Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy konserwacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-RRA.I2-PKons
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0111) Kształcenie Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy konserwacji
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna z historii sztuki i historii architektury

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład Udział w wykładach (15 godzin)

Czytanie literatury fachowej (35 godzin)

Łącznie 50 godzin (2 ECTS)


Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 godzin

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 ECTS

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 35 godzin

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1,5 ECTS

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 ECTS


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

W1-W5 wykład - kolokwium

U1-U5 wykład – kolokwium

K1-K3 wykład – kolokwium


Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

Zajęcia mają dać studentowi orientację czym jest ochrona i opieka nad zabytkami, jakie jest jej miejsce w sferze kultury, mają także pokazać specyfikę pracy przy obiektach zabytkowych. Zapoznają studentów z problematyką podstawowych zasad konserwacji zabytków dzieł sztuki. Przedmiot, prowadzony w formie wykładu, umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o specyfice problematyki konserwatorskiej i charakterze pracy przy poszczególnych kategoriach zabytkowych dzieł sztuki

Na blok tematyczny składa się omówienie następujących zagadnień:

- Struktura dziedziny i podstawowa terminologia z zakresu ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym (podział na konserwację zapobiegawczą, zachowawczą i restaurację);

- Podstawy teorii konserwacji i wartościowania zabytków, ochrona prawna, zagadnienia etyczne;

- Organizacja ochrony i opieki nad zabytkami w Polsce

Literatura:

1. Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wyd. PWr, Wrocław, 1994.

2. Dobosz P., Administracyjnoprawne instrumenty kształtowania ochrony zabytków, Oficyna Wydawnicza. DAJWOR, Kraków, 1997

3. Vademecum konserwatora zabytków. Międzynarodowe normy ochrony dziedzictwa kultury, Biuletyn. PKN ICOMOS, Warszawa, 1996

4. Kurzątkowski M., Mały słownik zabytków, Warszawa, 1989

5. Szmygin B., Kształtowanie koncepcji zabytku i doktryny konserwatorskiej w Polsce w XX wieku, Lublin, 2001.

6. Pruszyński J., Ochrona zabytków w Polsce, PWN, Warszawa, 1989Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i konserwatorstwo – numery aktualne i archiwalne

7. Ochrona Zabytków – numery aktualne i archiwalne

8. Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki – numery aktualne i archiwalne

9. Arszyński M., Idea – pamięć – troska. Rola zabytków w przestrzeni społecznej i formy działań na rzecz ich zachowania od starożytności do połowy XX wieku, Malbork 2007

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1. Zna podstawowe pojęcia z teorii konserwacji w zakresie umożliwiającym zrozumienie treści nauczania z zakresu podstaw konserwacji K_W02

W2. Zna podstawy i możliwości najważniejszych zabiegów stosowanych w konserwacji i ma rozszerzoną wiedzę na temat wyboru odpowiedniej zabiegu do konkretnego obiektu i K_W04

W3. Posiada wiedzę na temat podstaw konserwacji wykorzystywanych w pracach konserwatorskich K_W05

W4. Zna teoretyczne podstawy organizacji ochrony i opieki nad zabytkami w różnych pracach z zakresu postaw konserwacji K_W05

W5. Posiada wiedzę specjalistyczną w zakresie postaw konserwatorstwa K_W11

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Potrafi i rozróżnić rodzaje działań konserwatorskich K_U01

U2. Potrafi dokonać wyboru odpowiedniego działania konserwatorskiego w pracach prowadzonych na obiekcie zabytkowym K_U01

U3. Potrafi w sposób zwięzły i logiczny przedstawić podstawowe wiadomości z zakresu konserwatorstwa K_U05

U4. Potrafi uczyć się samodzielnie K_U08

U5. Potrafi posługiwać się przepisami prawa w zakresie ochrony i opieki nad dziedzictwem kulturowym K_U37

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K01

K2. Potrafi pracować samodzielnie podejmować decyzje i oceniać działania własne i grupy a także przyjmować odpowiedzialność za stuki tych działań K_K02

K3.Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w zakresie ochrony zabytków K_K03

Metody i kryteria oceniania: (tylko po angielsku)

Conditions for the course credits: active participation in lectures.

Form of getting credits: credit for the grade; the basic evaluation criterion will be the grade from the written colloquium.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0