Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zakładanie przedsięwzięć biznesowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: E-Z-LS-EP.ZPB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0410) Biznes i administracja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zakładanie przedsięwzięć biznesowych
Jednostka: Wydział Ekonomiczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczone przedmioty:

-Podstawy zarządzania

-Metody zarządzania

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

a) godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego):

łącznie: 30 godz./ 2 ECTS, w tym:

- wykład 15 godz./ 1 ECTS

- ćwiczenia 15 godz./ 1 ECTS

b) godziny niekontaktowe (praca własna studenta):

łącznie: 30 godz./ 2 ECTS, w tym:

- studiowanie literatury, analiza case study - 30 godz./1 ECTS

- przygotowanie się do egzaminu 30 godz./1 ECTS

Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu: 90 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 4

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

Wykład obejmuje następujące zagadnienia:

1. Wprowadzenie do przedmiotu, założenia programowe

2. Pojęcie, rodzaje i istota przedsiębiorczości

3. Pracownik czy przedsiębiorca? Specyfika roli zawodowej. Kompetencje przedsiębiorcze

4. Modele biznesowe organizacji innowacyjnych

5. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw

6. Źródła finansowania działalności gospodarczej

7. Koncepcja biznesu – biznesplan

8. Determinanty rozwoju małego przedsiębiorstwa

9. Rozpoczynanie, zawieszanie i likwidacja działalności gospodarczej

10. Pracownicy w firmie – formy współpracy

Literatura:

1. Glinka B., Gudkova S., Przedsiębiorczość, Oficyna WoltersKluwer business, Warszawa 2011.

2. Młodzikowska D., Lunden B., Jednoosobowa firma. Jak założyć i samodzielnie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, BL Info Polska Sp. z o.o., Gdańska 2015.

3. Wach K., Jak założyć firmę w Unii Europejskiej, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa 2006.

4. Jeleńska A., Polańska-Solarz J., Własna firma – jak założyć i poprowadzić?, Forum Doradców Podatkowych, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

W01 – student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia oraz możliwości ich zastosowania w praktyce towarzyszącej zakładaniu przedsięwzięć biznesowych

W02 – student identyfikuje miejsce nauki o zarządzaniu jej relacje do innych nauk

W04 – student analizuje podstawowe relacje między podmiotami gospodarującymi oraz instytucjami społeczno-gospodarczymi w skali krajowej i międzynarodowej

W05 – student identyfikuje cechy i kompetencje oraz zachowania konsumenta, pracownika, menedżera i przedsiębiorcy

W08 – student zna przepisy prawa oraz normy regulujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w trakcie zakładania przedsiębiorstwa

W10 – student wyjaśnia zasady zarządzania przedsiębiorstwami

W13 – student identyfikuje podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości

U01 – student interpretuje zjawiska i procesy zachodzące podczas zakładania przedsięwzięć biznesowych i rozwiązuje problemy z nimi związane

U02 – student proponuje rozwiązania dotyczące podejmowanych decyzji

U03 – student właściwie analizuje wybrane obszary funkcjonalne przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia

U06 – student samodzielnie przygotowuje prace pisemne i prezentacje dotyczące problemów zakładania i funkcjonowania przedsiębiorstwa

U07 – student skutecznie komunikuje się w zespole oraz z otoczeniem zewnętrznym

U10 – student planuje oraz organizuje pracę własną i zespołu

U11 – student uczy się samodzielnie

K01 – student przyswaja sobie wiedzę i doskonali umiejętności

K02 – student dąży do rozwiązania podejmowanych problemów samodzielnie lub korzystając z wiedzy eksperckiej

K03 – student chętnie podejmuje się pracy w zespole zadaniowym, pełniąc w nim różne role

K04 – jest zorientowany na odpowiednie określanie priorytetów służących realizacji zadań

K05 – wykazuje kreatywność w planowanych działaniach w zakresie prowadzenia lub współprowadzenia przedsiębiorstwa

K07 – student dąży do odpowiedzialnego przygotowywania się do pracy w zawodzie menedżera/przedsiębiorcy, zachowując się w sposób zgodny z normami, etyczny i profesjonalny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-01
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Jakubiak
Prowadzący grup: Monika Jakubiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-04
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Patrycja Marzec-Braun
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)