Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studium rzeźby

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-RRA.I1-SRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0210) Sztuka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Studium rzeźby
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Posiadanie podstawowych informacji na temat technik, materiałów i narzędzi rzeźbiarskich.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Laboratorium 60

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Studiowanie literatury 15

Przygotowanie się do laboratorium 30

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

Podstawą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena pracy w trakcie realizacji zadań oraz prezentacja zrealizowanych ćwiczeń na przeglądach semestralnych i końcowo-rocznych.

W1-W3, U1-U3, K1-K3 laboratorium - weryfikacja efektów kształcenia na podstawie zrealizowanych ćwiczeń przedstawionych na zaliczenie.

Pełny opis:

Celem kształcenia w zakresie rzeźby jest rozwój wyobraźni i wrażliwości plastycznej związanej z umiejętnością kształtowania przestrzeni oraz poszukiwanie właściwej formy i skali w przykładowych realizacjach rzeźbiarskich, ze szczególnym uwzględnieniem formy otwartej, formy zamkniętej, przestrzeni aktywnej , przestrzeni nieaktywnej.

pierwszym etapem kształcenia przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową, formą, kształtem i proporcjami. W trakcie ćwiczeń przedmiotu student doskonali warsztat rzeźbiarski, związanych z realizacją celów artystycznych, świadomego doboru materiałów oraz narzędzi do ich kreacji, rozwijanie umiejętności właściwego, doboru środków formalnych zgodnie z oczekiwaniami odnośnie tworzonego obiektu rzeźbiarskiego. Nabycie nawyku krytycznej samooceny porównawczej oraz czerpanie twórczej inspiracji, a także dostrzeżenie

różnorodności interpretacyjnej w dziedzinie rzeźby. Końcowym efektem realizowanych zadań umiejętności samodzielnego rozwiązywania zagadnień rzeźbiarskich typowych dla pracy w specjalności renowatora rzeźby i detali architektonicznych. Na zajęciach poruszane są klasyczne problemy dotyczą umiejętności konstruowania bryły jako formy określającej ogólny charakter modelowanego obiektu. Zagadnienia związane z określaniem proporcji, kierunków skali modelowanych obiektów oraz rodzajem i znaczeniem faktur.

1. " przedmiot " skala 1:1. Materiał glina rzeźbiarska. Praca na podstawie obserwacji modela z natury - 5 spotkań. Proporcje, kierunkki, równowaga mas. Zwrócenie uwagi na fakturę, kierunki, proporcje. Zapoznanie się z technologią i narzędziami stosowanymi do pracy w glinie.

2. "Czaszka". Wykonana na podstawie modelu w skali 1:1. Materiał, glina rzeźbiarska. Praca poprzedzona wykonaniem szkiców rysunkowych z natury. 4 – spotkania. Zwrócenie uwagi na fakturę, kierunki, proporcje. Zapoznanie się z technologią i narzędziami stosowanymi do pracy w glinie

3."Detal architektoniczny". Materiał, glina rzeźbiarska. Format A3 lub większy. Praca wykonana na podstawie modela z natury. 5 – spotkań. Rozwinięcie wiedzy z zakresu modelowania, konstruowania rzeźbiarskich struktur.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1 Bommes g., Anatomia człowieka dla artystów, Warszawa 1995

2 Kotkowska – Bareja H., Polska rzeźba współczesna, Warszawa 1974

3 Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1985

4 Osęka, Śródzki W., Współczesna rzeźba polska, Warszawa 1977

5 Hesleoowod J., Historia rzeźby zachodnioeuropejskiej, Warszawa 1995

7 Mikocka – Kachubowa K., Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu, Warszawa 1993

8 Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki. T 2. Rzeźba, Warszawa 1990

Literatura uzupełniająca:

Albumy prezentujące dorobek artystów w zakresie rzeźby

Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu sztuki,

Programy telewizyjne, filmy CD, DVD, dotyczące problematyki kultury i sztuki, aktualności wystawiennicze w regionie, kraju, i na świecie Internetowe bazy informacji prezentujących oficjalne i niezależne instytucje kultury i sztuki.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1 Student, który zaliczył moduł, posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac rzeźbiarskich z uwzględnieniem proporcji, kierunków faktur i mas. K_W01

W2. Zna teoretyczne podstawy funkcjonowania narzędzi i aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, a w szczególności rzeźby K_W16

W3. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę K_W17

UMIEJĘTNOŚCI

U1 potrafi biegle posługiwać się podstawowymi metodami rzeźby oparte na znajomości anatomii plastycznej, zasad , budowy formy, kompozycji oraz i twórczego postrzegania i interpretacji natury K_U01

U2.Potrafi wykorzystać dostępna wiedzę w poszukiwania rozwiązań plastycznych wynikających ze swobodnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i twórczego myślenia w odniesieniu do wybranej specjalności K_U04

U3.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz rozwijania i doskonalenia własnych umiejętności w zakresie sztuk plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_U07

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia jak również potrafi inspirować proces uczenia się szczególnie przedmiotów przyrodniczych, jak i artystycznych K_K01

K2. Potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w realizacjach plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_K02

K3. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy K_K03

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0