Finanse zrównoważone
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-FR-LS-W-FZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0412) Finanse, bankowość i ubezpieczenia
|
Nazwa przedmiotu: | Finanse zrównoważone |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Finanse publiczne |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): łącznie: 15 g/2 ECTS, w tym: - wykład 15 g./2 ECTS b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta): łącznie 10 g./1 ECTS, w tym: - studiowanie literatury 5 g. /0,5 ECTS - przygotowanie się do egzaminu 5 g./0,5 ECTS Sumaryczna ilość godzin dla przedmiotu: 25 g. Sumaryczna ilość punktów ECTS dla przedmiotu: 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Egzamin pisemny w formie testu |
Pełny opis: |
Wykład skoncentrowany jest na roli finansów w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Istotnym elementem tego procesu jest podejmowanie decyzji inwestycyjnych w ramach systemu finansowego. W trakcie zajęć omówiona będzie ewolucja finansów zrównoważonych i główne globalne inicjatywy w tym obszarze. Scharakteryzowane zostaną kluczowe aspekty finansów zrównoważonych, które mają zastosowanie do wszystkich produktów dostępnych na rynku. Jednym z istotnych zagadnień jest tzw. raportowanie ESG, które tworzy konkretną wartość dla inwestorów. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wójtowicz K, Uwarunkowania i pomiar stabilności fiskalnej jednostek samorządu terytorialnego, Lublin, 2019, s. 197. Wójtowicz K. , Wpływ Taksonomii UE na finanse JST w Polsce, wystąpienie podczas konferencji naukowej: Diagnoza stanu finansów samorządu terytorialnego – problemy, wyzwania, rekomendacje, 30.05.2022 r. Zioło M., Finanse zrównoważone. Rozwój. Ryzyko. Rynek, Warszawa-Szczecin, 2020. Zu, L. 2013: Sustainability Risk Management. In: Idowu, S.O., Capaldi, N., Zu, L., Gupta, A.D. (eds) Encyclopedia of Corporate Social Responsibility. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-28036-8_257 Literatura uzupełniająca: Barczak A, Kowalewska E., Zadania samorządu terytorialnego w ochronie środowiska. Aspekty materialne i finansowe, WoltersKluwer, Warszawa 2015, s. 213 i n. Chmielewska M. i in., Zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi w Krakowie u progu XXI wieku. (w:) Miasto przyszłości, red P. Małecki, A. Mazurek-Czarnecka, Wyd.. UEK w Krakowie. Kraków, 2022. Czempas J., Struktury i procesy demograficzne jako determinanty decyzji podejmowanych przez samorządy terytorialne. Finanse Komunalne, (1–2), 2015, s. 66-82. Dylewski M., Filipiak B., Finansowanie zadań z zakresu likwidacji skutków katastrof naturalnych w jednostkach samorządu terytorialnego szczebla powiatowego. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, (20 (69)), 2018, ss. 48-59. Filipiak B. Zioło M., Finanse publiczne wobec ryzyka czynników niefinansowych (ESG), w: Finanse. Finanse publiczne red. M. Zioło, Polska Akademia Nauk, Warszawa, 2021. Kawa M., Kuźniar W., Skala zagrożenia ubóstwem i wykluczeniem społecznym, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 51 (3/2017 Raport roboczy grupy eksperckiej Kongresu Polityki Miejskiej ds. ŚRODOWISKA I ADAPTACJI DO ZMIAN KLIMATU, red. A. Sobol A., Obserwatorium Polityki Miejskiej IMiR, Kraków, 2019. Raport zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce. Global Compact Network Poland Warszawa, 2018. Staniek Z., Ekonomia instytucjonalna. Dlaczego instytucje są ważne? Warszawa: Difin. 2017, s. 47. Swianiewicz P., Łukomska-Szarek J., Zmiany demograficzne 2004–2020 Ranking, Wspólnota z dnia 18.12.2021 Szukalski P., Starzenie się ludności – wyzwania dla polityki społecznej, 2010: pobrane z: http://slideplayer.pl/slide/434248. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student rozumie kluczowe definicje dotyczące zrównoważonego rozwoju i finansów zrównoważonych, w tym te, które wynikają z uwarunkowań środowiskowych, społecznych i ekonomicznych. Student rozumie podstawowe kategorie i narzędzia finansów zrównoważonych. Student rozumie metody pomiaru , raportowania i analizy danych ESG w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak również jest świadomy ratingów ESG i SRI i ich wpływu na różne podmioty na rynku (samorządy, firmy, instytucje finansowe i gospodarstwa domowe). Student rozumie źródła finansowania zrównoważonego rozwoju i działania firm i instytucji finansowych w obszarze ESG. Umiejętności: Student jest w stanie zidentyfikować i zrozumieć globalne uwarunkowania wpływające na działalność podmiotów sektora finansowego i realnej sfery gospodarki oraz ich modele biznesowe. Student potrafi określić implikacje dla wszystkich uczestników rynku wynikające z globalnej polityki zrównoważonego rozwoju. Student potrafi określić finansowe skutki działań z perspektywy osiągania celów ekonomicznych, ekologicznych i społecznych. Kompetencje społeczne: Student uczestniczy w dyskusjach na temat idei zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym naciskiem na aspekty finansowe, społeczne i środowiskowe. Student jest świadomy i przestrzega zasad etyki biznesowej, a także potrafi identyfikować potencjalne konflikty interesów podczas realizacji projektów inwestycyjnych. Student zdaje sobie sprawę z ważności odpowiedzialności międzypokoleniowej w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wójtowicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wójtowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.