Wyklad ogolnouniwersytecki„Polityka celna Unii Europejskiej w dobie neoprotekcjonizmu celnego”
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-18-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wyklad ogolnouniwersytecki„Polityka celna Unii Europejskiej w dobie neoprotekcjonizmu celnego” |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomości polityki gospodarczej, międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz ceł i spedycji międzynarodowej |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): wykład – 15 godz. konsultacje - 10 godz. b) godziny niekontaktowe - praca własna studenta – Przygotowanie do zaliczenia 10, Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 35 godz. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 1 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Aktywna obecność na wykładzie, kolokwium pisemne w formie testu. |
Pełny opis: |
Polityka celna Unii Europejskiej w dobie neoprotekcjonizmu celnego kreuje zasady niezbędne do planowania, organizacji i realizacji międzynarodowego łańcucha dostaw. W ramach przedmiotu zostaną zaprezentowane i poddane analizie geneza pojęcia teoretyczne polityki celnej Unii Europejskiej, jej istota, cele, zadania, metody i instrumenty oraz dokumenty programowe przyjęte w UE. Omówione są instytucje i organy oraz ich kompetencje z podziałem na poziom ogólnounijny i krajowy. Przedmiotem kolejnych wykładów jest zagadnienie ekonomicznych, społecznych i politycznych uwarunkowań polityki celnej oraz problematyka teoretycznych podstaw i praktycznej realizacji instrumentów polityki celnej UE – organizacyjno – technicznych, finansowych, preferencyjnych i ochronnych. Kwestią podsumowującą przedmiotową tematykę są perspektywy rozwoju polityki celnej Unii Europejskiej w środowisku międzynarodowym w realiach neoprotekcjonizmu celnego. |
Literatura: |
A. Kuś, Kompetencje wyłączne Unii Europejskiej w zakresie Wspólnej Polityki Handlowej i unii celnej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012. I. Tyminska ,Procesy obsługi celnej w międzynarodowym łańcuchu dostaw, Wydawnictwo AON, Warszawa 2014. P. Witkowski ,Instrumenty polityki celnej Unii Europejskiej, Wydawnictwo WSPA. Lublin 2012, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych (w szczególności zarządzania procesami i przepływem strumieni logistycznych oraz systemów informacyjnych), rozumie ich znaczenie, zastosowania i powiązania w systemie nauk społecznych i w relacjach do innych dyscyplin naukowych oraz polityk Unii Europejskiej Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur organizacyjnych i powiązań instytucjonalnych w branży TSL (Transport-Spedycja-Logistyka) kształtujących i realizujących politykę celną Unii Europejskiej Zna i rozumie akty normatywne, prawne i etyczne oraz złożone reguły organizacyjne określające prawidłowe i efektywne funkcjonowanie systemów i procesów w branży TSL kreowanych polityką celną Unii Europejskiej Ma szeroką wiedzę na temat historycznej i perspektywicznej ewolucji struktur i instytucji funkcjonujących w krajowej i europejskiej branży TSL zgodnie z założeniami polityki celnej Unii Europejskiej Umiejętności: Potrafi wykorzystać obszerną wiedzę teoretyczną do szczegółowego opisu zjawisk i procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i w jego otoczeniu branżowym w korelacji z polityką celną Unii Europejskiej Potrafi wykorzystać rozszerzoną wiedzę teoretyczną do postrzegania, formułowania, analizy i rozwiązywania problemów organizacji działającej na rynku TSL zgodnie z polityką celną Unii Europejskiej Potrafi wykorzystać szczegółową wiedzę do identyfikacji zasad funkcjonowania organizacji i wprowadzania usprawnień określonych w polityce celnej Unii Europejskiej, Potrafi przewidywać zachowania członków organizacji, analizować motywy ich działania oraz wpływać na nie w zakresie określonym polityką celną Unii Europejskiej Kompetencje społeczne: Potrafi współdziałać i pracować w zespołach, organizacjach i instytucjach, pełniąc w nich różne role, Potrafi odpowiednio określić priorytety służące do realizacji złożonych zadań własnych i grupowych uwzględniając założenia polityki celnej Unii Europejskiej. Umie aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społeczno-gospodarczych, w szczególności w branży TSL, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, polityczne i społeczne. Potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności zgodnie z założeniami polityki celnej Unii Europejskiej, Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, uzupełnia i doskonali nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny, korzystając z różnorodnych źródeł, metod i technik autokształcenia |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.