Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Związki mineralne stosowane w kosmetyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: C-SBK.I5-ZwMinSwK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Związki mineralne stosowane w kosmetyce
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy:
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aW34N4kYGPVellW5JiosLPs7nGjkjIoO-9UlEJO4cJ8Y1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=88a67f58-fa20-403e-9163-4f69f5c1281d&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu nauk o Ziemi. Student posiada znajomości wykorzystania w procesie uczenia się narzędzi pracy zdalnej-online (aplikacja MS Teams, Witrulany Kampus UMCS).

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Wykład 15

Laboratorium 30

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 45

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,5

Studiowanie literatury 15

Przygotowanie się do laboratorium 30

Przygotowanie się do egzaminu 30

Łączna liczba godzin nie kontaktowych 75

Liczba punktów ECTS za godziny nie kontaktowe 2,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

W1-W6, U1-U3, K1, K3 wykład - egzamin,

W1-W6, U2-U5, K2-K3 laboratorium - kolokwia śródsemestralne


Sposób weryfikacji efektów kształcenia na studiach pierwszego stopnia zatwierdzonych na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

W1-W3, U1-U3, K1-K2 wykład - egzamin,

W1-W3, U1-U3, K2-K3 laboratorium - kolokwia śródsemestralne

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

- zagadnienia dotyczące właściwości surowców naturalnych pochodzenia mineralnego i organicznego jako składników kosmetyków,

- zagadnienia dotyczące pochodzenia surowców naturalnych jako składników kosmetyków i zjawisk ich powstawania,

- źródła występowania surowców naturalnych pochodzenia mineralnego i organicznego,

- sposoby pozyskiwania, składniki warunkujące aktywność związków mineralnych, a także oddziaływania ich na organizm człowieka

- glinki kosmetyczne

- charakterystyka wód leczniczych i ich pochodzenie

- wybrane elementy z zakresu mineralogii i petrografii

W trakcie realizowanych zajęć omawiane są również zagadnienia związane ze wskazaniami do stosowania różnych grup kosmetyków, zawierających składniki naturalne w problemach skórnych, czy zabiegach pielęgnacyjnych oraz charakterystykę surowców kosmetycznych pochodzenia naturalnego z uwzględnieniem sposobu ich pozyskania i uzdatniania oraz zastosowania kosmetycznego.

Laboratorium obejmuje następujące zagadnienia:

1. Badania podstawowych właściwości minerałów i skał

2. Metody wyznaczania rozkładu granulometrycznego surowców mineralnych

3. Wyznaczanie granicy płynności i plastyczności

4. Badania zjawiska swobodnego pęcznienia, wyznaczanie parametrów charakteryzujących zjawisko pęcznienia

5. Badanie stabilności glinek kosmetycznych metodami fizykochemicznymi.

6. Kosmetyki mineralne (wypełniacze, dodatki, pigmenty)

7. Buforowość związków mineralnych stosowanych w kosmetyce

8. Wyznaczanie powierzchni właściwej minerałów ilastych

9. Badanie składu glinek kosmetycznych

METODY DYDAKTYCZNE:

objaśnienie lub wyjaśnienie, eksperyment

METODY i KRYTERIA OCENIANIA:

egzamin, kolokwium śródsemestralne

Literatura:

1. A. Jabłońska-Trypuć, R. Czerpak, Surowce kosmetyczne i ich składniki, MedPharmPolska, Wrocław 2008.

2. E. Fink, Kosmetyka. Przewodnik po substancjach czynnych i pomocniczych, MedPharm Polska, 2007.

3. I. Brackle: Kosmetyki naturalne, Wyd. Videograf, Katowice 1993

4. Magdalena Ryżak, Piotr Bartmiński, Andrzej Bieganowski Metody wyznaczania rozkładu granulometrycznego gleb mineralnych, Acta Agrophysica 175 (2009)

5. Glinka R., Góra J. Związki naturalne w kosmetyce. Biblioteka Salonu i elegancji Kosmetik international W-wa 2000

6. Lamer- Zarawska E., Noculak-Palczewska A. „Kosmetyki naturalne” Wydawnictwo Astrum Poznań, 1994

Efekty uczenia się:

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXII-39.9/12 z dnia 25 kwietnia 2012 r. tj. od cyklu kształcenia 2012/2013

WIEDZA

W1. Student zna podstawowe pojęcia chemii ogólnej w zakresie umożliwiającym mu zrozumienie treści nauczania z poszczególnych dziedzin geochemii i związków mineralnych stosowanych jako surowce kosmetyczne K_W03

W2. Student zna i rozumie podstawy teoretyczne i praktyczne oznaczeń analitycznych K_W04

W3. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą pojęć, opisu mechanizmów przemian w zakresie chemii fizycznej, szczególnie zjawisk sorpcyjnych na związkach mineralnych stosowanych jako surowce kosmetyczne K_W07

W4. Student posiada podstawową wiedzę w zakresie wybranych procesów technologicznych i inżynierii chemicznej obejmujących przeróbkę związkach mineralnych stosowanych jako surowce kosmetyczne K_W10

W5. Student zna podstawowe aspekty budowy i działania aparatury naukowej z zakresu dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów chemicznych K_W13

W6. Student zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy K_W14

UMIEJĘTNIOŚCI

U1. Student powinien umieć wykorzystać wiedzę związaną z podstawowymi prawami fizyki do zrozumienia różnych zjawisk w otaczającym świecie K_U02

U2. Student potrafi definiować podstawowe pojęcia chemiczne K_U03

U3. Student potrafi posługiwać się prawidłowym językiem chemii K_U06

U4. Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych czynności w laboratorium K_U08

U5. Student posiada umiejętność przygotowania próby do analizy i wykonania prostych analiz chemicznych K_U09

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K01

K2. Student potrafi pracować zespołowo; rozumie konieczność pracy zespołowej w badaniach współczesnej chemii K_K02

K3. Student potrafi formułować zagadnienia służące dalszemu pogłębianiu jego wiedzy K_K03

Na podstawie Uchwały Senatu UMCS Nr XXIV-8.4/17 z dnia 28 czerwca 2017 r. tj. od cyklu kształcenia 2017/2018

WIEDZA

W1. Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z fizyki umożliwiające prawidłową oceną zachodzących zjawisk i procesów fizycznych oraz na rozwiązanie problemów z tej dziedziny K_W03

W2. Student zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu nauk biologicznych i przyrodniczych umożliwiające dokonywanie opisu oraz interpretacji zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej i nieożywionej K_W04

W3. Student zna i rozumie zasady podstawowych technik i narzędzi badawczych, właściwych dla nauk chemicznych, a w szczególności zasad i procedur typowych dla studiowanej specjalności K_W06

UMIEJĘTNOŚCI

U1. Student potrafi wykonywać podstawowe czynności w laboratorium chemicznym, zarówno samodzielnie, jak i pracując w grupie, począwszy od właściwego planowania, poprzez realizację poszczególnych etapów, a do interpretacji wyników K_U03

U2. Student potrafi powiązać wiedzę z podstawowych przedmiotów chemicznych z wiedzą z przedmiotów charakterystycznych dla danej specjalności K_U04

U3. Student potrafi planować i organizować pracę własną i w zespole

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K1. Student jest gotów do oceny własnej wiedzy i rozumie konieczność dalszego kształcenia K_K01

K2. Student jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji i oceny działań własnych i grupy, a także podejmowania odpowiedzialności za skutki tych działań K_K02

K3. Student jest gotów do uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu procesów poznawczych i praktycznych K_K03

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-03
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Plak
Prowadzący grup: Andrzej Plak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0