Symulacje i modelowanie procesów logistycznych Simulink
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | E-LG-2S-O.10Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0619) Komputeryzacja (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Symulacje i modelowanie procesów logistycznych Simulink |
Jednostka: | Wydział Ekonomiczny |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUVGJNIfUFoUwKZICyd6ADk9oE-EWMQU254g0hQQYV3w1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8f47ef34-0554-4338-8b4a-75af807b91c1&tenantId=80dbd34a-9b20-490b-ac49-035af103ab2b |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Posiadanie wiedzy teoretycznej z zakresu ekonomii, logistyki i zarządzania. Podstawowe umiejętności obsługi arkusza kalkulacyjnego. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego): • wykład: 15h, • konwersatorium: 30h. Łącznie: 45h/2 ECTS. Godziny niekontaktowe (praca własna studenta): • studiowanie literatury, analiza dostępnych przykładów: 15h, • przygotowanie się do zaliczenia konwersatorium (projektu): 20h, • przygotowanie się do egzaminu z wykładu: 20h. Łącznie: 55h/2 ECTS. Sumarycznie: 100h/4 ECTS. |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | Wykład: egzamin testowy. Konwersatorium: indywidualne opracowanie projektu. |
Pełny opis: |
Modelowanie procesów jest istotne w każdej organizacji – obszarem potencjalnego modelowania mogą być m.in. procesy logistyczne. Właściwe poznanie procesów oraz zobrazowanie ich w postaci modeli daje szansę zidentyfikowania ewentualnych problemów w ich przebiegu i w konsekwencji ich usprawnienia. Modelowanie wymaga umiejętności opisu badanej rzeczywistości w przybliżony sposób ale z uwzględnieniem jego najistotniejszych cech. Symulowanie umożliwia sprawdzenie wielu potencjalnych rozwiązań dzięki możliwości wielokrotnego odtwarzania modelu. Dzięki temu można podjąć próbę optymalizacji procesów (z uwzględnieniem różnych kryteriów). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Mrozek Z., Mrozek Z., Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion, Gliwice 2018. 2. Sradomski W., Matlab. Praktyczny podręcznik modelowania, Helion, Gliwice 2015. 3. Banasiak K., Algorytmizacja i programowanie w Matlabie, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2017. 4. Krajka A., Modelowanie i symulacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Gutenbaum J., Modelowanie matematyczne systemów, Polska Akademia Nauk. Instytut Badań Systemowych, Warszawa 2003. 2. Krupa K., Modelowanie, symulacja i prognozowanie. Systemy ciągłe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2008. 3. Mielczarek B., Modelowanie symulacyjne w zarządzaniu. Symulacja dyskretna, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2009. 4. Walaszek-Babiszewska A. Modelowanie rozmyte systemów stochastycznych. Teoria, modele, bazy wiedzy, Oficyna Wydawnicza. Politechnika Opolska, Opole 2010. 5. Pratap R., MATLAB 7. Dla naukowców i inżynierów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. Źródła internetowe: 1. https://www.mathworks.com/academia/examples.html 2. https://www.mathworks.com/products/matlab.html 3. https://www.mathworks.com/products/simulink.html |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Student zna podstawy w zakresie modelowania i symulacji procesów logistycznych. • Student opisuje pojęcia związane modelowaniem oraz symulacjami. • Student wyjaśnia rolę modelowania w naukach ekonomicznych. Umiejętności: • Student dostrzega zastosowania modelowania na potrzeby zarządzania przedsiębiorstwem. • Student potrafi wykonać model bazując na systemie rzeczywistym. • Student używa modelowania oraz symulacji na potrzeby interpretowania zjawisk ekonomicznych. Kompetencje społeczne: • Student chętnie podejmuje się tworzenia modeli oraz przeprowadzania symulacji w każdym obszarze nauk ekonomicznych i zarządzania. • Student przejawia postawy samodzielnego działania w uczeniu się i organizacji pracy własnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.