Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-E-2S-SE.6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0311) Ekonomia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Transformacja gospodarki w Europie Środkowo-Wschodniej
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych pojęć z mikro- i makroekonomii, a także podstaw historii regionu Europy Środkowo-Wschodniej.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie: 30h/ 2 ECTS, w tym:

- wykład 30h/ 2 ECTS

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 60h/1 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury 30h.

- przygotowanie się do egzaminu 30h

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu: 90

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 3


Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Zaliczenie na ocenę.

Pełny opis:

Kurs przedstawia podstawowe zagadnienia reform gospodarczych w państwach postkomunistycznych. Wykład obejmuje zarówno najważniejsze elementy teorii transformacji gospodarczej jako filaru postkomunistycznych zmian ustrojowych, jak i zagadnienia związane z warunkami i praktyką kształtowania się polityki gospodarczej i jej skutkami ekonomicznymi, politycznymi i społecznymi. Kurs pokazuje transformację gospodarczą jako złożony wielowątkowy proces, w którym wszystkie jego elementy są ściśle ze sobą powiązane, a ich sukcesy i porażki są wzajemnie uwarunkowane. Wykład obejmuje wszystkie ważniejsze obszary transformacji gospodarczej takie jak stabilizacja, liberalizacja, prywatyzacja, tworzenie instytucji gospodarki rynkowej. Szczególna uwaga zostanie poświęcona zagadnieniom mikroekonomicznym decydującym o zmianie zachowań podmiotów gospodarczych. Kurs także pokazuje wzajemne związki transformacji gospodarczej z pozostałymi dziedzinami przemian postkomunistycznych oraz jej wpływ na kształtowanie się bazy społecznej i politycznej nowego ustroju.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Åslund A., How Capitalism Was Built: The Transformation of Central and Eastern Europe, Russia, and Central Asia, Cambridge University Press, New York 2007.

Bałtowski M., Miszewski M., Transformacja gospodarcza w Polsce, PWN, Warszawa, 2007.

Bąk M., Europa Środkowa i Wschodnia wobec wyzwania transformacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2006, rozdziały 1-4.

Literatura uzupełniająca:

Bałtowski M., Kozarzewski P., Zmiana własnościowa polskiej gospodarki 1989-2013, PWE, Warszawa 2014.

Balcerowicz L., Socjalizm, kapitalizm, transformacja. Szkice z przełomu epok, PWN, Warszawa 1997.

Kochanowicz J., Kozarzewski P., Woodward R., Understanding Reform: The Case of Poland, “CASE Reports” No. 59, CASE, Warsaw 2005.

Kozarzewski P., Woodward R., The Reform Process in Post-Communist Transition: Understanding Reform in Eastern and Central Europe and the Commonwealth of Independent States, in: J. M. Fanelli, G. McMahon (eds), Understanding Market Reforms, Vol. II, Motivation, Implementation and Sustainability, Palgrave Macmillan, Houndmills and New York 2006.

Kozarzewski P., Prywatyzacja w krajach postkomunistycznych, ISP PAN, Warszawa 2006.

Neneman J., Po dziesięciu latach — transformacja i rozwój w krajach postkomunistycznych, CASE, Warszawa 2000.

Transition Reports, EBRD, London, różne lata (szczególnie 1999).

Transition. The First Ten Years. Analysis and Lessons for Eastern Europe and the Former Soviet Union, World Bank, Washington DC 2002 (publikacja dostępna w Internecie).

Można zapoznać się:

Poznański K., Wielki przekręt. Klęska polskich reform, TWiL, Warszawa 2000.

Tittenbrun J., Z deszczu pod rynnę. Meandry prywatyzacji, Zysk i s-ka, Poznań 2007.

Kieżun W., Patologia transformacji, Difin, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Wiedza - student zna i rozumie:

- teorie i koncepcje postkomunistycznej transformacji gospodarczej opisujące wyzwania, cele i sposoby realizacji zmiany systemowej;

- uwarunkowania przebiegu transformacji gospodarczej;

- wyniki transformacji gospodarczej;

- przyczyny zróżnicowania przebiegu i wyników transformacji gospodarczej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Umiejętności - student potrafi:

- identyfikować i prawidłowo interpretować zjawiska związane z transformacją gospodarczą, szczególnie rolę czynników o charakterze ekonomicznym, politycznym i instytucjonalnym w osiąganiu jej celów i eliminowaniu barier;

- w sposób właściwy pracować z danymi dotyczącymi transformacji gospodarczej: wiedzieć o istniejących źródłach informacji, dobierać właściwe źródła informacji oceniając ich wiarygodność i kompletność, a także analizować pozyskane dane i dokonywać ich prawidłowej syntezy;

- przekazywać wiedzę i prowadzić dyskusje na temat transformacji gospodarczej dostosowując przekaz do właściwości danego kręgu odbiorców.

Kompetencje społeczne - student jest gotów do:

- adekwatnego oceniania posiadanych przez siebie wiedzy i umiejętności i sposobów na ich doskonalenie;

- krytycznej oceny posiadanych informacji co do ich wiarygodności i kompletności i uzupełniania ich braków poprzez dokształcanie się, sięgnięcie po wiedzę ekspertów itp.;

- działania w sposób profesjonalny, zgodny z etyką zawodową i ogólnoludzką oraz egzekwowania tej postawy od innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kozarzewski
Prowadzący grup: Piotr Kozarzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kozarzewski
Prowadzący grup: Piotr Kozarzewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)