Studium rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-RRA.I1-SRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Studium rzeźby |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie podstawowych informacji na temat technik, materiałów i narzędzi rzeźbiarskich. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Laboratorium 60 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie się do laboratorium 30 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 Podstawą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena pracy w trakcie realizacji zadań oraz prezentacja zrealizowanych ćwiczeń na przeglądach semestralnych i końcowo-rocznych. W1-W3, U1-U3, K1-K3 laboratorium - weryfikacja efektów kształcenia na podstawie zrealizowanych ćwiczeń przedstawionych na zaliczenie. |
Pełny opis: |
Celem kształcenia w zakresie rzeźby jest rozwój wyobraźni i wrażliwości plastycznej związanej z umiejętnością kształtowania przestrzeni oraz poszukiwanie właściwej formy i skali w przykładowych realizacjach rzeźbiarskich, ze szczególnym uwzględnieniem formy otwartej, formy zamkniętej, przestrzeni aktywnej , przestrzeni nieaktywnej. pierwszym etapem kształcenia przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową, formą, kształtem i proporcjami. W trakcie ćwiczeń przedmiotu student doskonali warsztat rzeźbiarski, związanych z realizacją celów artystycznych, świadomego doboru materiałów oraz narzędzi do ich kreacji, rozwijanie umiejętności właściwego, doboru środków formalnych zgodnie z oczekiwaniami odnośnie tworzonego obiektu rzeźbiarskiego. Nabycie nawyku krytycznej samooceny porównawczej oraz czerpanie twórczej inspiracji, a także dostrzeżenie różnorodności interpretacyjnej w dziedzinie rzeźby. Końcowym efektem realizowanych zadań umiejętności samodzielnego rozwiązywania zagadnień rzeźbiarskich typowych dla pracy w specjalności renowatora rzeźby i detali architektonicznych. Na zajęciach poruszane są klasyczne problemy dotyczą umiejętności konstruowania bryły jako formy określającej ogólny charakter modelowanego obiektu. Zagadnienia związane z określaniem proporcji, kierunków skali modelowanych obiektów oraz rodzajem i znaczeniem faktur. 1. " przedmiot " skala 1:1. Materiał glina rzeźbiarska. Praca na podstawie obserwacji modela z natury - 5 spotkań. Proporcje, kierunkki, równowaga mas. Zwrócenie uwagi na fakturę, kierunki, proporcje. Zapoznanie się z technologią i narzędziami stosowanymi do pracy w glinie. 2. "Czaszka". Wykonana na podstawie modelu w skali 1:1. Materiał, glina rzeźbiarska. Praca poprzedzona wykonaniem szkiców rysunkowych z natury. 4 – spotkania. Zwrócenie uwagi na fakturę, kierunki, proporcje. Zapoznanie się z technologią i narzędziami stosowanymi do pracy w glinie 3."Detal architektoniczny". Materiał, glina rzeźbiarska. Format A3 lub większy. Praca wykonana na podstawie modela z natury. 5 – spotkań. Rozwinięcie wiedzy z zakresu modelowania, konstruowania rzeźbiarskich struktur. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1 Bommes g., Anatomia człowieka dla artystów, Warszawa 1995 2 Kotkowska – Bareja H., Polska rzeźba współczesna, Warszawa 1974 3 Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1985 4 Osęka, Śródzki W., Współczesna rzeźba polska, Warszawa 1977 5 Hesleoowod J., Historia rzeźby zachodnioeuropejskiej, Warszawa 1995 7 Mikocka – Kachubowa K., Rzeźba polska XIX wieku. Od klasycyzmu do symbolizmu, Warszawa 1993 8 Ślesiński W., Konserwacja zabytków sztuki. T 2. Rzeźba, Warszawa 1990 Literatura uzupełniająca: Albumy prezentujące dorobek artystów w zakresie rzeźby Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu sztuki, Programy telewizyjne, filmy CD, DVD, dotyczące problematyki kultury i sztuki, aktualności wystawiennicze w regionie, kraju, i na świecie Internetowe bazy informacji prezentujących oficjalne i niezależne instytucje kultury i sztuki. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1 Student, który zaliczył moduł, posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac rzeźbiarskich z uwzględnieniem proporcji, kierunków faktur i mas. K_W01 W2. Zna teoretyczne podstawy funkcjonowania narzędzi i aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, a w szczególności rzeźby K_W16 W3. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę K_W17 UMIEJĘTNOŚCI U1 potrafi biegle posługiwać się podstawowymi metodami rzeźby oparte na znajomości anatomii plastycznej, zasad , budowy formy, kompozycji oraz i twórczego postrzegania i interpretacji natury K_U01 U2.Potrafi wykorzystać dostępna wiedzę w poszukiwania rozwiązań plastycznych wynikających ze swobodnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i twórczego myślenia w odniesieniu do wybranej specjalności K_U04 U3.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz rozwijania i doskonalenia własnych umiejętności w zakresie sztuk plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia jak również potrafi inspirować proces uczenia się szczególnie przedmiotów przyrodniczych, jak i artystycznych K_K01 K2. Potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w realizacjach plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_K02 K3. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.