Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój lokalny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: F-EU.13
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój lokalny
Jednostka: Wydział Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza ogólna

Sposób weryfikacji efektów kształcenia:

Prezentacja multimedialna

Zapoznawanie się z dobrymi praktykami w zakresie rozwoju lokalnego

Analizowanie rozwoju lokalnego społeczności gminnych/powiatowych (szanse, zagrożenia)poszczególnych studentów (zasoby, strategie, organizacje obywatelskie, inicjatywy lokalne, budżety obywatelskie, wolontariat, współpraca administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi)

Pełny opis:

Student zapoznaje się z szerokimi uwarunkowaniami rozwoju lokalnego oraz poznaje metody pobudzania rozwoju. Tematy:

ROZWÓJ LOKALNY

• Pięć bogactw (zasobów) gospodarki lokalnej - Kapitały: bogactwa naturalne, k. fizyczny, lk. finansowy, k. ludzki, k. społeczny

• Przemiana lokalnych zasobów w społecznie pożądane zjawiska

• Przeciwdziałanie „wyciekom”

• Poziomy lokalnego rozwoju społecznego i gospodarczego

OCZEKUJĄC POWODZENIA LOKALNYCH PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU LOKALNEGO

Pytania: Jak Przebiega Wasz Program Partnerstwa?

Ty Decyduj!

• Czy wiesz czego oczekiwać od waszego programu partnerstwa?

• Czego należy oczekiwać od personelu pracującego w partnerstwie?

• Czy wiesz jaki powinien być ”Optymalny poziom” wsparcia ze strony partnerstwa?

• Jak mierzyć wasz program wsparcia oferowany przez partnerstwo?

GŁÓWNE SKŁADNIKI ROZWOJU LOKALNEGO

• Ustalenie celów możliwych do zrealizowania

• Utworzenie struktur organizacyjnych zdolnych osiągnąć wyznaczone cele

• Wykształcenie właściwych relacji miedzy uczestnikami procesu rozwoju lokalnego (realizującymi własne indywidualne cele), które pozwolą wyeliminować konflikty i uzyskać zakładane korzyści ogólnospołeczne.

• Przekonanie społeczności lokalnej, że podejmowania aktywności wiąże się z długoterminowo zaplanowanym rozwojem lokalnym

ZINTEGROWANY PROGRAM WSPARCIA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH

• Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

• Powiatowa Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

• Lokalna Strategia Rozwoju (Program LEADER+)

ROZWÓJ LOKALNY KIEROWANY PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ

• uwarunkowania prawne Unii Europejskiej

• uwarunkowania krajowe

Literatura:

1. Rozdział z książki pod tytułem: B. Lewenstein, Między rządzeniem a współrządzeniem. Obywatelskie modele rozwoju społeczności lokalnej, W: B. Lewenstein, J Schindler, (red.), Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.

2. Justyna Przywojska, Nowe zarządzanie i governance w pracy socjalnej R. 6. Zarządzanie rozwojem lokalnym, s. 127-151

3. J. Pretty, O rozwoju gospodarki lokalnej, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa 2000

4. Grzegorz Kaczmarek, Społeczeństwo obywatelskie w osiedlu

5. K. Krzysztofek, M.S. Szczepański, Zrozumieć rozwój. Od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2002.

6. Czasopismo "Animacja Życia publicznego" (www.decydujemyrazem.pl)

7. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 10 maja 2016 r. w sprawie nowych narzędzi rozwoju terytorialnego w polityce spójności na lata 2014-2020: zintegrowane inwestycje terytorialnego (ZIR) oraz rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS)

Efekty uczenia się:

Zapoznanie się z dobrymi praktykami w zakresie rozwoju lokalnego

Opanowanie umiejętności analizowania rozwoju lokalnego społeczności gminnych/powiatowych (szanse, zagrożenia) poszczególnych studentów (zasoby, strategie, organizacje obywatelskie, inicjatywy lokalne, budżety obywatelskie, wolontariat, współpraca administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-3dcdfd8c8 (2024-03-25)