Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaawansowane funkcje Excel/Solver w praktyce – realne problemy gospodarcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-FR-2S-W-ZFES
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0412) Finanse, bankowość i ubezpieczenia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowane funkcje Excel/Solver w praktyce – realne problemy gospodarcze
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Strona przedmiotu: https://kampus.umcs.pl/
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą pakietu biurowego, w szczególności arkusza kalkulacyjnego oraz podstawowych obszarów zastosowania arkuszy kalkulacyjnych w kontekście zagadnień ekonomicznych, modelowania problemów gospodarczych oraz optymalizacji podejmowanych decyzji. Student posiada podstawową wiedzę z zakresu znaczenia skutecznej i wiarygodnej prezentacji zjawisk gospodarczych pod kątem ich późniejszej analizy w rozumieniu skuteczności podejmowanych decyzji. Student zna podstawowe wskaźniki ekonomiczne dotyczące przedsiębiorstw.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

Łącznie 15h wykładu.

b) godziny niekontraktowe (praca własna studenta):

Łącznie 35h , w tym: studiowanie literatury przedmiotu 20h, przygotowanie do egzaminu 15h.

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 50h

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 2 ECTS

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Kolokwium po zrealizowaniu materiału. Studenci otrzymają do rozwiązania dwa problemy gospodarcze z wykorzystaniem wybranej metody optymalizacji. Rozwiązanie będzie realizowane w arkuszu kalkulacyjnym z wykorzystaniem zarówno zaawansowanych funkcji oraz dedykowanego dodatku do modelowania - Solver i/lub Pover Pivot.

Oceny i punktacja (podana w procentach):

90 - 100 - bardzo dobry

80 - 89 - dobry plus

70 - 79 - dobry

60 - 69 - dostateczny plus

50 - 59 - dostateczny

0 - 49 - niedostateczny



Pełny opis:

Propozycja wykładu opiera się o realizację szeregu ćwiczeń praktycznych. Każdy z poruszanych problemów zostanie omówiony teoretycznie oraz rozwiązany praktycznie w arkuszu kalkulacyjnym. Podczas spotkań rozwiązywane będą konkretne problemy gospodarcze, w szczególności: zaawansowane wyszukiwanie w dużych zbiorach danych; analizy inwestycji z wykorzystaniem NPV, IRR; ustalenie optymalnego asortymentu produkcji przy zadanych ograniczeniach; planowanie zatrudnienia w zależności od zmian wymaganego nakładu pracy (np. sezonowość, maksymalizacja dni wolnych); ustalenie miejsc, w których przedsiębiorstwo powinno produkować poszczególne składniki asortymentu i z których ma transportować je do klientów; problemy logistyczne z perspektywy optymalizacji kosztów transportu; optymalizacja kosztów reklamy przy założeniu dotarcia do grupy docelowej; ustalenie spłaty długu hipotecznego przy zmiennej stopie procentowej; optymalizacja lokalizacji magazynów za pomocą metody Multistart GRG, metody ewolucyjnej

i simpleksowej; rozwiązywanie problemów szeregowania/komiwojażera i inne.

Wykład realizowany z wykorzystaniem komputerów (wymagany dostęp do Excela w wersji co najmniej 2016).

Literatura:

Literatura podstawowa:

Krzysztof Masłowski, Excel 2016 PL Ćwiczenia zaawansowane, 2016, Helion

Jakub Kudliński , Malina Cierzniewska-Skweres, Excel zaawansowany. Budżetowanie w Excelu, 2015, Wiedza i praktyka

Alexander Michael, Walkenbach John, Kusleika Richard, EXCEL 2019 PL. BIBLIA, 2019, Helion

Microsoft Excel 2019 Pivot Table Data Crunching, Michael Alexander, Bill Jelen, Microsoft Press, 2019

Literatura uzupełniająca:

Bill Jelen, Michael Alexander, Microsoft Excel 2019. Przetwarzanie danych za pomocą tabel przestawnych, 2019, Microsoft Press

Alexander Michael, ANALIZY BUSINESS INTELLIGENCE. ZAAWANSOWANE WYKORZYSTANIE EXCELA, 2019, Helion

Michael Alexander, Richard Kusleika, Excel 2016 PL. Programowanie w VBA., 2016, Helion

Excel 2019 Bible, MICHAEL ALEXANDER, John Wiley & Sons Inc, 2018

Ewentualnie:

http://excelszkolenie.pl

Efekty uczenia się:

WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE

K_W01

W sposób uporządkowany i pogłębiony - pojęcia używane w finansach i rachunkowości oraz metody i teorie wyjaśniające zależności między

nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę z tego zakresu oraz jej zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w szczególności w kontekście możliwości opisania danego zjawiska w postaci modelu poddającego się optymalizacji.

K_W05

W stopniu pogłębionym metody i narzędzia pozwalające na pozyskiwanie, analizę i prezentację danych społeczno-gospodarczych, zjawisk i

procesów zachodzących w strukturach i instytucjach społeczno-gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem arkuszy kalkulacyjnych (power query) jako podstawowego narzędzia do budowy hurtowni danych (big data), a także wykorzystanie samego arkusza kalkulacyjnego jako narzędzia importu różnego rodzaju danych (różne źródła) i ich odpowiedniego przygotowania pod kątem możliwości przeprowadzenia analiz.

K_W12

Fundamentalne dylematy współczesnej gospodarki i cywilizacj, oraz umiejętność wykorzystania w tym obszarze standardowych metod ekonometrycznych oraz metod badań operacyjnych w obszarze analizy i prezentacji danych społeczno-ekonomicznych w szczególności z wykorzystaniem metod optymalizacyjnych (simpleksowa, multistart, ewolucyjna) oraz wizualizacja za pomocą wykresów przestawnych oraz interaktywnych.

UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI

K_U01

Wykorzystać posiadaną wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów gospodarczych, a zwłaszcza finansowych, w warunkach nieprzewidywalnych z wykorzystaniem odpowiednich metod i narzędzi ekonomicznych, w szczególności dodatku optymalizacyjnego Solver.

K_U03

Właściwie dobrać źródła informacji gospodarczych, krytycznie przeanalizować uzyskane dane, dokonać ich syntezy i twórczej interpretacji oraz zaprezentować ich wyniki, stosując właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane technologie ICT z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii w zakresie umiejętności budowania poprawnych wizualizacji. Student potrafi także rozpoznawać zmanipulowane (przekłamane) wizualizacje powstałe na bazie poprawnych danych.

K_U10

Brać udział w debatach i prowadzić debatę, przedstawiać swoje opinie, dyskutować z innymi uczestnikami debaty. Cześć proponowanych przez oprogramowanie rozwiązań może dawać różne wyniki, z których każdy będzie poprawny - dotyczy to problemów optymalizacyjnych, w szczególności w zakresie problemu nieliniowego. Student potrafi argumentować poprawność swojego rozwiązania, a także potrafi uznać inne (słuszne) rozwiązania.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO

K_K01

Krytycznej samooceny swojej wiedzy i umiejętności oraz ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego. Podejmowane na zajęciach problemy gospodarze są złożonymi relacjami biznesowo-ekonomicznymi, dla których zbudowanie modelu optymalnej decyzji bywa skomplikowane. Student jest gotów do zgłębiania swojej wiedzy poprzez zrozumienie potrzeby ciągłego uczenia się.

K_K02

Uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz korzystaniem z wiedzy eksperckiej w razie trudności

w rozumieniu krytycznej, ale merytorycznej oceny rozwiązań proponowanych przez wykorzystywane na zajęciach oprogramowanie.

K_K08

Odpowiedzialnego przygotowania się do swojej pracy oraz uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i pozyskanych umiejętności, które pozwolą na wykonanie modelu zadanego problemu gospodarczego. Część stawianych problemów wymaga od wcześniejszego przygotowania i zaznajomienia się z wybranym zagadnieniem ekonomicznym, więc absolwent jest gotów do wcześniejszego rozpoznania problemu (w tym teoretycznego, np. problemy szeregowania zadań, problem komiwojażera, metoda Monte Carlo i inne) przed przystąpieniem do modelowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kański
Prowadzący grup: Łukasz Kański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)