Podstawy zabytkoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-RRA.I5-PZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zabytkoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza ogólna z historii sztuki i historii architektury Podstawy konserwacji |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Wykład Udział w wykładach (15 godzin) Czytanie literatury fachowej (35 godzin) Łącznie 50 godzin (2 ECTS) Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 15 godzin Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5 ECTS Łączna liczba godzin nie kontaktowych 35 godzin Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 1,5 ECTS Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2 ECTS |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS UCHWAŁA Nr XXIV–8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1-W4 wykład - kolokwium U1-U4 wykład – kolokwium K1-K2 wykład – kolokwium |
Pełny opis: |
Zajęcia mają dać studentowi wiedzę pozwalającą na rozwiązywanie problemów konserwatorskich i remontowych w obiektach zabytkowych. Zapoznają studentów z problematyką podstawowych zasad konserwacji zabytków dzieł sztuki. Przedmiot, prowadzony w formie wykładu, umożliwia studentowi zdobycie podstawowej wiedzy o pracach remontowych i konserwatorskich przy obiektach zabytkowych, specyfiki inwestycji i eksploatacji budynków zabytkowych oraz objętych strefą ochrony konserwatorskiej. Na blok tematyczny składa się omówienie następujących zagadnień: - ocena stanu zachowania elementów historycznych obiektach zabytkowych - materiały i technologie stosowane do konserwacji murów z kamienia i cegły - materiały i technologie stosowane do naprawy i renowacji detalu architektonicznego - naprawy remontów i renowacji powłok tynkarskich: remont podłoża tynku; naprawa ubytków i uszkodzeń tynków; wymiana powłok tynkarskich |
Literatura: |
Literatura: Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Warszawa, 1971 Domasłowski W., Kęsy–Lewandowska M., Łukaszewicz J.W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Toruń, 1998 Małachowicz E.: Konserwacja i rewaloryzacja architektury w środowisku kulturowym, Wrocław 2007 Kozarski P., Molski P.; Zagospodarowanie i konserwacja zabytkowych budowli. Fortyfikacje tom XIV,Warszawa, 2001 Domasłowski W.; Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, Toruń, 2011 Penkala B., Konserwacja kamienia w budownictwie, Warszawa, 1966 Skibiński.S., Odsalanie kamiennych obiektów zabytkowych, BMiOZ, seria B, t. 84, Warszawa, 1989 |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1. Zna podstawowe pojęcia z teorii konserwacji w zakresie umożliwiającym zrozumienie treści nauczania z zakresu podstaw zabytkoznawstwa K_W02 W2. Zna podstawy i możliwości najważniejszych zabiegów stosowanych w konserwacji ma wiedzę na temat wyboru odpowiedniej zabiegu do konkretnego obiektu i K_W04 W3. Posiada wiedzę na temat podstaw konserwacji wykorzystywanych w pracach konserwatorskich K_W05 W4. Posiada wiedzę specjalistyczną w zakresie postaw zabytkoznawstwa K_W11 UMIEJĘTNOŚCI U1. Potrafi i rozróżnić rodzaje działań konserwatorskich K_U01 U2. Potrafi dokonać wyboru odpowiedniego działania konserwatorskiego w pracach prowadzonych na obiekcie zabytkowymK_U01 U3. Potrafi w sposób zwięzły i logiczny przedstawić podstawowe wiadomości z zakresu konserwatorstwa K_U05 U4. Potrafi uczyć się samodzielnie K_U08 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K01 K2. Potrafi pracować samodzielnie podejmować decyzje i oceniać działania własne i grupy a także przyjmować odpowiedzialność za stuki tych działań K_K02 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.