Studium rzeźby
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-RRA.I2-SRz |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0210) Sztuka
|
Nazwa przedmiotu: | Studium rzeźby |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe informacje z zakresu rzeźby i form przestrzennych i modelowania w materiałach rzeźbiarskich. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Laboratorium 60 Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60 Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2 Studiowanie literatury 15 Przygotowanie się do laboratorium 30 Przygotowanie się do zaliczenia 15 Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60 Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2 Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 Podstawą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena pracy w trakcie realizacji zadań oraz prezentacja zrealizowanych ćwiczeń na przeglądach semestralnych i końcowo-rocznych. W1-W3, U1-U3, K1-K3 laboratorium - weryfikacja efektów kształcenia na podstawie zrealizowanych ćwiczeń przedstawionych na zaliczenie. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie stymulować do rozwoju wyobraźni i wrażliwości plastycznej związanej z umiejętnością kształtowania przestrzeni oraz poszukiwanie właściwej formy i skali w przykładowych realizacjach rzeźbiarskich, ze szczególnym uwzględnieniem formy otwartej, formy zamkniętej, przestrzeni aktywnej, przestrzeni nieaktywnej. Kolejnym etapem kształcenia przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową, formą, kształtem i proporcjami człowieka oraz ćwiczenia kompozycyjne. Student po zaliczeniu przedmiotu powinien potrafić wyrzeźbić głowę i studium postaci siedzącej. Zajęcia z rzeźby i obejmują swoim zakresem zagadnienia teoretycznego i praktycznego postępowania w wypełnianiu zadań rzeźbiarskich. W formie dyskusji, rozmów i pogadanek prezentowane są problemy dotyczące techniki pracy, materiałów używanych w realizacjach rzeźbiarskich oraz tematów zadań przeznaczonych do wykonania. Na zajęciach poruszane są klasyczne problemy dotyczą umiejętności konstruowania bryły jako formy określającej ogólny charakter modelowanego obiektu. Zagadnienia związane z określaniem proporcji, kierunków skali modelowanych obiektów oraz rodzajem i znaczeniem faktur. 1."Głowa". Wykonana na podstawie modelu w skali 1:1. Materiał, glina rzeźbiarska. Praca poprzedzona wykonaniem szkiców rysunkowych z natury. Zwrócenie uwagi na fakturę, kierunki, proporcje. Zapoznanie się z technologią i narzędziami stosowanymi do pracy w glinie 2. "Postać siedząca" do wys. 50 cm. Materiał glina rzeźbiarska. Praca na podstawie obserwacji modela z natury. Zapoznanie z anatomią ciała ludzkiego. Proporcjami, kierunkami, równowagą mas. |
Literatura: |
1. „ Sculpture- Rom Antiquity to the Present Day” Georges Duby and Jean-Luc Daval 2. Italian Renaissance Sculpture” John Pope-Hennessy 3. Auguste Rodin Poeta o wielkim rzeźbiarzu Rainer Maria Rilke 4. Jan Pinsel Borys Woznicki 5. Teatr i mistyka Konstanty Kalinowski 6. Akt Gloria Fossi 7. Historia piękna Historia brzydoty Umberto Eco 8. Roman portraits Ludwig Goldscheider 9. Rozmaitości estetyczne Charles Baudelaire 10. O sztuce E.H. Gombich Literatura uzupełniająca: Albumy prezentujące dorobek artystów w zakresie rzeźby Książki, katalogi, wydawnictwa i czasopisma z zakresu sztuki, Programy telewizyjne, filmy CD, DVD, dotyczące problematyki kultury i sztuki, aktualności wystawiennicze w regionie, kraju, i na świecie Internetowe bazy informacji prezentujących oficjalne i niezależne instytucje kultury i sztuki. |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1 Student, który zaliczył moduł, posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac rzeźbiarskich z uwzględnieniem proporcji, kierunków faktur i mas. K_W01 W2. Zna teoretyczne podstawy funkcjonowania narzędzi i aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, a w szczególności rzeźby K_W16 W3. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę K_W17 UMIEJĘTNOŚCI U1 potrafi biegle posługiwać się podstawowymi metodami rzeźby oparte na znajomości anatomii plastycznej, zasad , budowy formy, kompozycji oraz i twórczego postrzegania i interpretacji natury K_U01 U2.Potrafi wykorzystać dostępna wiedzę w poszukiwania rozwiązań plastycznych wynikających ze swobodnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i twórczego myślenia w odniesieniu do wybranej specjalności K_U04 U3.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz rozwijania i doskonalenia własnych umiejętności w zakresie sztuk plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_U07 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia jak również potrafi inspirować proces uczenia się szczególnie przedmiotów przyrodniczych, jak i artystycznych K_K01 K2. Potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w realizacjach plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności K_K02 K3. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy K_K03 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.