Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy fizyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-RRA.I1-PFiz
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy fizyki
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

1) Wiedza i umiejętności z lekcji fizyki w gimnazjum (8-klasowej szkole podstawowej po zmianie) oraz szkole średniej (w tzw. zakresie podstawowym).

2) Bazowe umiejętności matematyczne z zakresu wcześniejszej nauki, a w szczególności umiejętność przekształcania wyrażeń algebraicznych, szkicowania wykresów funkcji oraz korzystania z funkcji trygonometrycznych.

3) Umiejętność stosowania wybranych narzędzi matematycznych (funkcja wykładnicza, pochodna funkcji, całka oznaczona) z zajęć matematyki odbywających się w pierwszym semestrze studiów.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Od cyklu 18-19

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)

Wykład 30

Konwersatorium 15

Laboratorium 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 75

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury przedmiotu 15

Przygotowanie się do kolokwiów 15

Przygotowanie się do laboratorium 10

Przygotowanie raportów z wykonanych doświadczeń 15

Przygotowanie się do egzaminu 10

Łączna liczba godzin niekontaktowych 65

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018:

W1, wykład (egzamin pisemny), konwersatorium (kolokwia), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań),

U1, wykład (egzamin pisemny), konwersatorium (kolokwia), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań),

K1-K2, wykład (egzamin pisemny), konwersatorium (kolokwia), laboratorium (kartkówki sprawdzające, ocena opracowań).

Pełny opis:

Wykład obejmuje wybrane zagadnienia mechaniki klasycznej (ze szczególnym podkreśleniem maszyn prostych, zasad dynamiki i ich stosowania oraz drgań i fal mechanicznych), elektryczności (ze szczególnym uwzględnieniem prądu elektrycznego) oraz optyki geometrycznej i falowej. Część prezentowanych tematów jest ilustrowana pokazami doświadczeń.

Konwersatorium jest poświęcone dyskusji wybranych pojęć i praw fizycznych oraz rozwiązywaniu zadań rachunkowych z ich użyciem.

Pracownia fizyczna obejmuje wykonanie 7 doświadczeń z trzech głównych działów fizyki: mechaniki, elektromagnetyzmu i optyki (po 2 lub 3 ćwiczenia na każdej z pracowni). W większości doświadczeń do wykonania jest pomiar wielkości fizycznej na podstawie prawidłowości dotyczących wykorzystanego zjawiska, rzadziej sprawdzenie jakiegoś prawa fizycznego. W wybranych doświadczeniach obowiązuje ocena niepewności dokonanego pomiaru.

Literatura:

Do wykładu:

J. Orear, Fizyka, t. 1, 2, WNT 1990 (lub wydania późniejsze)

Do konwersatorium:

J.Jędrzejewski, W.Kruczek, A.Kujawski, Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Naukowo-Techniczne (dowolne wydanie).

Do laboratorium:

dowolne podręczniki fizyki ogólnej oraz skrypty z opisem doświadczeń:

1. W. Bulanda, M. Sowa, H. Murlak-Stachura, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Mechanika, termodynamika, fizyka molekularna, Wyd. UMCS, Lublin 2003.

2. Z. Wroński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki – Elektryczność, Wyd. UMCS, Lublin 2003.

3. J. Sielanko, M. Sowa, Ćwiczenia eksperymentalne z fizyki – Optyka i fizyka współczesna, Wyd. UMCS, Lublin 2002.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS uchwałą Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018:

WIEDZA

W1. Absolwent zna wybrane zagadnienia z fizyki umożliwiające interpretację zjawisk i procesów fizycznych oraz na rozwiązywanie problemów z dziedziny fizyki (K_W03).

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Absolwent potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z fizyki do rozwiązywania

różnych problemów występujących w trakcie studiowania chemii (K_U01).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego, ustawicznego kształcenia (K_K01).

K2. Absolwent jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (K_K03).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0