Botanika farmakologiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | C-SBK.I1-BotFarm |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Botanika farmakologiczna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | wiedza biologiczna w podstawowym zakresie |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: udział w wykładach 15 x 2h 30h udział w ćwiczeniach 15 x 3 h 45h udział w konsultacjach związanych z zajęciami 15 x 1h 15h Samodzielna praca studenta: przygotowanie do ćwiczeń 15 x 2h 30h przygotowanie do kolokwiów 3 x 10h 30h przygotowanie do egzaminu 1 x 20h 20h |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 W1. wykład - zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) U1.,U2.,U3. wykład - zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) K1. K2. wykład- zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) Na podstawie uchwały Senatu UMCS Nr XXIV - 18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018 W1. Wykład - zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) U1.,U2.,U3. wykład - zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) K1. zaliczenie na prawach egzaminu; laboratorium - kolokwia śródsemestralne, zaliczenie praktyczne (zielnik) w miarę potrzeb zajęcia prowadzone z wykorzystaniem MS Teams i Wirtualny Kampus |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące zagadnienia: Ziołolecznictwo kultur dorzecza Tygrysu i Eufratu, ziołolecznictwo chińskie, ziołolecznictwo egipskie (Papirus Ebersa), ziołolecznictwo starożytnej Grecji i Rzymu, herbaria europejskie i polskie. Surowce zielarskie. Źródła pozyskiwania, zasady zbioru, standaryzacja surowca Rozmieszczenie oraz ochrona zasobów roślin leczniczych w Polsce. Postacie ziołowych substancji leczniczych (wyciągi wodne: odwary, napary, maceraty, wyciągi alkoholowe: nalewki, wyciągi stabilizowane, wyciągi zagęszczone; preparaty ze świeżych lub suszonych ziół). Substancje czynne w ziołach (alkaloidy, glikozydy, olejki eteryczne, balsamy, żywice i in.). Podstawy systematyki botanicznej (typ, gromada, klasa, rząd, rodzina, rodzaj, gatunek, forma, odmiana). Taksonomiczny przegląd roślin z uwzględnieniem gatunków o znaczeniu farmakopealnym i kosmetycznym. Rośliny zarodnikowe, drzewiaste rośliny nagonasienne i okrytonasienne. Terapeutyczne zastosowanie surowców zielarskich i ich składników (fitoterapia): skóra - roślinne surowce wykorzystywane w preparatach dermatologicznych; układ nerwowy- roślinne surowce pobudzające, surowce halucynogenne, uspokajające (sedativa); układ krwionośny - surowce nasercowe, poprawiające krążenie; układ pokarmowy - surowce rozkurczające, przeciwbiegunkowe, przeczyszczające, pobudzające trawienie, żółciopędne, żółciotwórcze; układ moczowy - surowce o działaniu przeciwbakteryjnym, diuretycznym; układ oddechowy - roślinne surowce wykrztuśne, przeciwkaszlowe, napotne, dezynfekujące. Toksykologia roślin leczniczych: hepatoksyczność, neurotoksyczność, gastrotoksyczność, alergia Ćwiczenia laboratoryjne: Komórka roślinna. Elementy diagnostyczne komórki roślinnej. Tkanki roślinne: okrywające i wydzielniczo-wydalnicze. Budowa morfologiczna korzenia, pędu, liści, kwiatów, owoców i nasion. Ocena tożsamości wybranych surowców kosmetycznych i farmakopealnych w oparciu o analizę cech anatomicznych oraz fizyko-chemicznych. Surowce beztkankowe: olejki, oleje, miody. Podstawy systemu botanicznego i zasad nomenklatury. Systematyczny przegląd wybranych grup grzybów i roślin. Charakterystyka rodzin botanicznych zasobnych w rośliny lecznicze – prezentacja i opis przedstawicieli: Ranunculaceae, Brassicaceae, Lamiaceae, Rosaceae, Fabaceae, Apiaceae, Asteraceae, Caryophyllaceae, Oleaceae, Apocynaceae, oraz roślin z klasy Monocotyledones (Jednoliścienne). Rozpoznawanie roślin poznanych na ćwiczeniach, materiały zielnikowe. |
Literatura: |
1. Broda B. 2002. Zarys botaniki farmaceutycznej. PZWL, Warszawa 2. Szweykowscy A.J. 2012. Botanika. PWN, Warszawa 3. Gudeja J. 2012. Roślinne surowce lecznicze – badania makroskopowo- mikroskopowe. Skrypt do ćwiczeń z farmakognozji. Uniwersytet Medyczny w Łodzi Katedra i Zakład Farmakognozji 4. Van Wyk B.E., Wink M. 2017. Medicinal Plants of the World. Wallingford: CABI Publishing. 5. Lamer-Zarawska E. , Kowal-Gierczak B., Niedworok J. 2014. Fitoterapia i leki roślinne. PWL, Warszawa 6. Alamgir A.N.M. 2017. Therapeutic Use of Medicinal Plants and Their Extracts: Volume 1 Pharmacognosy. Springer 7. Czerpak R., Jabłońska – Trypuć A. 2008. Roślinne surowce kosmetyczne. MedPharm Polska, Wrocław 8. Jabłońska – Trypuć A., Czerpak R. 2008. Surowce kosmetyczne i ich składniki. MedPharm Polska, Wrocław 9. Rutkowski L. 2004. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013 WIEDZA W1. Posiada wiedzę specjalistyczną w zakresie wybranej specjalności w ramach kierunku studiów chemicznych. K_W18 UMIEJĘTNOŚĆ U1. Potrafi ocenić korelację wiedzy zdobytej w ramach przedmiotów specyficznych dla wybranej specjalności z zakresem wiedzy podstawowych przedmiotów chemicznych. K_U29 U2. Potrafi utworzyć opracowanie przedstawiające osiągnięte rezultaty w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i rozwiązywania problemów w trakcie innych rodzajów zajęć. K_U30 U3. Potrafi uczyć się samodzielnie. K_U34 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia. K_K01 K2. Potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu wiedzy. K_K03 Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV - 18.23/18 z dnia 27 czerwca 2018 r. tj od cyklu kształcenia 2017/2018 WIEDZA W1 Absolwent zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu nauk biologicznych i przyrodniczych umożliwiające dokonywanie opisu oraz interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej. K_W04 W2. Absolwent zna i rozumie wybrane pojęcia z zakresu studiowanej specjalności, dysponuje rozszerzoną wiedzą w zakresie wybranych działów chemii pozwalającą na posługiwanie się właściwą terminologią i nomenklaturą oraz opisem zjawisk typowych dla danej specjalności. K_W05 W3. Absolwent zna i rozumie podstawy budowy i działania aparatury naukowej typowej dla wybranej specjalności. K_W08 UMIEJĘTNOŚĆ U1. Absolwent potrafi powiązać wiedzę z podstawowych przedmiotów chemicznych z wiedzą przedmiotów charakterystycznych dla danej specjalności. K_U04 U2. Absolwent potrafi planować i realizować proces samokształcenia. K_U08 U3. Absolwent potrafi planować i organizować pracę własną i w zespole. K_U09 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K1. Absolwent jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia. K_01 K2. Absolwent jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji i oceny działań własnych i grupy, a także przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań K_K02 K3. Absolwent jest gotów uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. K_K03 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-03 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Wrzesień | |
Prowadzący grup: | Karolina Tymoszuk, Małgorzata Wrzesień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.