Wykład ogólnouniwersytecki - Człowiek i wartości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-3-OG.O |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki - Człowiek i wartości |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Wykłady ogólnouniwersyteckie wliczane do średniej |
Strona przedmiotu: | http://leszekkopciuch.wordpress.com |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Na wykładzie zostają zaprezentowane najważniejsze spory i dyskusje na temat wartości. podejmowane są między innymi zagadnienia definicji wartości, ich rodzajów, ich roli dla funkcjonowania człowieka i kultury. Wykład obejmuje część systematyczną oraz historyczną. |
Literatura: |
1) L. Kopciuch, Wolność a wartości. Max Scheler. Nicolai Hartmann, Dietrich von Hildebrand, Hans Reiner, Wyd. UMCS, Lublin 2010, rozdziały: I, II, III, IV, VIII. 2) L. Kopciuch, Wartość hedoniczna – problemy aksjologiczne i ontologiczne, „Kwartalnik Filozoficzny” t. XXXIX (2011), z. 2, s. 43-56. 3) L. Kopciuch, Czego ciągle o wartościach nie możemy (po)wiedzieć?, „Lectiones & Acroases Philosophicae” V, 1(2012), (tytuł numeru: Metafizyka, fenomenologia, realizm, red. D. Leszczyński, P. Żuchowski). 4) L. Kopciuch, Zmienność historyczno-kulturowa a poznawanie wartości, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2012, nr 11, s. 83-98, www.khg.uni.wroc.pl 5) L. Kopciuch,Dietricha von Hildebranda krytyka relatywizmu etycznego: ślepota na wartość i inne argumenty, „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” 2014, t. XXVI, s. 175-189. 6) L. Kopciuch, Wiedza moralna w koncepcjach niemieckiej etyki fenomenologicznej. Wybrane zagadnienia, [w:] Wiedza, red. D. Leszczyński, „Studia Systematica 3″, Wyd. UWr, Wrocław 2013, s. 161-175. 7) L. Kopciuch, Biografia własna i cudza jako źródło kształtowania wrażliwości aksjologicznej, [w:] J. Piekarski, L. Tomaszewska, A. Głowala, Edukacja jako całożyciowe doświadczenie, Wydawnictwo PWSZ, Płock 2012, s. 50-57. 8) L. Kopciuch, Stałość i zmiana podstawowych wartości w zmiennej kulturze, [w:] M. Uliński (red.), Wartości podstawowe w kontekstach współczesnych, Aureus, Kraków 2010, s. 18-32. 9) A. Niemczuk, Stosunek wartości do bytu. Dociekania metafizyczne, Wyd. UMCS. Lublin 2005, rozdz. II, III, IV. 10) S. Jedynak, Błąd naturalistyczny, "Etyka" 1967, nr 2, s. 289-297 (tekst dostępny online) WYBRANE TEKSTY ŹRÓDŁOWE: 11) I. Kant, Krytyka praktycznego rozumu, tłum. J. Gawecki, PWN, Warszawa 1972, cz. I. ks. I. rozdz. 1, s, 31-34, 38-42, 50-53. 12) Epikur, List do Menoikeusa, [w:] Filozofia starożytna Grecji i Rzymu, red. J. Legowicz, seria: Epikur z Samos; PWN, Warszawa 1971. 13) J. Bentham, Wprowadzenie do zasad moralności i prawodawstwa, tłum. B. Nawroczyński, PWN, Warszawa 1958, rozdz. I, III, IV, V. 14) M. Schlick, Zagadnienia etyki, tłum. M. i A. Kawczakowie, PWN, Warszawa 1960, rozdz. 2, 3, 4, 5, 7. 15) G. E. More, Zasady etyki, tłum. Cz. Znamierowski, Altaya–De Agostini, Warszawa 2003, rozdz. I. 16) L. Wittgenstein, Wykład o etyce, tłum. W. Sady, [w:] Uwagi o religii i etyce, Znak, Kraków 1995, s. 75-85. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.