD. 2. Czy możliwy jest dzień bez chemii? Chemia w sklepie spożywczym. Środki bioaktywne i kosmetyki oczami chemika. Dwutlenek węgla i efekt cieplarniany. Zrównoważony rozwój i zielona chemia. Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia: 1. Materiały budowlane, szkło i ceramika jako przykłady związków nieorganicznych. 2. Wybrane współczesne technologie nieorganiczne (np. otrzymywanie ultra czystego krzemu). 3. Sztuczne ognie jako przykład praktycznego wykorzystania widm emisyjnych pierwiastków chemicznych. 4. Dlaczego myją i piorą, czyli związki powierzchniowo czynne i ich zastosowanie. 5. Naturalne składniki żywności i dodatki do żywności. 6. Pokarm jako paliwo dla organizmu. 7. Reakcje chemiczne w garnku, czyli procesy zachodzące podczas termicznej obróbki żywności. 8. Klasyczne i nowoczesne metody uzyskiwania polimerów – surowce i produkty. Nowoczesne materiały polimerowe (polimery przewodzące, aerożele, materiały biomimetyczne). 9. Korozja i ochrona przed korozją. 10. Przenośne źródła prądu, czyli różne typy ogniw i ich zastosowanie. 11. Zasoby energii zmagazynowane w paliwach kopalnych i źródłach odnawialnych. 12. Różne sposoby wykorzystania energii jądrowej (bomba atomowa, elektrownie jądrowe, medycyna nuklearna, datowanie węglem C-14). |
Literatura: |
1. J. Emsley, Przewodnik po chemii życia codziennego, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996. 2. J. Emsley, Galeria cząsteczek, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008. 3. J. Emsley, Piękni, zdrowi, witalni, Wyd. CIS, Warszawa 2006. 4. L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2004. 5. H. This, Kuchnia i nauka, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998. 6. Notatki z wykładów. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dn. 28 czerwca 2017 r., tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1. Student ma wiedzę z podstawowych dziedzin chemii, dzięki czemu zdaje sobie sprawę z obecności procesów chemicznych w życiu codziennym; K_W05 UMIEJĘTNOŚCI U1. Student umie posługiwać się prawidłowym językiem chemii w opisie procesów chemicznych obserwowanych w życiu codziennym; K_U04 U2. Student umie komunikować się z otoczeniem (prezentacje ustne) i uzasadniać swoje stanowisko w debacie; K_U05 KOMPETENCJE K1. Student rozumie ograniczenia własnej wiedzy, ma rozbudzoną chęć poznania nowych faktów i umie formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu wiedzy; K_K01 K2. Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.