Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Finanse zrównoważone

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-FR-LS-W-FZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0412) Finanse, bankowość i ubezpieczenia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Finanse zrównoważone
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczenie przedmiotu Finanse publiczne

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie: 15 g/2 ECTS, w tym:

- wykład 15 g./2 ECTS


b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie 10 g./1 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury 5 g. /0,5 ECTS

- przygotowanie się do egzaminu 5 g./0,5 ECTS

Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 25 g.

Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny w formie testu

Pełny opis:

Wykład skoncentrowany jest na roli finansów w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem tego procesu jest podejmowanie decyzji inwestycyjnych w ramach systemu finansowego. W trakcie zajęć omówiona będzie ewolucja finansów zrównoważonych i główne globalne inicjatywy w tym obszarze. Scharakteryzowane zostaną kluczowe aspekty finansów zrównoważonych, które mają zastosowanie do wszystkich produktów dostępnych na rynku. Jednym z istotnych zagadnień jest tzw. raportowanie ESG, które tworzy konkretną wartość dla inwestorów.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Wójtowicz K, Uwarunkowania i pomiar stabilności fiskalnej jednostek samorządu terytorialnego, Lublin, 2019, s. 197.

Wójtowicz K. , Wpływ Taksonomii UE na finanse JST w Polsce, wystąpienie podczas konferencji naukowej: Diagnoza stanu finansów samorządu terytorialnego – problemy, wyzwania, rekomendacje, 30.05.2022 r.

Zioło M., Finanse zrównoważone. Rozwój. Ryzyko. Rynek, Warszawa-Szczecin, 2020.

Zu, L. 2013: Sustainability Risk Management. In: Idowu, S.O., Capaldi, N., Zu, L., Gupta, A.D. (eds) Encyclopedia of Corporate Social Responsibility. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-28036-8_257

Literatura uzupełniająca:

Barczak A, Kowalewska E., Zadania samorządu terytorialnego w ochronie środowiska. Aspekty materialne i finansowe, WoltersKluwer, Warszawa 2015, s. 213 i n.

Chmielewska M. i in., Zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi w Krakowie u progu XXI wieku. (w:) Miasto przyszłości, red P. Małecki, A. Mazurek-Czarnecka, Wyd.. UEK w Krakowie. Kraków, 2022.

Czempas J., Struktury i procesy demograficzne jako determinanty decyzji podejmowanych przez samorządy terytorialne. Finanse Komunalne, (1–2), 2015, s. 66-82.

Dylewski M., Filipiak B., Finansowanie zadań z zakresu likwidacji skutków katastrof naturalnych w jednostkach samorządu terytorialnego szczebla powiatowego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, (20 (69)), 2018, ss. 48-59.

Filipiak B. Zioło M., Finanse publiczne wobec ryzyka czynników niefinansowych (ESG), w: Finanse. Finanse publiczne red. M. Zioło, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2021.

Kawa M., Kuźniar W., Skala zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 51 (3/2017

Raport roboczy grupy eksperckiej Kongresu Polityki Miejskiej ds. ŚRODOWISKA I ADAPTACJI DO ZMIAN KLIMATU, red. A. Sobol A., Obserwatorium Polityki Miejskiej IMiR, Kraków, 2019.

Raport zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce. Global Compact Network Poland Warszawa, 2018.

Staniek Z., Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne? Warszawa: Difin. 2017, s. 47.

Swianiewicz P., Łukomska-Szarek J., Zmiany demograficzne 2004–2020 Ranking, Wspólnota z dnia 18.12.2021

Szukalski P., Starzenie się ludności – wyzwania dla polityki społecznej, 2010: pobrane z: http://slideplayer.pl/slide/434248.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Student rozumie kluczowe definicje dotyczące zrównoważonego rozwoju i finansów zrównoważonych, w tym te, które wynikają z uwarunkowań środowiskowych, społecznych i ekonomicznych.

Student rozumie podstawowe kategorie i narzędzia finansów zrównoważonych.

Student rozumie metody pomiaru , raportowania i analizy danych ESG w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak również jest świadomy ratingów ESG i SRI i ich wpływu na różne podmioty na rynku (samorządy, firmy, instytucje finansowe i gospodarstwa domowe).

Student rozumie źródła finansowania zrównoważonego rozwoju i działania firm i instytucji finansowych w obszarze ESG.

Umiejętności:

Student jest w stanie zidentyfikować i zrozumieć globalne uwarunkowania wpływające na działalność podmiotów sektora finansowego i realnej sfery gospodarki oraz ich modele biznesowe.

Student potrafi określić implikacje dla wszystkich uczestników rynku wynikające z globalnej polityki zrównoważonego rozwoju.

Student potrafi określić finansowe skutki działań z perspektywy osiągania celów ekonomicznych, ekologicznych i społecznych.

Kompetencje społeczne:

Student uczestniczy w dyskusjach na temat idei zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym naciskiem na aspekty finansowe, społeczne i środowiskowe.

Student jest świadomy i przestrzega zasad etyki biznesowej, a także potrafi identyfikować potencjalne konflikty interesów podczas realizacji projektów inwestycyjnych.

Student zdaje sobie sprawę z ważności odpowiedzialności międzypokoleniowej w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-06-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wójtowicz
Prowadzący grup: Katarzyna Wójtowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)