Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Studium rysunku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-RRA.I3-SR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Studium rysunku
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Posiada podstawową umiejętność rysowania w oparciu o studiowanie natury.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Laboratorium 60

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 60

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 2

Studiowanie literatury 15

Przygotowanie się do laboratorium 30

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 60

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS

UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

Podstawą weryfikacji efektów kształcenia jest ocena pracy w trakcie realizacji zadań rysunkowych oraz prezentacja zrealizowanych ćwiczeń na przeglądach semestralnych i końcowo-rocznych.

W1-W3, U1-U3, K1-K3 laboratorium - weryfikacja efektów kształcenia na podstawie zrealizowanych ćwiczeń przedstawionych na zaliczenie.


Pełny opis:

Zadaniem przedmiotu jest poszerzanie i doskonalenie technik rysowania w realizowanych zadaniach oraz świadome stosowanie różnych metod i technik dla uzyskania efektu artystycznego, pogłębiania indywidualnej twórczej osobowości poprzez nieustanne poszukiwanie i wzbogacanie procesu twórczego. Rozbudzenie wyobraźni przestrzennej oraz wykształcenie świadomego, prawidłowego, obiektywnego widzenia zjawisk przestrzennych. Nauka analizy form przestrzennych i rozwijanie wrażliwości artystycznej i kompozycyjnej.

Ogólny opis przedmiotu:

Ćwiczenie wyobraźni przestrzennej następuje po przez odręczne rysunki z natury, oraz z wyobraźni na podstawie własnych szkiców rysunkowych. Studia rysunkowe z natury, stanowiące podstawę ćwiczeń rozwijających wyobraźnię przestrzenną, odbywają się przede wszystkim w oparciu o obserwację żywego modela. Rozwijanie wrażliwości kształtu oraz podmiotowego stosunku do człowieka następuje w cyklu studiów rysunkowych z natury poświęconych sylwetce człowieka, analizie proporcji i struktury. Studium modela - studium proporcji ludzkiego ciała, studium ruchu, bryły, relacji światłocienia. Operowanie kształtem i iluzją formy, kompozycja na płaszczyźnie, określanie kierunków i proporcji ciała, cechy ekspresji rysunkowej.

Ćwiczenie

1. Szkice modela z natury - technika rysunkowa: ołówek. Potrzebne materiały: papier 70x100cm, ołówek.

2 Studium postaci – siedzący – kompozycja zbudowana z wielu kontrastowych elementów. umiejętność kadrowania i opracowanie w ciekawy sposób wybranego fragmentu, materiały: papier min. 70x100 cm, ołówek.

– rysunek węglem, ćwiczenia pozwalające lepiej poznać tę technikę. Potrzebne materiały: papier ok. 100x70cm, węgiel.

3. Akt studium postać stojącej. Potrzebne materiały: papier 70x100 m, ołówek, węgiel.

4. Akt studium postać stojącej – rysunek tuszem, ćwiczenia szkicowe i duże formaty: papier 100x70 cm.

5. Detal anatomiczny postaci z natury - papier 70x100 m, ołówek, węgiel.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Brogowski L., Myśli, zmysły i słowa. Rysunek jako uzmysłowienie. Pismo sztuki. Materiały z sympozjum towarzyszącego I MKR, Wrocław 2000.

Eco U. (red.), Historia piękna, Poznań 2005.

Gołaszewska M., Estetyka i antyestetyka, Warszawa 1984.

Kandyński W., Punkt i linia a płaszczyzna, Warszawa 1986.

Sztuka w poszukiwaniu sensu, pod red. Rafała Chyżyńskiego, Jadwigi Jasińskiej, Tadeusza Szkołuta, Lublin 2002.

Praca zbiorowa ,2006, Anatomia dla artystów,

Terisio Pignatti, 2006 Historia Rysunku. Od Altamiry do Picassa,

Literatura uzupełniająca:

KATALOGI KOLEJNYCH EDYCJI OGÓLNOPOLSKICH I MIĘDZYNARODOWYCH IMPREZ RYSUNKOWYCH, POZYCJE LITERATUROWE Z ZAKRESU RYSUNKU W JEGO UJĘCIU HISTORYCZNYM I PROBLEMOWYM.

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1 Student, który zaliczył moduł, posiada wiedzę dotyczącą realizacji prac rysunkowych z uwzględnieniem rysunku trygonometrycznego perspektywicznego oraz studiów rysunku anatomicznego

W2. Zna teoretyczne podstawy funkcjonowania aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, a w szczególności technik rysunkowych

W3. Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę

UMIEJĘTNOŚCI

U1 potrafi biegle posługiwać się technikami rysunkowymi w rysunku anatomicznym w oparte na znajomości anatomii plastycznej, zasad perspektywy, budowy formy, kompozycji oraz i twórczego postrzegania i interpretacji natury

U2.Potrafi wykorzystać dostępna wiedzę w poszukiwania rozwiązań plastycznych wynikających ze swobodnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i twórczego myślenia w odniesieniu do wybranej specjalności

U3.rozumie potrzebę ciągłego dokształcania oraz rozwijania i doskonalenia własnych umiejętności w zakresie sztuk plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia jak również potrafi inspirować proces uczenia się szczególnie przedmiotów przyrodniczych, jak i artystycznych

K2. Potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w realizacjach plastycznych w odniesieniu do wybranej specjalności

K3. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0