Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Erystyka w handlu – handel w erystyce

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EH-25L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Erystyka w handlu – handel w erystyce
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy: Zajęcia fakultatywne Kreatywność i projektowanie społeczne
Strona przedmiotu: http://www.umcs.pl
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS:

Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)


Konwersatorium 30h

Konsultacje i zaliczenie 3h

Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h

Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1


Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)

Studiowanie literatury 30

Przygotowanie się do zaliczenia 27

Łączna liczba godzin niekontaktowych 57

Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9


Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

W1. aktywność w trakcie zajęć

W2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

W3. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

U1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

U2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

U3. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

K1. aktywność w trakcie zajęć

K2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja

Pełny opis:

W ramach spotkań omówione zostaną wybrane przekazy publiczne oraz ich znaczenie w procesie wytwarzania, utrwalania i przypominania przekonań odbiorcy w relacji reklamodawca-konsument. Zaprezentowane zostaną wybrane wystąpienia publiczne (ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych kampanii perswazyjnych) celem poddania ich analizie pod kątem identyfikacji możliwych technik wywierania wpływu społecznego. Ważny kontekst dociekań stanowić będzie prezentacja technik oddziaływania społecznego (m.in. reguł Roberta Cialdiniego) oraz wybranych technik erystycznych – użytecznych w procesie tworzenia i przetwarzania komunikatów handlowych i promocyjnych oraz kreowania, kształtowania i utrwalania wizerunku publicznego (uszeregowanych i opracowanych m.in. przez Marka Kochana). Omówione zostaną też: zasady etycznego marketingu, etyki reklamy w kontekście perswazji i manipulacji w marketingu a także edukacyjna funkcja reklamy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Aksman, Wpływ, perswazja, propaganda, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja – pedagogiczno-społeczne aspekty, cz. I: Interdyscyplinarne aspekty manipulacji, red. J. Aksman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010, s. 13-22.

R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.

M. Kochan, Pojedynek na słowa: techniki erystyczne w publicznych sporach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.

W. Warecki, M. Warecki, Słowo o manipulacji, czyli krótki podręcznik samoobrony, wydawnictwo Poltext, Warszawa 2005 (fragmenty).

Literatura uzupełniająca:

B. Bogołębska, M. Worsowicz, Retoryka i jej zastosowania – Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.

A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2005.

A. Schopenhauer, Erystyka czyli Sztuka prowadzenia sporów, tłum. B. i L. Konorscy; przedm. Tadeusza Kotarbińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław 1984.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W1. Student zna w pogłębionym stopniu współczesne zjawiska i procesy społeczne stanowiące obszar wywierania wpływu społecznego oraz rozumie znaczenie ich wykorzystania na potrzebę przekazów perswazyjnych (m.in.: efekt trzeciej osoby, efekt aureoli, zasada autorytetu, społeczny dowód słuszności etc.). K_W01, P7U_W, P7S_WG

W2. Student zna i rozumie główne tendencje warunkujące zjawisko wywierania wpływu społecznego oraz kształtowania wizerunku publicznego z perspektywy filozoficznej i psychologii społecznej. K_W05, P7U_W, P7S_WG

W3. Student zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia efektownych i efektywnych przekazów społecznych na rzecz kreowania wizerunku publicznego i marki osobistej K_W09, P7U_W, P7S_WK

Umiejętności:

U1. Student potrafi rozpoznawać wybrane techniki perswazji jawnej i niejawnej wykorzystywanej w przekazach publicznych – szczególnie w przypadku kreowania wizerunku publicznego dla potrzeb marketingowych K_U01, P7U_U, P7S_UW

U2. Student potrafi sprawnie posługiwać się terminologią związaną z obszarem erystyki i technikami wywierania wpływu społecznego na potrzebę analizy wybranych kampanii perswazyjnych K_U04, P7U_U, P7S_UK

U3. Student potrafi zajmować merytoryczne stanowisko w debacie poświęconej zasadom etycznej komunikacji przy wykorzystaniu narzędzi wspierających kreowanie przekazów publicznych oraz krytycznie oceniać stanowiska innych uczestników dyskusji K_U05, P7U_U, P7S_UK

Kompetencje społeczne:

K1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jej ustawicznego uzupełniania; analizy i oceny wiarygodności źródeł przekazów publicznych a także pozyskiwania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, K_K01, P7U_K, P7S_KK

K2. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej w rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów związanych z nadawaniem i przetwarzaniem komunikatów perswazyjnych K_K02, P7U_K, P7S_KK

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-25 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Rojek
Prowadzący grup: Krzysztof Rojek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0