Erystyka w handlu – handel w erystyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | F-EH-25L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Erystyka w handlu – handel w erystyce |
Jednostka: | Wydział Filozofii i Socjologii |
Grupy: |
Zajęcia fakultatywne Kreatywność i projektowanie społeczne |
Strona przedmiotu: | http://www.umcs.pl |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: | Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego) Konwersatorium 30h Konsultacje i zaliczenie 3h Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 33h Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1,1 Godziny niekontaktowe (praca własna studenta) Studiowanie literatury 30 Przygotowanie się do zaliczenia 27 Łączna liczba godzin niekontaktowych 57 Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1,9 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: | W1. aktywność w trakcie zajęć W2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja W3. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja U1. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja U2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja U3. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja K1. aktywność w trakcie zajęć K2. aktywność w trakcie zajęć, dyskusja |
Pełny opis: |
W ramach spotkań omówione zostaną wybrane przekazy publiczne oraz ich znaczenie w procesie wytwarzania, utrwalania i przypominania przekonań odbiorcy w relacji reklamodawca-konsument. Zaprezentowane zostaną wybrane wystąpienia publiczne (ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych kampanii perswazyjnych) celem poddania ich analizie pod kątem identyfikacji możliwych technik wywierania wpływu społecznego. Ważny kontekst dociekań stanowić będzie prezentacja technik oddziaływania społecznego (m.in. reguł Roberta Cialdiniego) oraz wybranych technik erystycznych – użytecznych w procesie tworzenia i przetwarzania komunikatów handlowych i promocyjnych oraz kreowania, kształtowania i utrwalania wizerunku publicznego (uszeregowanych i opracowanych m.in. przez Marka Kochana). Omówione zostaną też: zasady etycznego marketingu, etyki reklamy w kontekście perswazji i manipulacji w marketingu a także edukacyjna funkcja reklamy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Aksman, Wpływ, perswazja, propaganda, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja – pedagogiczno-społeczne aspekty, cz. I: Interdyscyplinarne aspekty manipulacji, red. J. Aksman, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2010, s. 13-22. R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. M. Kochan, Pojedynek na słowa: techniki erystyczne w publicznych sporach, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006. W. Warecki, M. Warecki, Słowo o manipulacji, czyli krótki podręcznik samoobrony, wydawnictwo Poltext, Warszawa 2005 (fragmenty). Literatura uzupełniająca: B. Bogołębska, M. Worsowicz, Retoryka i jej zastosowania – Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016. A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2005. A. Schopenhauer, Erystyka czyli Sztuka prowadzenia sporów, tłum. B. i L. Konorscy; przedm. Tadeusza Kotarbińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków-Wrocław 1984. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W1. Student zna w pogłębionym stopniu współczesne zjawiska i procesy społeczne stanowiące obszar wywierania wpływu społecznego oraz rozumie znaczenie ich wykorzystania na potrzebę przekazów perswazyjnych (m.in.: efekt trzeciej osoby, efekt aureoli, zasada autorytetu, społeczny dowód słuszności etc.). K_W01, P7U_W, P7S_WG W2. Student zna i rozumie główne tendencje warunkujące zjawisko wywierania wpływu społecznego oraz kształtowania wizerunku publicznego z perspektywy filozoficznej i psychologii społecznej. K_W05, P7U_W, P7S_WG W3. Student zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia efektownych i efektywnych przekazów społecznych na rzecz kreowania wizerunku publicznego i marki osobistej K_W09, P7U_W, P7S_WK Umiejętności: U1. Student potrafi rozpoznawać wybrane techniki perswazji jawnej i niejawnej wykorzystywanej w przekazach publicznych – szczególnie w przypadku kreowania wizerunku publicznego dla potrzeb marketingowych K_U01, P7U_U, P7S_UW U2. Student potrafi sprawnie posługiwać się terminologią związaną z obszarem erystyki i technikami wywierania wpływu społecznego na potrzebę analizy wybranych kampanii perswazyjnych K_U04, P7U_U, P7S_UK U3. Student potrafi zajmować merytoryczne stanowisko w debacie poświęconej zasadom etycznej komunikacji przy wykorzystaniu narzędzi wspierających kreowanie przekazów publicznych oraz krytycznie oceniać stanowiska innych uczestników dyskusji K_U05, P7U_U, P7S_UK Kompetencje społeczne: K1. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i jej ustawicznego uzupełniania; analizy i oceny wiarygodności źródeł przekazów publicznych a także pozyskiwania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, K_K01, P7U_K, P7S_KK K2. Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy filozoficznej, socjologicznej i psychologicznej w rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów związanych z nadawaniem i przetwarzaniem komunikatów perswazyjnych K_K02, P7U_K, P7S_KK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-25 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Rojek | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rojek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.